Honda se letošní pohonnou jednotku ponechá i pro sezónu 2018 jako záložní, pokud by se objevily potíže s její novou specifikací. Spolupráci s externími odborníky vítá a v příštím roce ji hodlá ještě rozšířit.
Před rokem během zimy japonská automobilka ve snaze dohnat svou ztrátu na soupeře kompletně přepracovala svou pohonnou jednotku, ale hned při první jízdě se objevil problém s olejovým systémem a bylo po radosti. Potvrdilo se, že spolehlivost je stále špatná, do prvních závodů šel McLaren navíc ještě s nižším výkonem, než měl v roce 2016. V létě došlo k předčasnému rozchodu, Honda tak bude pohánět Toro Rosso.
Starý motor záložním plánem pro začátek sezóny s Toro RossoPro začátek sezóny bude mít možnost použít pro počáteční závody s italským týmem letošní pohonnou jednotku, pokud se v předsezónních testech nepodaří prokázat dostatečnou spolehlivost nové verze.
"Je to velkou pomocí [držet se stejného konceptu]," říká odcházející šéf F1 projektu Hondy Jusuke Hasegawa pro Autosport. "Potřebujeme více výkonnosti a spolehlivosti. V této fázi sezóny to je mnohem lepší."
"Ještě jsme nerozhodli o kompletní specifikaci pro příští rok, máme však alespoň záložní plán, kterým je současný motor. Jsem si proto jistý, že příští sezónu můžeme odstartovat dobře. Koncept motoru jsme letos oproti loňsku upravili. Není pochyb o tom, že šlo pro nás o nezbytnou aktualizaci."
Kompletní přepracování bylo správné, nezbylo však dost času"Myslíme si, že šlo o správný směr. Největším problémem bylo to, že jsme motor nedali dohromady včas pro zimní testován. I když jsme se pokoušeli o dobrou věc, potřebovali jsme na její dokončení více času," vysvětluje Hasegawa příčinu potíží na začátku roku 2017.
Je ale přesvědčený o tom, že Honda dokáže své soupeře dostihnout: "Zvolili jsme téměř stejný koncept jako ostatní soupeři, takže z tohoto pohledu není důvod, proč bychom je nemohli dohnat." Ke spolupráci letos také konečně přizvala odborníky zvnějšku, aby ji pomohly s vylepšováním pohonné jednotky, jednotlivce ale nechce jmenovat. Příští rok s nimi hodlá spolupráci ještě rozšířit.
Honda se externí pomoci nebrání, hodlá ji více využívat"Navázali jsme mnoho spoluprací s dalšími partnery, jejich identitu ale obvykle neodhalujeme. Pozorujeme výsledky tohoto projektu. Budeme v nich pokračovat. Není důvod je ukončovat. Dokonce je musíme spíše rozšiřovat. Chápu, že většina lidí si myslí, že Honda se pokoušela dělat si věci vlastními silami. Ale to není pravda.
Rádi jsme pozvali zdroje z vnějšku, a stále to děláme. Samozřejmě, že to má svá omezení a překážky, jako například tu jazykovou, geografickou či rozdílné položky, takže to není snadné. Musíme zvýšit naší domácí výkonnost. Nemáme námitky proti nabírání vnějších zdrojů. Přirozeně jich přibývá," dodává Hasegawa.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.