Od roku 2016 se mění formát kvalifikace ve Formuli 1. Jak tedy bude kvalifikace vypadat?
Bernie Ecclestone si stěžuje na nejhorší Formuli 1 všech dob. Flavio Briatore mluví o "rozbíté byznys platformě". Zodpovědní lidé by se tedy měli zamyslet nad směřováním Formule 1 a přijít s nějakými změnami, což se teď možná právě děje. Na druhou stranu dle mnohých je změna formátu kvalifikace dalším z opatření, které mění něco, co fungovalo. Už od nadcházejícího Melbourne se můžeme těšit na nový formát. Na tom se dnes shodla Komise Formule 1 na dnešním jednání v Ženevě.
Od úvodního závodu sezony 2016 nás čeká hodinový vyřazovací trénink, které bude rozdělen do tří sekcí. Jednotlivé části budou vypadat následovně:
Q1:- bude trvat 16 minut- po 7 minutách vypadne nejpomalejší jezdec- další jezdci pak budou vypadávat po 90 vteřinách- 7 jezdců vypadne a 15 postoupí do Q2
Q2:- bude trvat 15 minut- po 6 minutách vypadne nejpomalejší jezdec- další jezdci pak budou vypadávat po 90 vteřinách- 7 jezdců vypadne a 8 postoupí do Q3
Q3:- bude trvat 14 minut- po 5 minutách vypadne nejpomalejší jezdec- další jezdci pak budou vypadávat po 90 vteřinách- 2 jezdci zbydou na finále, které bude trvat 90 vteřin
Tota změna by měla přispět k většímu provozu na trati, protože si nikdo nebude moci dovolit nejezdit. Další detaily týkající se například využitých pneumatik a jejich dalšího nasazení pro závodu ještě nejsou dořešeny.
Jedná se například i o časovému "závaží," tedy o časové penalizaci pro všechny piloty podle počtu dle mistrovských bodů. Nový systém musí ratifikovat ještě také FIA na jednání Světové rady motorsportu příští měsíc.
Člen jednoho nejmenovaného týmu ale novým návrhem moc nadšen není. "Mám trochu problém s tím, jak tato změna bude fungovat vzhledem k tomu, že gumy jsou obecně dobré pouze na jedno ostré kolo. Takže nebudeme jezdit po okruhu s neoptimálními gumami."
Kromě nového formátu kvalifikace se dnes v Ženevě řešila spousta dalších věcí, o tom ale v samostatném článku.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.