První předsezónní testy týmů Formule 1 jsou za námi. Co nám přinesly? Kdo byl nejrychlejší a kolik toho týmy zvládly ujet? Můžeme z toho vyvodit nějaké předčasné závěry?
Celkově se během týdne představilo 23 pilotů - z nezávodních se ke slovu dostal z finančních důvodů pouze Alfonso Celis u Force Indie, a to rovnou dva dny. Na závodní jezdce indické stáje - na Nica Hülkenberga a Sergia Péreze - tak zbylo po jednom dni.
Deset týmů přivezlo již nová auta, pouze Sauber s ohledem na zdroje odmítl zareagovat na změny termínů testů a svůj monopost C35 ukáže až 1. března, kdy v Barceloně začínají druhé a zároveň poslední čtyřdenní předsezónní testy 2016.
Nejrychlejší čas týdne dosáhl Vettel v úterý na nových ultra-měkkých pneumatikách. Včera byl Hülkenberg o tři desetiny pomalejší, dnes Räikkönen na svého týmového kolegu - taktéž na ultra-měkkých - ztratil dvě třetiny sekundy. Do jedné sekundy se vlezli ještě Ricciardo s Red Bullem a Pérez - taktéž s vozem Force India.
A kdeže máme Mercedes? Nico Rosberg "až" na osmé a Lewis Hamilton na 12. příčce. Má to ale háček. Stříbrné šípy vůbec nezkoušely ultra-měkké, super-měkké ani měkké pneumatiky. Svá nejlepší kola dosáhly na středně-tvrdých směsích, které jsou minimálně o 2 sekundy pomalejší než ultra-měkké, které použili piloti Ferrari, navíc ke konci delších stintů.
Rozhodně nepředvedly vše ze svého repertoáru, v rukávu toho ukrývají ještě hodně a své soupeře převyšují přibližně o 6 desetin sekundy - nevíme však, kolik kdo měl paliva v nádrži. Předvedli navíc několik zajímavých novinek včetně nového nosu s S-kanálem a předním křídlem, další díly jsou na cestě.
Force India mě příjemně překvapila - oba jezdci v první pětce, Hülkenberg dokonce druhý nejrychlejší, přitom na pomalejší směsi než Vettel. I nadále věří svému loňskému konceptu nosu se dvěma otvory, vůz je dobře ovladatelný a aerodynamicky vytříbenější. Letos ji zřejmě čeká další vydařená sezóna.
#F1 Testing in #Barcelona - Day3 speed-trap: pic.twitter.com/2GUICZ6mpa
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) February 25, 2016Maximální rychlosti dosažené během 3. dne testů v Barceloně
Mercedes opravdu ohromil svou spolehlivostí a počtem kol, které zajížděl - denně jich zvládl průměrně 169, tj, 787 kilometrů! "Úžasné. 800 km je celý závodní víkend v jednom dnu," zíral technický ředitel Williamsu Pat Symonds. Skoro to vypadá, jakoby se Stříbrné šípy připravovaly spíše na Le Mans.
Zajížděl toho tolik, že své piloty musel v polovině dne střídat. Alonso z toho usoudil, že v tak dobré formě ještě nikdy nebyl, a proto můžeme čekat další dominantní sezónu. I když Španěl není tím nejobjektivnějším pozorovatelem: ne zrovna v dobrém opustil Ferrari, které letos ohlásilo útok na titul. Scuderia rozhodně udělala pokrok, ale zatím to vypadá, že to na Mercedes stačit nebude.
Druhou nejdelší vzdálenost zvládlo Toro Rosso, které letos přechází na pohonné jednotky Ferrari, jen pouze loňské specifikace. Na voze se objevila spousta zajímavých prvků (například extrémní podseknutí bočnic v jejich přední části) a technický ředitel James Key očekává, že by mohli být až o sekundu rychlejší než minulý rok.
Red Bull znovu postavil výborné šasi, které bude excelovat na pomalejších okruzích. Motoru Renault stále totiž schází výkon a zatím je zhruba jen o 50 koní silnější, než loni v Abú Zabí. Během sezóny ale chystá svůj deficit dále stahovat, což by mohlo rakouskému týmu ve druhé části sezóny pomoci k výborným výsledkům.
