Náměstek čtvrtého nejlepšího týmu letošní sezóny Robert Fernley má výhrady k rozhodování Strategické skupiny F1 poté, co byl při posledním meetingu na Silverstone odmítnut návrh na plán CFD.
Fernley šel dokonce tak daleko, že počastoval Strategickou skupinu F1 výrokem "nehodí se ke svému účelu". Rozhořčení osmapadesátiletého zástupce týmu přišlo v důsledku zamítnutí plánu předloženého Force Indií s cílem většího zaměření na technologii CFD (Computational fluid dynamics).
FIA pečlivě sleduje aerodynamický výzkum, aby nebyla narušena strukturovaná rovnováha mezi hodinami strávenými v aerodynamickém tunelu a využíváním teraflopů CFD. Force India navrhla paralelní program pro týmy, které by se rozhodly v budoucnu upřednostnit CFD, protože tato technologie je stále vyspělejší a klade menší důraz na zkoušky v tunelu. Jenže návrh zamítla Strategická skupina s týmy Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Williams, když všichni hlasovali proti.
Fernley v tom vidí jenom další příklad preference velkých (nebo slavných) týmů. Podle něj je současná struktura nakloněna jejich zájmům, takže si klidně mohou dovolit vetovat návrhy soupeřů.
"Myslím, že tento případ jasně ukazuje nedostatky ve Strategické skupině F1. Program, který byl navržen ve své celkové podobě ve prospěch Formule 1 a má napomáhat rozvoji technologií v tom smyslu, že se stane přednostním exponentem, byl zamítnut čistě v zájmu konkrétních týmů. Toto sobectví jenom poukazuje na špatné pojetí Strategické skupiny. Jenom se potvrzuje to, co jsem říkal už dávno - tento orgán neplní svůj účel. Všechno, co dělá, jenom podtrhuje nespravedlnost jeho jednání. Jde o velice detailní návrh, o němž jsme přesvědčeni, že má své opodstatnění. Koncept předpokládá progres u CFD, pokud o něj budete stát, a byl by otevřený všem, kdo o něj projeví zájem. Jediný důvod, proč ony týmy hlasovaly proti, je snaha ochránit si výhody, kterými dnes disponují. Ale de facto zamítly pokrok," rozhohnil se Fernley.
Ztracená šanceFernley šel ve svých zdůvodněních ještě dál - nejde tu jenom o sportovní stránku, ale také finanční. Řešení, navrhované jeho týmem, by znamenalo finanční úlevy, což v současné době, kdy se neustále žehrá na nedostatek prostředků a u malých týmů dokonce hrozí jejich zánik, není nepodstatný argument.
"Jsem si vědom toho, že technologie CFD ještě neposkytuje takové výsledky, které lze získat z testování v aerodynamickém tunelu, ale pokud chcete CFD do stejného bodu, je nutné se o něj více zasadit. Zamítnutím tohoto programu by se týmy, které aerodynamickým tunelen nedisponují, mohly ještě více propadat. Náš návrh má za cíl rozvíjet simulační technologie, které budou a) mnohem méně nákladné a b) budou mít daleko větší význam v budoucnu než aerodynamické tunely, které postupně zastarávají. Teď jsme se postarali o zpomaletí tohoto procesu. Je třeba si uvědomit, že velké týmy mají dost prostředků na aktualizace aerodynamických tunelů, na něž vydají miliony i s cílem zlepšení jejich účinnosti. Investicí do CFD by ušetřily hodně času, kdyby to udělaly, získají další výhodu," dodává Fernley.
Pro byla jen Force IndiePři posledním setkání Strategické skupiny padl rovněž návrh ze strany týmu Manor, aby menší týmy mohly využívat levnější a méně přesné tunely v 50% měřítku. Strategická skupina však tuto ideu zamítla, nadále bude platit 60 % velikost.
"Jejich argument zněl, že pokud pracujete s 50procentní velikostí, je to co do věrnosti určitá nevýhoda. Ale bude oněch 10 % navíc zásadně rozhodujících? Považoval jsem jejich návrh za rozumný a spravedlivý, který by navíc týmům jako je Manor pomohl v jejich činnosti. Jenže Manor nemá prakticky žádný hlas. Mohou přijít s návrhem, pět týmů bude hlasovat proti nim. Dělají to jenom proto, že chrání vlastní zájmy, jiný důvod nemají. Ale my chceme, aby byl tento sport konkurenceschopný. Jsou chvíle, kdy bychom si měli dovolit větší flexibilitu, nemyslím si, že by zmíněné návrhy byly nerozumné," dodává Fernley.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.