Podle technického ředitele pro šasi Renaultu, Nicka Chestera, nový monopost doplácí nedostatečnou optimalizací na pozdní rozhodnutí o převzetí stáje z Enstone francouzskou automobilkou a související změnu pohonné jednotky.
Jednání o odkoupení Lotusu se táhla celou řadu měsíců. Celá transakce byla dokončena v prosinci, když už bylo nové auto v pokročilé fázi vývoje. A pozdní přesun z pohonné jednotky Mercedesu na Renault vedl k tomu, že tým nestihl včas svůj nový balík optimalizovat.
"Byla to výzva. Když přijde květen, tak už to je obvykle velmi těžké integrovat novou pohonnou jednotku. A my jsme si tím nebyli jisti až do samotného konce roku, takže to byla náročné," popisuje pro Autosport Chester, jaký dopad má změna majitele týmu a dodavatele motoru na vývoj nového vozu.
"Museli jsme změnit záď šasi a rozvržení chlazení. Stihnout to za měsíc, to vyžaduje obrovský kus práce. Není to optimalizováno tak, jak bych si přál. Nejsou tam velké kompromisy, neměli jsme ale dost času to zoptimalizovat tak, jak by se nám to líbilo," pokračuje šéf vývoje šasi.
Renault sice během slavnostního představení týmu a barev použil starší vůz, ten nový však bude připraven do příštího pondělí, kdy začínají testy v Barceloně.
"Kluci zareagovali opravdu dobře, nyní jsme prošli nárazovými testy, takže jsme homologováni, a postupujeme podle plánu, abychom stihli první test. Nebylo to jednoduché, všechno to bude velmi těsné, ale zvládnutelné. Šlo to podle plánu neuvěřitelně dobře, i když byl tak nabitý, že bychom se trápili, kdyby to nešlo tak dobře," uvádí Chester.
Lotus během loňské sezóny kvůli finančním problémům auto nevyvíjel, konstrukční tým však jeho filozofii za stabilních pravidel dále držel: "Nemuseli jsme filozofii auta měnit, je velmi podobná. Některé vlastnosti, na které jsme přišli, zajistili dobrou ovladatelnost auta, piloti z něj mohli dostávat maximum. To jsme přenesli a pokusili se to ještě vylepšit."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.