Druhou nejkratší vzdálenost ujel McLaren, který svým fanouškům připravil na závěr testů zklamání a dal vzpomenout na loňské trápení - včera ujel jen 51 kol, než jej zastavila porucha chlazení, dnes kvůli závadě hydrauliky Alonso ujel jen tristní tři kola.
Povzbuzením může být šasi, které v zatáčkách patřilo mezi nejrychlejší, zklamáním je nejen spolehlivost, ale i výkon Hondy - včera na rovinkách ztrácela 18 km/h. "Myslím, že cíl mít nejlepší auto, to nejlepší šasi, je dosažitelný a docela možný do evropských závodů a motivace je vvelmi vysoká," prohlásil po testu španělský pilot.
Osobně nečekám takový propadák, jako loni - věřím, že fundamentální nedostatky svého ERS systému vyřešili, ale výkonnostně budou i přes zlepšení stále zaostávat (Mercedes PU106C nyní údajně dosahuje až 950 koní) a budou bojovat o postupy do třetích částí kvalifikace. V dnešním rozhovoru jsem s Ericem Boullierem probíral jejich výkonnost i silné a slabé stránky, co mají ve vývoji (koncept Mercedesu nikoliv), jeho tip na to, jak skončí, prozradit nemůžu, ale nebyl příliš daleko od mého - šesté místo v šampionátu konstruktérů.
Z pohledu výrobců motorů ujel nejvíce Mercedes, který pohání čtyři týmy (kromě svého továrního také Force Indii, Manor a Williams) - celkem 1639 kol neboli 7629,545 km. Druhé je Ferrari (7043,015 km) také se čtyřmi vozy - aktuální specifikaci ale měla pouze jejich tovární stáj a Haas. Sauber nové auto ještě nemá hotové, proto musel použít loňský motor, a Toro Rosso letos ani novou specifikaci dle smlouvy nedostane.
Menší vzdálenost připadá na Renault, jenž zásobuje ještě Red Bull - 3314,36 km - a na Hondu, která pohání pouze McLaren: 1196,335 km. Po přepočtu na jedno auto vychází počty kilometrů následovně: 1 Mercedes - 1907,4 km; 2. Ferrari - 1760,8; 3. Renault - 1657,2 km; 4. Honda 1196,3 km.
Závěrem přidávám stručné hodnocení sportovního ředitele Pirelli, Paula Hemberyho: "Z prvního testu sezóny nemůžete vyvozovat příliš mnoho závěrů, protože týmy zkoušejí různé specifikace auta, což dost stěžuje interpretaci vnějších charakteristik každé pneumatiky.
Zevnitř všechna data, která zatím máme, naznačují, že celková výkonnost pneumatik splňuje při delších i kratších jízdách naše očekávání. Naší největší novinkou byl debut fialové ultra-měkké pneumatiky, na které byl dosažen nejrychlejší čas testu a které poskytla dodatečnou výkonnost navíc, jak bylo naším cílem, byť Barcelona není druhem okruhu, který by ji obzvlášť vyhovoval."
Nejrychlejší časy dle směsí:ultra-měkká: Vettel (Ferrari) - 1:22,810 min (2. den)super-měkká: Hülkenberg (Force India) - 1:23,110 min (3. den)měkká: Vettel (Ferrari) - 1:23,741 min (2. den)středně-tvrdá: Rosberg (Mercedes) - 1:24,867 (2. den)tvrdá: Massa (Williams) - 1:28,214 (3. den)
Nejdelší stinty dle směsí:ultra-měkká: Vettel (Ferrari) - 7 kol (2. den)super-měkká: Vettel (Ferrari) - 8 kol (2. den)měkká: Bottas (Williams) - 17 kol (2. den)středně-tvrdá: Magnussen (Renault) - 30 kol (4. den)tvrdá: Bottas (Williams) - 26 kol (2. den)
Testy jsme sledovali živě, podrobně si je můžete projít:1. den, 2. den, 3. den, 4. den.
Rozsáhlou fotogalerii s možností filtrování najdete zde.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.