Sportovní program Hondy čekají velké změny poté, co na konci února opustí svou pozici sportovní ředitel Jasuhisa Araj.
Japonská automobilka loni ohlásila návrat do Formule 1, kde své síly spojila s McLarenem. První rok byl ale zklamání, protože jejich pohonné jednotce scházela výkonnost i spolehlivost. Během zimy se snažila napravit své nedostatky, aby McLarenu pomohla k posunu vpřed. Po prvním dnu testů však správní rada Hondy rozhodla, že Araj bude muset odejít.
Jeho přesun na jinou pozici vyvolá širší restrukturalizaci ve sportovním oddělení Hondy, které nyní povede Jusuke Hasegawa, zatímco výzkum a vývoj v Sakuře dostane na starost Kenji Ohtsu. Araj bude během transformace sloužit jako poradce.
V loňské sezóně po neúspěších čelil velkému tlaku poté, co vyšly najevo zásadní nedostatky jejich systému pro rekuperaci energie (ERS). Kvůli němu na konci rovinek scházelo McLarenu přes 160 koní.
"Na samotném začátku v Abú Zabí 2014 jsme měli počáteční elektrické problémy. Věřil jsem, že když je vyřešíme, pak se to zřejmě obrátí k lepšímu. Ale jak už jsem řekl, v létě bylo vše jasné - šlo o hardwarový problém, s nímž jsme měli problém. Pak jsme mohli sklonit hlavu. Zároveň to v Monze bylo velmi obtížná sobota. Šlo ale o dobrou zkušenost," řekl Araj na konci minulého roku.
McLaren byl po prvním dnu testů v prohlášeních celkem spokojený, odhadovat svou konkurenceschopnost si ale zatím netroufl. Z maximálních rychlostí vyplývá, že Honda i nadále znatelně ztrácí, zatímco McLaren s šasi dosáhl slušného pokroku.
Aktualizace:
Jasuhisa Araj na ohlášení o svém konci v roli sportovního ředitele uvádí: "Nesouvisí to počtem koní ani s výkonností - je to o mém věku a o tom, že už nemůžu pokračovat. Bylo mi 58, je mi 59 a bude mi 60. Jde o normální organizační změnu. Japonské společnosti mají věk pro odchod do důchodu, a u Hondy to je 60 let. Bude mi 60, proto musím někomu předat štafetu. Jde o základní politiku.
Bylo to ale velmi těžké rozhodnutí to načasovat: není to mou prací. Společnost musí přijmout rozhodnutí načasovat a říci kdy. Členové naší správní rady a obecného vedeni proto hovořili o tom, kdy by to bylo nejlepší. Po skončení závodní sezóny 2015 jsme se proto rozhodli změnit organizaci. Zeptal jsem se tedy Hasegawy, zdali by šel do nové role, a já jsem se musel přesunout do nové role jako poradce společnosti."
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.