Náměstek čtvrtého nejlepšího týmu letošní sezóny Robert Fernley má výhrady k rozhodování Strategické skupiny F1 poté, co byl při posledním meetingu na Silverstone odmítnut návrh na plán CFD.
Fernley šel dokonce tak daleko, že počastoval Strategickou skupinu F1 výrokem "nehodí se ke svému účelu". Rozhořčení osmapadesátiletého zástupce týmu přišlo v důsledku zamítnutí plánu předloženého Force Indií s cílem většího zaměření na technologii CFD (Computational fluid dynamics).
FIA pečlivě sleduje aerodynamický výzkum, aby nebyla narušena strukturovaná rovnováha mezi hodinami strávenými v aerodynamickém tunelu a využíváním teraflopů CFD. Force India navrhla paralelní program pro týmy, které by se rozhodly v budoucnu upřednostnit CFD, protože tato technologie je stále vyspělejší a klade menší důraz na zkoušky v tunelu. Jenže návrh zamítla Strategická skupina s týmy Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Williams, když všichni hlasovali proti.
Fernley v tom vidí jenom další příklad preference velkých (nebo slavných) týmů. Podle něj je současná struktura nakloněna jejich zájmům, takže si klidně mohou dovolit vetovat návrhy soupeřů.
"Myslím, že tento případ jasně ukazuje nedostatky ve Strategické skupině F1. Program, který byl navržen ve své celkové podobě ve prospěch Formule 1 a má napomáhat rozvoji technologií v tom smyslu, že se stane přednostním exponentem, byl zamítnut čistě v zájmu konkrétních týmů. Toto sobectví jenom poukazuje na špatné pojetí Strategické skupiny. Jenom se potvrzuje to, co jsem říkal už dávno - tento orgán neplní svůj účel. Všechno, co dělá, jenom podtrhuje nespravedlnost jeho jednání. Jde o velice detailní návrh, o němž jsme přesvědčeni, že má své opodstatnění. Koncept předpokládá progres u CFD, pokud o něj budete stát, a byl by otevřený všem, kdo o něj projeví zájem. Jediný důvod, proč ony týmy hlasovaly proti, je snaha ochránit si výhody, kterými dnes disponují. Ale de facto zamítly pokrok," rozhohnil se Fernley.
Ztracená šanceFernley šel ve svých zdůvodněních ještě dál - nejde tu jenom o sportovní stránku, ale také finanční. Řešení, navrhované jeho týmem, by znamenalo finanční úlevy, což v současné době, kdy se neustále žehrá na nedostatek prostředků a u malých týmů dokonce hrozí jejich zánik, není nepodstatný argument.
"Jsem si vědom toho, že technologie CFD ještě neposkytuje takové výsledky, které lze získat z testování v aerodynamickém tunelu, ale pokud chcete CFD do stejného bodu, je nutné se o něj více zasadit. Zamítnutím tohoto programu by se týmy, které aerodynamickým tunelen nedisponují, mohly ještě více propadat. Náš návrh má za cíl rozvíjet simulační technologie, které budou a) mnohem méně nákladné a b) budou mít daleko větší význam v budoucnu než aerodynamické tunely, které postupně zastarávají. Teď jsme se postarali o zpomaletí tohoto procesu. Je třeba si uvědomit, že velké týmy mají dost prostředků na aktualizace aerodynamických tunelů, na něž vydají miliony i s cílem zlepšení jejich účinnosti. Investicí do CFD by ušetřily hodně času, kdyby to udělaly, získají další výhodu," dodává Fernley.
Pro byla jen Force IndiePři posledním setkání Strategické skupiny padl rovněž návrh ze strany týmu Manor, aby menší týmy mohly využívat levnější a méně přesné tunely v 50% měřítku. Strategická skupina však tuto ideu zamítla, nadále bude platit 60 % velikost.
"Jejich argument zněl, že pokud pracujete s 50procentní velikostí, je to co do věrnosti určitá nevýhoda. Ale bude oněch 10 % navíc zásadně rozhodujících? Považoval jsem jejich návrh za rozumný a spravedlivý, který by navíc týmům jako je Manor pomohl v jejich činnosti. Jenže Manor nemá prakticky žádný hlas. Mohou přijít s návrhem, pět týmů bude hlasovat proti nim. Dělají to jenom proto, že chrání vlastní zájmy, jiný důvod nemají. Ale my chceme, aby byl tento sport konkurenceschopný. Jsou chvíle, kdy bychom si měli dovolit větší flexibilitu, nemyslím si, že by zmíněné návrhy byly nerozumné," dodává Fernley.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.