MOTNREAL - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a max. rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech okruhu Gillese Villeneuva během kvalifikace na Velkou cenu Kanady 2019?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi. Mezi zatáčkami 7. a 8. v něm FIA v sezóně 2018 poprvé umístila DRS zónu.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů." Před ní začíná druhá DRS zóna (55 metrů za zatáčkou č. 12) a 70 metrů za ní třetí - obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází na konci 2. sektoru - 110 m před zatáčkou č. 9.
NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORYVettel dnes překonal rekord okruhu a vyjel si 56. pole-position kariéry, když těžil zejména z vysokého výkonu pohonné jednotky Ferrari, díky níž v posledním sektoru získával na Hamiltona čtvrt sekundy.
Ten byl sice rychlejší v prvním a druhém sektoru, na Sebastiana to ale dnes nestačilo - navíc když ve svém posledním pokusu chyboval ve vlásence. Porovnání onboard videí z obou vozů najdete zde.
Vettel zaznamenal nejrychlejší poslední sektor, Leclerc v něm předčil Hamiltona, ale nepodařilo se mu dát dohromady tak čisté kolo, jako pilotům před ním - ani tak by mu to však na úřadujícího Brita nestačilo.
Parádní výkon dnes předvedl Ricciardo, jenž se se svým Renaultem dostal do druhé řady před Bottase. Oba mají stejný součet sektorů, Fin ale na dráze nechal o 24 tisícin více a po svém smyku v prvním pokusu se už nezotavil tak, jak by si přál.
MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTINejvyšší rychlost si připsal Vettel - 333,3 km/h (7 km/h více než se svým rudým vozem loni), Pérez poháněný novým motorem Mercedes ztrácel 2,4 km/h. Ten podle slov Hamiltona stále nepřináší tolik výkonu, aby se vyrovnal Ferrari.
Renault na třetí příčce díky Ricciardovi potvrdil, že je po návratu k maximálnímu výkonu po vyřešení problému s ojnicemi stále před Hondou, která za ním na této motorové trati zaostávala o 2,3 km/h (Gasly dokonce o 6,3 km/h). Rozdíly jsou ale nižší, než bývaly v minulosti.
Mercedes je stále nejrychlejší v pomalých zatáčkách, v těch středně-rychlých na Ferrari trochu ztrácel a na rovinkách byl jeho deficit velmi citelný. "V posledním sektoru nás Ferrari zabíjí," hodnotil Hamilton (rychlé zatáčky na okruhu v Montrealu nejsou).
Pneumatiky a strategieNejrychlejší je jednozastávková strategie se startem na středně-tvrdé směsi a s přezutím na tvrdou po 35 - 40 kolech. O něco pomalejší je začátek na měkké směsi s přechodem na tvrdou už po 5 - 8 kolech a zbytek ze 70 kol ujet až do cíle na tvrdé směsi.
Dvouzastávková strategie už je o něco pomalejší: start na měkkých pneumatikách s přezutím na středně-tvrdé po pěti kolech a po dalších 32 kolech opět na středně-tvrdé.
Měkká směs degraduje rychlostí čtvrt sekundy na kolo, středně-tvrdá 0,08 s/kolo a tvrdá 0,02 s/kolo. Rozdíly v rychlosti na kolo se mězi nimi přitom pohybují kolem 8 desetin na kolo.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.