Náměstek čtvrtého nejlepšího týmu letošní sezóny Robert Fernley má výhrady k rozhodování Strategické skupiny F1 poté, co byl při posledním meetingu na Silverstone odmítnut návrh na plán CFD.
Fernley šel dokonce tak daleko, že počastoval Strategickou skupinu F1 výrokem "nehodí se ke svému účelu". Rozhořčení osmapadesátiletého zástupce týmu přišlo v důsledku zamítnutí plánu předloženého Force Indií s cílem většího zaměření na technologii CFD (Computational fluid dynamics).
FIA pečlivě sleduje aerodynamický výzkum, aby nebyla narušena strukturovaná rovnováha mezi hodinami strávenými v aerodynamickém tunelu a využíváním teraflopů CFD. Force India navrhla paralelní program pro týmy, které by se rozhodly v budoucnu upřednostnit CFD, protože tato technologie je stále vyspělejší a klade menší důraz na zkoušky v tunelu. Jenže návrh zamítla Strategická skupina s týmy Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Williams, když všichni hlasovali proti.
Fernley v tom vidí jenom další příklad preference velkých (nebo slavných) týmů. Podle něj je současná struktura nakloněna jejich zájmům, takže si klidně mohou dovolit vetovat návrhy soupeřů.
"Myslím, že tento případ jasně ukazuje nedostatky ve Strategické skupině F1. Program, který byl navržen ve své celkové podobě ve prospěch Formule 1 a má napomáhat rozvoji technologií v tom smyslu, že se stane přednostním exponentem, byl zamítnut čistě v zájmu konkrétních týmů. Toto sobectví jenom poukazuje na špatné pojetí Strategické skupiny. Jenom se potvrzuje to, co jsem říkal už dávno - tento orgán neplní svůj účel. Všechno, co dělá, jenom podtrhuje nespravedlnost jeho jednání. Jde o velice detailní návrh, o němž jsme přesvědčeni, že má své opodstatnění. Koncept předpokládá progres u CFD, pokud o něj budete stát, a byl by otevřený všem, kdo o něj projeví zájem. Jediný důvod, proč ony týmy hlasovaly proti, je snaha ochránit si výhody, kterými dnes disponují. Ale de facto zamítly pokrok," rozhohnil se Fernley.
Ztracená šanceFernley šel ve svých zdůvodněních ještě dál - nejde tu jenom o sportovní stránku, ale také finanční. Řešení, navrhované jeho týmem, by znamenalo finanční úlevy, což v současné době, kdy se neustále žehrá na nedostatek prostředků a u malých týmů dokonce hrozí jejich zánik, není nepodstatný argument.
"Jsem si vědom toho, že technologie CFD ještě neposkytuje takové výsledky, které lze získat z testování v aerodynamickém tunelu, ale pokud chcete CFD do stejného bodu, je nutné se o něj více zasadit. Zamítnutím tohoto programu by se týmy, které aerodynamickým tunelen nedisponují, mohly ještě více propadat. Náš návrh má za cíl rozvíjet simulační technologie, které budou a) mnohem méně nákladné a b) budou mít daleko větší význam v budoucnu než aerodynamické tunely, které postupně zastarávají. Teď jsme se postarali o zpomaletí tohoto procesu. Je třeba si uvědomit, že velké týmy mají dost prostředků na aktualizace aerodynamických tunelů, na něž vydají miliony i s cílem zlepšení jejich účinnosti. Investicí do CFD by ušetřily hodně času, kdyby to udělaly, získají další výhodu," dodává Fernley.
Pro byla jen Force IndiePři posledním setkání Strategické skupiny padl rovněž návrh ze strany týmu Manor, aby menší týmy mohly využívat levnější a méně přesné tunely v 50% měřítku. Strategická skupina však tuto ideu zamítla, nadále bude platit 60 % velikost.
"Jejich argument zněl, že pokud pracujete s 50procentní velikostí, je to co do věrnosti určitá nevýhoda. Ale bude oněch 10 % navíc zásadně rozhodujících? Považoval jsem jejich návrh za rozumný a spravedlivý, který by navíc týmům jako je Manor pomohl v jejich činnosti. Jenže Manor nemá prakticky žádný hlas. Mohou přijít s návrhem, pět týmů bude hlasovat proti nim. Dělají to jenom proto, že chrání vlastní zájmy, jiný důvod nemají. Ale my chceme, aby byl tento sport konkurenceschopný. Jsou chvíle, kdy bychom si měli dovolit větší flexibilitu, nemyslím si, že by zmíněné návrhy byly nerozumné," dodává Fernley.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.