Rakouská stáj Dietricha Mateschitze ráno v boxové uličce odhalila svůj monopost pro sezónu 2016: RB12, s nímž se chce vrátit do bojů o vítězství. Bude na tom s pohonem Renaultu mít?
Red Bull sice již nové zbarvení ukázal minulý týden v Londýně, ovšem jen na starším voze. Ten nový jsme mohli poprvé spatřit až dnes v Barceloně. RB12 obsahuje celou řadu vylepšení, která jsou založena na lekcích z loňské sezóny. I nadále jej pohání motor Renaultu, ten si ovšem stáj přejmenovává dle sponzora na TAG Heuer.
Šéf týmu Christian Horner uvádí: "Pozdní rozhodnutí o motoru minulý rok bylo samozřejmě výzvou, přišli jsme ale včas na řešení a celý tým pracoval během zimy neuvěřitelně tvrdě, abychom se z toho dostali. Proto se budeme snažit stavět na významném pokroku, kterého jsme dosáhli ve druhé polovině roku 2015, a snažit se ho přenést do prvních závodů letošní sezóny.
Tento rok doufám, že uděláme oproti tomu minulému opravdu pokrok. Že se budeme držet při zemi a opravdu vyvíjet auto a to nám snad i s nějakým vylepšením výkonu pohonné jednotky umožní dostat se blíže našim nejbližším soupeřům."
Technický ředitel Adrian Newey říká: "Často jsem dotazován na oblast auta, kterou mě u nás nejvíce těší za současných stabilních pravidel, kdy to je těžké nalézt nějaké nové oblasti, které byste dokázali využít. Proto jsme se u tohoto vozu opravdu soustředili na to, abychom dali dohromady soudržný balík všech součástí - zavěšení, dynamiky šasi, aerodynamiky - aby všechny harmonicky spolupracovaly. Myslím, že se nám podařilo stavět na lekcích z minulého roku a všechny náznaky z našich simulací ukazují, že tohle letošní auto by mělo být silné.
Šéf vývoje Rob Marshall přidává: "U RB12 jsme optimisty v tom, že jsme dosáhli velkých pokroků. Problémem je ale to, že čísla z aerodynamického a CFD, která vidím, jsou našimi čísly - a pokud nemůžete vidět čísla ostatních, tak nevíte, jak na tom jste. Jsme spokojeni s tím, jakým směrem se z našeho pohledu ubíráme, ale až do Melbourne nebudeme mít tušení.
Pokud jde o toto auto, tak doufám, že dokážeme nějaké závody vyhrát. Může to znít nadneseně po loňském roce, kdy jsme se na začátku trápili, já ale doufám, že letos budeme moci udělat pokrok v oblasti výkonu a že se to díky tomu v poli trochu srovná."
K aerodynamice nového monopostu se vyjádřil také Dan Fallows, který ji u Red Bullu vede: "Zatím jsou čísla vycházející z větrného tunelu a CFD velmi povzbuzující. Jde o to, aby každý porozumněl vozu, který jsme měli vloni, a také rozpoznal výzvy, které nás čekají. Na tyto věci se musíme opravdu zaměřit. Myslím, že jsme udělali opravdové pokroky.
Doufám, že RB12 bude pokračovat ve formě, jakou měla RB11. Sice jsme nezískali výsledky, které jsme chtěli, ale všichni víme, že základ auta, šasi bylo velmi dobré. Doufám, že to tak bude pokračovat. Snad toto auto poskytne dobrý základ pro změny na pohonné jednotce a v aerodynamice, které uděláme."
Pierre Waché, hlavní inženýr výkonnosti vozu, dodává: "Říci, že jsme spokojeni s aerodynamikou, je silné - nikdy nejsme spokojeni. Jde o neustálý vývojový proces, při kterém se díváme na absolutní čísla. Nás ale zajímají relativní čísla [ve srovnání s ostatními]. Uvidíme, jestli to bude dostatečné."
Hodnocení nového monopostu zakončil hlavní inženýr Paul Monaghan: "Moje naděje od RB12? Myslím, že jsme se hlavně snažili, abychom dojeli do Austrálie v co nejlepší formě. Snad budeme dobře připraveni a z auta získáme v každém závodu to nejlepší. Tak bychom se mohli dostat do situace, kdy bychom bojovali o podium anebo mohli využít toho, kdyby se kdyby se kolem nás něco stalo."
Srovnání Red Bullu RB11 a RB12
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.