MONTE CARLO - Max Verstappen společně s dalšími jezdci v 11. kole během výjezdu safety caru zamířil do boxů. Po zastávce se málem střetl s Mercedesem Valtteriho Bottase, za nebezpečné vypuštění mu pak mu komisaři udělili pětisekundovou penalizaci. Šlo o správný trest?
Holanďan sice projel cílem jako druhý půl sekundy po vítězném Lewisovi Hamiltonovi, po přičtení pěti vteřin se však propadl za Sebastiana Vettela (+ 2,602 s v cíli) i za Valtteriho Bottase (+ 3,162 s) na čtvrtou příčku, což podle Red Bullu bylo "hořké."
"Zasloužil si pódium""Žel v boxech došlo ke kontaktu a Max obdržel penalizaci. Bylo to pro něj těžké, protože odjel parádní závod. Jel celý srdcem, ale čtvrté místo je po tak skvělé jízdě trochu hořké," hodnotí šéf rakouského týmu Christian Horner.
Někteří byli proti jakémukoliv trestu, protože situace byla v boxech nepřehledná a mechanici v zakřivené uličce nemohli vidět vyjíždějícího Bottase. Jiní naopak volali po přísnějším postihu - například po trestném průjezdu boxy, což by jej o body zřejmě připravilo zcela. Komisaři zvolili nejmírnější penalizaci, kterou dle pravidel mohli.
"Je to takové, jaké to je - komisaři rozhodli tak, jak to podle nich bylo spravedlivé, a my to musíme přijmout. Jeho jedinou šancí bylo předjet Hamiltona a vyjet si těch pět sekund. Dnes si zasloužil být na pódiu. Povzbudivé je, že jsme měli výkonnost. On na to tlačil a bojoval jako lev, pokusil se o předjetí Lewise, což stálo za to," komentuje Horner.
"Je to OK"A jak to viděl Bottas, který na kontakt doplatil nejvíce, protože po poškození kola při tomto incidentu musel do boxů znovu? Byl podle něj trest pro Verstappena dostatečný?
"Je to těžké, protože neexistoval způsob, jak jsem tu pozici mohl získat zpět. Byl jsem na tom ztratný, krom toho, že jsem po Maxově penalizaci získal alespoň jeho pozici zpět - jenže jsem přišel o místo ve prospěch Sebastiana [Vettela]. Nebyl způsob, jak bych ho mohl získat zpět. Myslím, že byl penalizován a že to je OK. Nemám k tomu o moc více co říci," odpověděl Bottas.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.