Náměstek čtvrtého nejlepšího týmu letošní sezóny Robert Fernley má výhrady k rozhodování Strategické skupiny F1 poté, co byl při posledním meetingu na Silverstone odmítnut návrh na plán CFD.
Fernley šel dokonce tak daleko, že počastoval Strategickou skupinu F1 výrokem "nehodí se ke svému účelu". Rozhořčení osmapadesátiletého zástupce týmu přišlo v důsledku zamítnutí plánu předloženého Force Indií s cílem většího zaměření na technologii CFD (Computational fluid dynamics).
FIA pečlivě sleduje aerodynamický výzkum, aby nebyla narušena strukturovaná rovnováha mezi hodinami strávenými v aerodynamickém tunelu a využíváním teraflopů CFD. Force India navrhla paralelní program pro týmy, které by se rozhodly v budoucnu upřednostnit CFD, protože tato technologie je stále vyspělejší a klade menší důraz na zkoušky v tunelu. Jenže návrh zamítla Strategická skupina s týmy Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren a Williams, když všichni hlasovali proti.
Fernley v tom vidí jenom další příklad preference velkých (nebo slavných) týmů. Podle něj je současná struktura nakloněna jejich zájmům, takže si klidně mohou dovolit vetovat návrhy soupeřů.
"Myslím, že tento případ jasně ukazuje nedostatky ve Strategické skupině F1. Program, který byl navržen ve své celkové podobě ve prospěch Formule 1 a má napomáhat rozvoji technologií v tom smyslu, že se stane přednostním exponentem, byl zamítnut čistě v zájmu konkrétních týmů. Toto sobectví jenom poukazuje na špatné pojetí Strategické skupiny. Jenom se potvrzuje to, co jsem říkal už dávno - tento orgán neplní svůj účel. Všechno, co dělá, jenom podtrhuje nespravedlnost jeho jednání. Jde o velice detailní návrh, o němž jsme přesvědčeni, že má své opodstatnění. Koncept předpokládá progres u CFD, pokud o něj budete stát, a byl by otevřený všem, kdo o něj projeví zájem. Jediný důvod, proč ony týmy hlasovaly proti, je snaha ochránit si výhody, kterými dnes disponují. Ale de facto zamítly pokrok," rozhohnil se Fernley.
Ztracená šanceFernley šel ve svých zdůvodněních ještě dál - nejde tu jenom o sportovní stránku, ale také finanční. Řešení, navrhované jeho týmem, by znamenalo finanční úlevy, což v současné době, kdy se neustále žehrá na nedostatek prostředků a u malých týmů dokonce hrozí jejich zánik, není nepodstatný argument.
"Jsem si vědom toho, že technologie CFD ještě neposkytuje takové výsledky, které lze získat z testování v aerodynamickém tunelu, ale pokud chcete CFD do stejného bodu, je nutné se o něj více zasadit. Zamítnutím tohoto programu by se týmy, které aerodynamickým tunelen nedisponují, mohly ještě více propadat. Náš návrh má za cíl rozvíjet simulační technologie, které budou a) mnohem méně nákladné a b) budou mít daleko větší význam v budoucnu než aerodynamické tunely, které postupně zastarávají. Teď jsme se postarali o zpomaletí tohoto procesu. Je třeba si uvědomit, že velké týmy mají dost prostředků na aktualizace aerodynamických tunelů, na něž vydají miliony i s cílem zlepšení jejich účinnosti. Investicí do CFD by ušetřily hodně času, kdyby to udělaly, získají další výhodu," dodává Fernley.
Pro byla jen Force IndiePři posledním setkání Strategické skupiny padl rovněž návrh ze strany týmu Manor, aby menší týmy mohly využívat levnější a méně přesné tunely v 50% měřítku. Strategická skupina však tuto ideu zamítla, nadále bude platit 60 % velikost.
"Jejich argument zněl, že pokud pracujete s 50procentní velikostí, je to co do věrnosti určitá nevýhoda. Ale bude oněch 10 % navíc zásadně rozhodujících? Považoval jsem jejich návrh za rozumný a spravedlivý, který by navíc týmům jako je Manor pomohl v jejich činnosti. Jenže Manor nemá prakticky žádný hlas. Mohou přijít s návrhem, pět týmů bude hlasovat proti nim. Dělají to jenom proto, že chrání vlastní zájmy, jiný důvod nemají. Ale my chceme, aby byl tento sport konkurenceschopný. Jsou chvíle, kdy bychom si měli dovolit větší flexibilitu, nemyslím si, že by zmíněné návrhy byly nerozumné," dodává Fernley.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.