MOTNREAL - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a max. rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech okruhu Gillese Villeneuva během kvalifikace na Velkou cenu Kanady 2019?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi. Mezi zatáčkami 7. a 8. v něm FIA v sezóně 2018 poprvé umístila DRS zónu.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů." Před ní začíná druhá DRS zóna (55 metrů za zatáčkou č. 12) a 70 metrů za ní třetí - obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází na konci 2. sektoru - 110 m před zatáčkou č. 9.
NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORYVettel dnes překonal rekord okruhu a vyjel si 56. pole-position kariéry, když těžil zejména z vysokého výkonu pohonné jednotky Ferrari, díky níž v posledním sektoru získával na Hamiltona čtvrt sekundy.
Ten byl sice rychlejší v prvním a druhém sektoru, na Sebastiana to ale dnes nestačilo - navíc když ve svém posledním pokusu chyboval ve vlásence. Porovnání onboard videí z obou vozů najdete zde.
Vettel zaznamenal nejrychlejší poslední sektor, Leclerc v něm předčil Hamiltona, ale nepodařilo se mu dát dohromady tak čisté kolo, jako pilotům před ním - ani tak by mu to však na úřadujícího Brita nestačilo.
Parádní výkon dnes předvedl Ricciardo, jenž se se svým Renaultem dostal do druhé řady před Bottase. Oba mají stejný součet sektorů, Fin ale na dráze nechal o 24 tisícin více a po svém smyku v prvním pokusu se už nezotavil tak, jak by si přál.
MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTINejvyšší rychlost si připsal Vettel - 333,3 km/h (7 km/h více než se svým rudým vozem loni), Pérez poháněný novým motorem Mercedes ztrácel 2,4 km/h. Ten podle slov Hamiltona stále nepřináší tolik výkonu, aby se vyrovnal Ferrari.
Renault na třetí příčce díky Ricciardovi potvrdil, že je po návratu k maximálnímu výkonu po vyřešení problému s ojnicemi stále před Hondou, která za ním na této motorové trati zaostávala o 2,3 km/h (Gasly dokonce o 6,3 km/h). Rozdíly jsou ale nižší, než bývaly v minulosti.
Mercedes je stále nejrychlejší v pomalých zatáčkách, v těch středně-rychlých na Ferrari trochu ztrácel a na rovinkách byl jeho deficit velmi citelný. "V posledním sektoru nás Ferrari zabíjí," hodnotil Hamilton (rychlé zatáčky na okruhu v Montrealu nejsou).
Pneumatiky a strategieNejrychlejší je jednozastávková strategie se startem na středně-tvrdé směsi a s přezutím na tvrdou po 35 - 40 kolech. O něco pomalejší je začátek na měkké směsi s přechodem na tvrdou už po 5 - 8 kolech a zbytek ze 70 kol ujet až do cíle na tvrdé směsi.
Dvouzastávková strategie už je o něco pomalejší: start na měkkých pneumatikách s přezutím na středně-tvrdé po pěti kolech a po dalších 32 kolech opět na středně-tvrdé.
Měkká směs degraduje rychlostí čtvrt sekundy na kolo, středně-tvrdá 0,08 s/kolo a tvrdá 0,02 s/kolo. Rozdíly v rychlosti na kolo se mězi nimi přitom pohybují kolem 8 desetin na kolo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.