Ferrari získalo v japonské kvalifikaci první řadu. Vítězství z této dobré výchozí pozice však červení vybojovat nedokázali. Mattia Binotto hovoří o tom, zda se to mohlo podařit, nebýt špatného startu jeho pilotů.
Ferrari vstoupilo do letošní sezony rozpačitě. Stáj z Maranella dlouho nemohla pochopit svůj monopost, který byl pro její inženýry často doslova bolehlavem. Zdá se, že klíčový zlom přišel po letní přestávce. Od závodu ve Spa stály v čele startovního roštu pouze červené monoposty. Je tak zřejmé, že velkou zbraní Ferrari jsou právě kvalifikační módy, nad nimiž si už lámou hlavu i soupeři.
Strategie je jasná. Vyhrát kvalifikaci a pak spoléhat na složitost současného předjíždění. Viděli jsme to ve Spa a na Monze, Mercedes měl během těchto dvou závodů lepší závodní rychlost, ale složitost předjíždění, v kombinaci se silnou pohonnou jednotkou Ferrari a řidičským umem pilotů, znemožnila konkurentům, dostat se před rudé monoposty.
Stejný vývoj mohla mít i Velká cena v Japonsku. Ferrari si v ranní kvalifikaci vyjelo kompletní první řadu, a protože není na japonském okruhu snadné předjíždět, drželi červení před startem závodu všechny trumfy. To se však změnilo hned po zhasnutí startovních světel. Sebastian Vettel start pokazil a okamžitě se před něj dostal Bottas. Leclerc na tom byl ještě hůř. Mladý Monačan se po kolizi s Verstappenem propadl až na poslední místo. Jeho vůz byl navíc ve zbytku závodu poškozený, na dobrý výsledek proto mohl mladík zapomenout.
"Pravda je taková, že kdybychom po startu před Mercedesem udrželi obě auta, měli by to těžké, aby se před nás dostali. Seb byl v prvním kole před Hamiltonem a do cíle dojel také před Hamiltonem. Myslím, že když má někdo dobré tempo, tak je těžké ho předjet,“ říká šéf Ferrari.
Binotto ale zároveň potvrzuje, že italská stáj nebyla, co se týče závodního tempa, nejrychlejší. To měl lépe zvládnuté Mercedes, přičemž podle Švýcara je právě tohle oblast, na kterou se jeho tým musí zaměřit.
Italové prožili těžký vstup do závodního víkendu. Pátek byl pro ně obtížným dnem, když si uvědomili, že na tomto typu okruhu vůči konkurenci ztrácí. Binotto proto hovoří o tom, jak se v takové situaci postupuje. „Vždycky je těžké dělat po pátku závěry. Každý se věnuje jinému programu. My jsme každopádně měli se svým vozem určité problémy. Měli jsme vyšší degradaci pneumatik a také vyvážení bylo horší. Přes noc jsme na tom zapracovali a do kvalifikace to vylepšili. Naše rychlost na jedno kolo byla velmi dobrá, v závodě už to bylo ale zase horší. Potýkali jsme se s vyšším opotřebením pneumatik než konkurence,“ vysvětlil šéf Ferrari.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.