Když se Nico Rosberg loni rozhodl pět dní po zisku mistrovského titulu zcela nečekaně ukončit svou kariéru, způsobil tím lidem ve vedení Mercedesu nemalý počet vrásek. Protože podobnou situaci nikdy nelze vyloučit, musí být u třícípých hvězd připraveni na vše.
Jak už bylo řečeno, nic nenaznačovalo tomu, že tehdy jedenatřicetiletý syn mistra světa Keke Rosberga (dobyl svůj největší výsledek v F1 v roce 1982) dá F1 vale, vždyť na konci června v minulém roce uvedl nevýkonný ředitel Mercedesu Niki Lauda, že v podstatě byla potvrzena dvouletá smlouva. Stejný Lauda pak o pět měsíců později konstatoval, že tým vypadá jako spolek blbců.
Každopádně tehdy nebyl Mercedes na podobnou situaci připraven, proto si z ní nyní chce vzít ponaučení. Po delších průtazích nakonec přišel do týmu Valtteri Bottas s jednoročním kontraktem, ovšem délka jeho působení v týmu třícípé hvězdy je stále ještě pod pláštěm otazníků, i když se Fin dokázal velmi dobře integrovat a má na svém kontě už dva vyhrané závody. Lewis Hamilton je u týmu smluvně vázán do konce roku 2018, ale po loňské skutečnosti se chce šéf týmu Toto Wolff pojistit proti případnému opakování situace jako u Rosberga.
"Ve Formuli 1 jsou jisté dílčí body, které musíte mít na zřeteli, takový plán B. Pokud je podepsaný kontrakt, ještě to nutně neznamená, že dopadne tak, jak byl sepsán. Všechno se může změnit. Nyní máme plán A, ale velkou roli mohou hrát i následné okolnosti, protože trh s piloty projde v letech 2018 a 2019 velkými změnami. Takže je důležité zvážit i plán B či dokonce C," prohlásil Toto Wolff.
Některým pilotům doběhne kontrakt na konci této sezóny nebo v závěru té příští. Už od konce roku 2016 se neustále zvažují různé varianty a možnosti, kdo by od koho mohl odejít a kam zamířit. A právě s ohledem na smlouvy jsou hlavními tématy takových diskusí především špičkoví piloti. Wolff po určité době přiznává, že tým je spokojen s angažováním Bottase poté, co se Pascal Wehrlein ukázal být jako stále nedostatečně zkušený.
"Jde o komplexní záležitost. Jde totiž o dost eventualit, kam by ten který pilot mohl zamířit. Určitě tu je hrstka šikovných pilotů, kteří by mohli za Mercedes závodit. Takže musíme zvážit všechny případné scénáře. Rozhodování je velmi těžké. Je snadné řešit problémy, když jsou signalizovány dopředu, ale Nicovo rozhodnutí přišlo zčistajasna ve chvíli, kdy už většina týmů měla smluvně zavázané jezdce na další rok. Proto to nebylo jednoduché. Věděli jsme, že Pascal je jednou z variant, ale pořád je ještě příliš mladý, abychom ho posadili do auta schopného vítězit a nechat ho soupeřit s nejlepším pilotem v závodním poli. Valtteri byl náš primární kandidát, ale Williams si ho klidně mohl ponechat. A to nebyl jediný faktor. Záležitost měla více aspektů - zda bude odsouhlasena finanční kompenzace Williamsu. Co bude s Pascalem? A ještě ukončení Nicova kontraktu. Nakonec se prokázalo, že námi zvolené řešení bylo opravdu dobré," zdůrazňuje Wolff.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.