Podle technického ředitele pro šasi Renaultu, Nicka Chestera, nový monopost doplácí nedostatečnou optimalizací na pozdní rozhodnutí o převzetí stáje z Enstone francouzskou automobilkou a související změnu pohonné jednotky.
Jednání o odkoupení Lotusu se táhla celou řadu měsíců. Celá transakce byla dokončena v prosinci, když už bylo nové auto v pokročilé fázi vývoje. A pozdní přesun z pohonné jednotky Mercedesu na Renault vedl k tomu, že tým nestihl včas svůj nový balík optimalizovat.
"Byla to výzva. Když přijde květen, tak už to je obvykle velmi těžké integrovat novou pohonnou jednotku. A my jsme si tím nebyli jisti až do samotného konce roku, takže to byla náročné," popisuje pro Autosport Chester, jaký dopad má změna majitele týmu a dodavatele motoru na vývoj nového vozu.
"Museli jsme změnit záď šasi a rozvržení chlazení. Stihnout to za měsíc, to vyžaduje obrovský kus práce. Není to optimalizováno tak, jak bych si přál. Nejsou tam velké kompromisy, neměli jsme ale dost času to zoptimalizovat tak, jak by se nám to líbilo," pokračuje šéf vývoje šasi.
Renault sice během slavnostního představení týmu a barev použil starší vůz, ten nový však bude připraven do příštího pondělí, kdy začínají testy v Barceloně.
"Kluci zareagovali opravdu dobře, nyní jsme prošli nárazovými testy, takže jsme homologováni, a postupujeme podle plánu, abychom stihli první test. Nebylo to jednoduché, všechno to bude velmi těsné, ale zvládnutelné. Šlo to podle plánu neuvěřitelně dobře, i když byl tak nabitý, že bychom se trápili, kdyby to nešlo tak dobře," uvádí Chester.
Lotus během loňské sezóny kvůli finančním problémům auto nevyvíjel, konstrukční tým však jeho filozofii za stabilních pravidel dále držel: "Nemuseli jsme filozofii auta měnit, je velmi podobná. Některé vlastnosti, na které jsme přišli, zajistili dobrou ovladatelnost auta, piloti z něj mohli dostávat maximum. To jsme přenesli a pokusili se to ještě vylepšit."
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.