Je nepochybné, že situace krátce po jedné třetině závodu v ázerbajdžánském Baku bude ještě dlouho na pořadu dne dění v F1 i na sociálních sítích a mezi fanoušky. Přinejmenším do té doby, než ji nahradí nějaká další, podobná událost.
K onomu incidentu se už vyslovilo poměrně dost lidí, samozřejmě počínaje samotnými aktéry, příslušníky týmu i bývalým kolegou čtyřnásobného mistra světa Danielem Ricciardem (článek zde). Vettel nabídl Hamiltonovi osobní rozbor situace, Lewis odmítl a nadále je nespokojen nejen s jednáním svého soupeře, ale i nedostatečným trestem. Nakonec ale dospěl k názoru, že Sebastianovo jednání je pro něj vlastně přínosem.
Stranou pochopitelně nezůstaly i osobnosti motorsportu, přetřásající incident ze všech možných stran. Zajímavé bezesporu je, že v této oblasti není rozhodování černobílé. Snad jediné, na čem se shodnou téměř všichni, že Vettelův manévr nebyl správný, ale co se týče jednání čtyřnásobného mistra světa, tam už se názory liší.
"Co se týče incidentu Hamilton versus Vettel, tak v závodění se takové věci stávají. Myslím, že se Hamilton pokusil dostat Vettela do problémů tím, že přibrzdil a způsobil kontakt. Vettelova reakce byla normální a dal Hamiltonovi najevo, že ví, co mu provedl," prohlásil někdejší boss F1 Bernie Ecclestone a vůbec nebral na vědomí zveřejněné výsledky FIA po prozkoumání telemetrie Hamiltonova vozu.
"Vettel je slušný člověk. Tedy obvykle. Tomu, co provedl, nerozumím, protože to je šílené. Divné. Jakoby zešílel. Co se týče trestu, stewardy nikdo nemůže kritizovat, protože jsou něco jako rozhodčí... ale mohli udělat víc, už jenom proto, že se stalo to nejhorší, co se mohlo stát. Pokud někoho předjedete a najedete do něj v důsledku chyby, v pořádku, ale tohle se stalo v pomalé fázi závodu a záměrně. Musíte mít vše pod kontrolou, že něco takového nedopustíte. Vettel se nejdřív rozčiloval, když do Lewise narazil, ale to byla jeho, nikoli Lewisova chyba. To, co udělal potom, absolutně nechápu. Mohl poškodit své i Lewisovo auto a závod pro něj mohl skončit, takže nevím, proč tohle všechno riskoval," vyslovil svůj názor Niki Lauda.
Právě ona nelogičnost Vettelova jednání nahrává domněnce, kterou vyslovil Jacques Villeneuve jr. (více zde). A není sám, kdo zastává názor, že šlo spíš o jednání pod vlivem emocí, kdy se Vettel plně nesoustředil na ovládání vozu, něco podobného tvrdí i trojnásobný mistr světa F1 sir Jackie Stewart, podle nějž se prvotní problém odehrál předtím, než oba vozy do sebe narazily bok po boku. Zároveň se osmasedmdesátiletý Skot domnívá, že by bylo příliš jednoduché hodit celou vinu jenom na jednoho z obou zúčastněných, i když připouští, že Vettelovo jednání zcela určitě není adekvátní prostředí závodů F1.
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.