Dnes jsme pro vás sesbírali fyzická data o všech pilotech v současném poli: jak jsou vysocí, kolik váží, jak jsou staří a jak dlouho již ve Formuli 1 působí. Kdo je nejlehčí a kdo nejvyšší?
Nejvyšší ze všech pilotů je se svými 184 cm Nico Hülkenberg, kterému musí designéři na míru přizpůsobovat šasi. O 18 cm tak převyšuje nejnižšího Felipeho Massu (166 cm). Jejich průměrná výška se pohybuje kolem 176 cm.
Zmíněný německý jezdec Force Indie kvůli své výšce přirozeně také váží nejvíce - i když ani on není žádný pořízek: 74 kg je tak na odfouknutí v silnějším větru. Nejlehčí je "žokej" Rio Harjanto s 58 kg - ten si však ve zbytku sezóny už nezajezdí.
Průměrná váha pilotů dosahuje 66,2 kg. V F1 velmi důležitá a všichni si ji pečlivě hlídají, protože každý 10 kg navíc je zpomaluje průměrně o 0,3 sekundy na kolo.
Pomocí BMI (body mass index) jsem se snažil poměřit výšku pilotů, kteří zasáhli do úvodní části sezóny 2016, s jejich hmotnosti. Nejlépe v tomto ohledu vychází "chrt" Esteban Gutiérrez z Haasu: 18,8 téměř zavání podvýživou. Valtteri Bottas z Williamsu se s BMI 23,4 nachází na opačném konci spektra. Není divu, je 18. nejmenší (173 cm), ale v tělesné hmotnosti čtvrtý (70 kg).
Věk a debut v F1Nejstarším pilotem v poli je k dnešku Kimi Räikkönen, jenž 17. října 2016 završí 36 rok svého života. Jenson Button z McLarenu přišel na svět o tři měsíce později než Fin.
Nejmladším je Max Verstappen, jemuž bude 30. září devatenáct. Na kontě již má přitom vítězství z letošní Velké ceny Španělska a 164 mistrovských bodů. Průměrný věk pilotů činí 27,7 let.
Räikkönen je sice nejstarším jezdcem ze všech, ale závodní debut si odbyl o rok dříve - před 16,4 roky - Button, jenž však Velkou cenu Austrálie 2000 nedokončil. Kimi do světa grand prix vstoupil ve stejném závodě jako Fernando Alonso (Austrálie 2001) a byl v něm o poznání úspěšnější - získal 6. místo, zatímco Španěl skončil mimo body dvanáctý - od té doby uběhlo již 15,5 let. Mezi služebně nejmladší patří letošní nováčci Harjanto, Palmer a Wehrlein.
A jak si piloti vedou v letošním šampionátu? Tabulku s body a pořadím najdete zde.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.