Sportovní program Hondy čekají velké změny poté, co na konci února opustí svou pozici sportovní ředitel Jasuhisa Araj.
Japonská automobilka loni ohlásila návrat do Formule 1, kde své síly spojila s McLarenem. První rok byl ale zklamání, protože jejich pohonné jednotce scházela výkonnost i spolehlivost. Během zimy se snažila napravit své nedostatky, aby McLarenu pomohla k posunu vpřed. Po prvním dnu testů však správní rada Hondy rozhodla, že Araj bude muset odejít.
Jeho přesun na jinou pozici vyvolá širší restrukturalizaci ve sportovním oddělení Hondy, které nyní povede Jusuke Hasegawa, zatímco výzkum a vývoj v Sakuře dostane na starost Kenji Ohtsu. Araj bude během transformace sloužit jako poradce.
V loňské sezóně po neúspěších čelil velkému tlaku poté, co vyšly najevo zásadní nedostatky jejich systému pro rekuperaci energie (ERS). Kvůli němu na konci rovinek scházelo McLarenu přes 160 koní.
"Na samotném začátku v Abú Zabí 2014 jsme měli počáteční elektrické problémy. Věřil jsem, že když je vyřešíme, pak se to zřejmě obrátí k lepšímu. Ale jak už jsem řekl, v létě bylo vše jasné - šlo o hardwarový problém, s nímž jsme měli problém. Pak jsme mohli sklonit hlavu. Zároveň to v Monze bylo velmi obtížná sobota. Šlo ale o dobrou zkušenost," řekl Araj na konci minulého roku.
McLaren byl po prvním dnu testů v prohlášeních celkem spokojený, odhadovat svou konkurenceschopnost si ale zatím netroufl. Z maximálních rychlostí vyplývá, že Honda i nadále znatelně ztrácí, zatímco McLaren s šasi dosáhl slušného pokroku.
Aktualizace:
Jasuhisa Araj na ohlášení o svém konci v roli sportovního ředitele uvádí: "Nesouvisí to počtem koní ani s výkonností - je to o mém věku a o tom, že už nemůžu pokračovat. Bylo mi 58, je mi 59 a bude mi 60. Jde o normální organizační změnu. Japonské společnosti mají věk pro odchod do důchodu, a u Hondy to je 60 let. Bude mi 60, proto musím někomu předat štafetu. Jde o základní politiku.
Bylo to ale velmi těžké rozhodnutí to načasovat: není to mou prací. Společnost musí přijmout rozhodnutí načasovat a říci kdy. Členové naší správní rady a obecného vedeni proto hovořili o tom, kdy by to bylo nejlepší. Po skončení závodní sezóny 2015 jsme se proto rozhodli změnit organizaci. Zeptal jsem se tedy Hasegawy, zdali by šel do nové role, a já jsem se musel přesunout do nové role jako poradce společnosti."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.