MOTNREAL - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a max. rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech okruhu Gillese Villeneuva během kvalifikace na Velkou cenu Kanady 2019?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi. Mezi zatáčkami 7. a 8. v něm FIA v sezóně 2018 poprvé umístila DRS zónu.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů." Před ní začíná druhá DRS zóna (55 metrů za zatáčkou č. 12) a 70 metrů za ní třetí - obě sdílejí stejné místo detekce, jež se nachází na konci 2. sektoru - 110 m před zatáčkou č. 9.
NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORYVettel dnes překonal rekord okruhu a vyjel si 56. pole-position kariéry, když těžil zejména z vysokého výkonu pohonné jednotky Ferrari, díky níž v posledním sektoru získával na Hamiltona čtvrt sekundy.
Ten byl sice rychlejší v prvním a druhém sektoru, na Sebastiana to ale dnes nestačilo - navíc když ve svém posledním pokusu chyboval ve vlásence. Porovnání onboard videí z obou vozů najdete zde.
Vettel zaznamenal nejrychlejší poslední sektor, Leclerc v něm předčil Hamiltona, ale nepodařilo se mu dát dohromady tak čisté kolo, jako pilotům před ním - ani tak by mu to však na úřadujícího Brita nestačilo.
Parádní výkon dnes předvedl Ricciardo, jenž se se svým Renaultem dostal do druhé řady před Bottase. Oba mají stejný součet sektorů, Fin ale na dráze nechal o 24 tisícin více a po svém smyku v prvním pokusu se už nezotavil tak, jak by si přál.
MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTINejvyšší rychlost si připsal Vettel - 333,3 km/h (7 km/h více než se svým rudým vozem loni), Pérez poháněný novým motorem Mercedes ztrácel 2,4 km/h. Ten podle slov Hamiltona stále nepřináší tolik výkonu, aby se vyrovnal Ferrari.
Renault na třetí příčce díky Ricciardovi potvrdil, že je po návratu k maximálnímu výkonu po vyřešení problému s ojnicemi stále před Hondou, která za ním na této motorové trati zaostávala o 2,3 km/h (Gasly dokonce o 6,3 km/h). Rozdíly jsou ale nižší, než bývaly v minulosti.
Mercedes je stále nejrychlejší v pomalých zatáčkách, v těch středně-rychlých na Ferrari trochu ztrácel a na rovinkách byl jeho deficit velmi citelný. "V posledním sektoru nás Ferrari zabíjí," hodnotil Hamilton (rychlé zatáčky na okruhu v Montrealu nejsou).
Pneumatiky a strategieNejrychlejší je jednozastávková strategie se startem na středně-tvrdé směsi a s přezutím na tvrdou po 35 - 40 kolech. O něco pomalejší je začátek na měkké směsi s přechodem na tvrdou už po 5 - 8 kolech a zbytek ze 70 kol ujet až do cíle na tvrdé směsi.
Dvouzastávková strategie už je o něco pomalejší: start na měkkých pneumatikách s přezutím na středně-tvrdé po pěti kolech a po dalších 32 kolech opět na středně-tvrdé.
Měkká směs degraduje rychlostí čtvrt sekundy na kolo, středně-tvrdá 0,08 s/kolo a tvrdá 0,02 s/kolo. Rozdíly v rychlosti na kolo se mězi nimi přitom pohybují kolem 8 desetin na kolo.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.