Šéf Red Bullu Christian Horner dává opět jasně najevo svůj názor na zrušení žetonů pro vývoj motorů. Uvolnění pravidel v této oblasti povede ve Formuli 1 k válce v utrácení mezi jednotlivými výrobci pohonných jednotek.
Součástí dohody na snížení ceny za dodávku pohonných jednotek FIA souhlasila se zrušením žetonů pro jejich vývoj od roku 2017. Z nižších cen bude těžit i Red Bull, který usiloval o zavedení nezávislého jednoduššího motoru, Hornerovi se však tento krok nelíbí.
"Nechápu totální zrušení všech žetonů a uvolnění vývoje. Protože pro sport to nemůže být zdravé, to pouhé povzbuzení k sériovému utrácení. Nemyslím si, že se z toho zrodí zdravé soutěžení," láteří Horner.
"Pokud máme pokročit, tak je to třeba vyřešit. Snad ti, kdo určují pravidla, přijdou s nějakými jasnými pravidly, jak se s tím v patřičném čase vyrovnat," pokračuje šéf rakouského týmu, který tento týden jako poslední prošel všemi nárazovými testy a v pondělí tedy při testech v Barceloně nebude chybět.
Na otázku, zda volnosti ve vývoji motorů dokáže dominující Mercedes se svými obrovskými zdroji využít lépe než soupeři, Horner odpovídá: "Nemyslím si, že byste mohli vyzdvihovat jednoho či druhého, ale když to skončí šíleným utrácením, tak co je pak na tom zdravého?"
"Šasi je například velmi přísně regulováno, pokud jde o množství hodin, které můžeme trávit v aerodynamickém tunelu, nebo o množství simulací, které můžeme provádět v CFD. Proto provádět tolik testování s tak mnoha motory na tolika dynamometrech a vyvíjet je jak se vám zlíbí, to nevypadá jako rozumné řešení," dodává šéf závodního týmu Red Bullu.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.