Představte si, že skládáte puzzle ze 16 tisíc dílů. Navíc puzzle, které jsou nejen extrémně náročné, ale také nemáte žádný prostor pro chybu, k tomu přičtěte šibeniční a takřka nereálné deadliny. Tak asi takto nějak vypadá stavba monopostu Formule 1.
McLaren nám pomocí svých webových stránek dává možnost nahlédnout do zákulisí svého týmu - konkrétně stavby monopostu Formule 1. Provozní ředitel McLaren Racing, Simon Roberts, nám popovídá o stavbě monopostu. Tento muž je zodpovědný za vedení harmonogramu monopostu MP4-31, nejnovějšího stroje stáje McLaren-Honda.
Komplexnost, jakou představuje sestavení 16 000 dílů, ze kterých se sestává závodní monopost, vyžaduje po Simonovi a jeho týmu pořádné plánování, které začíná celý rok před tím, než se auto poprvé dotkne země.
"O novém autě začínáme přemýšlet hned, když je odhaleno to předcházející. V tomto bodě ve skutečnosti nic nenavrhujeme anebo nevyrábíme, díváme se na aktuální program a přemýšlíme nad tím, jaké změny nebo vylepšení bychom mohli nebo měli dělat. Navíc budeme provádět další zkoumání a vývoj projektů, které budou vloženy do nového auta," začíná Simon Roberts.
Ve stejné době začíná návrhářský tým s prvním náčrtem strategie pro následující rok. Je třeba rozhodnout, co se bude dělat v rámci týmu a co se bude outsourcovat: "Když to vezmeme, tak už od začátku víme, že nebudeme schopni vše zvládnout v dostupném čase, o který se snažíme a se kterým stragicky plánujeme. Je jasné, že chceme udržet IP - kritické komponenty - pod svou střechou - šasi a přední křídla, například - ale je tu spousta dalších oblastí, které je pro nás pohodlnější zadat externě třetí straně. S dodavateli navíc máme blízké vztahy."
"V létě si určíme cenu, protože potřebujeme spoléhat na rychlost provedení, když přijde na zadání práce. Například když jsou uvolněny výkresy komponentu, tak chceme normálně přidělit práci ať interně nebo externě do 24 hodin. To je velice rychlý zvrat. To můžete dělat pouze tehdy, pokud máte zkušené dodavatele, kteří jsou vzdáleni jen na délku e-mailu nebo rychlého telefonátu."
Rychlost a plynulost dodavatelského řetězce je kritická - i přes jeho velikost a kapacitu, McLaren Racing se spoléha na 80 až 100 klíčových dodavatelů, kteří jsou neustále poptáváni. Navíc je tu dalších asi 150 firem, které jsou během sezony pravidelně využívány. Je tu také až neuvěřitelných 750 specializovaných dodavatelů, kteří jsou ve stavu, jak to Roberts nazývá, “credit card orders” [objednávky na kreditku] - jednotlivé komponenty, které jsou během sezony třeba jednou nebo dvakrát.
Vzhledem ke komplexnosti procesu je tedy jeho dohled značně složitý. "Abychom mohli zkompletovat auto, tak musíme sehnat asi 16 000 dílů," pokračuje Roberts. "Čistě z plánovacího pohledu tu není žádný důvod, proč bychom nemohli postavit auto ve lhůtě. Vše je sekvencováno tak, aby přicházelo na čas a dle rozvrhu se správnými dodacími časy. Ale BOM (Bill Of Materials - tok materiálu) není fixován, protože se vyvíjí souběžně s úsilím našeho R&D [výzkum a vývoj] a s tímto množstvím částí a množstvím dodavatelů, které máme, je nevyhnutelné, že se něco pokazí."
Dají se takovéto věci naplánovat? "Ne úplně - nikdy nevíte, který z těch 16 000 dílů se opozdí! Nebo budou možná dodány na čas, ale my během inspekce zjistíme, že je s nimi něco špatně. Nikdy není nějaká jen jediná oblast, která by nás zastavila, vždy tu bude nějaký náhodný 'lomoz' v průběhu celého procesu. A vy na to musíte reagovat."
V harmonogramu MP4-31 byla tato dobře naplánovaná cestička několikrát narušena dodatečnými změnami v kalendáři pro rok 2016. Původní návrh kalendáře totiž počítal s GP Austrálie na 10. dubna, pak byl ale závod posunut dopředu hned o tři týdny na 20. března.
"Náš celý stavební program na to nebyl připraven!" říká s úsměvem Roberts. "Takže jsme věděli, že tu máme k vyřešení problém. V otázce našeho návrhu a inženýrské kapacity je to relativně přímé přeplánovávací cvičení - na udělání práce je prostě méně času, takže každý pracuje o něco tvrději."
"Ale harmonogram stavby je kritický - musíte projít všemi bezpečnostními testy FIA a být připraveni na první zimní test, který byl také přesunut dopředu. Za takovýchto okolností to nemůžete pouze přeplánovat, musíte něco udělat jinak." Simon a jeho tým tak začali zkoumat možnost, že by se pracovalo na směny i přes vánoční prázdniny, aby dohnali vše potřebné.
"Jednoduše řečeno, do našeho programu jsme zařadili zpět asi osm směn během pěti dní - to je fantastické úsilí. Celkově v tom bylo zúčastněno asi 110 lidí a my se o naše vánoční pracovníky postarali konkurenceschopným balíčkem. Měli jsme relativně dobrou odezvu a lidé vypadali, že si to také užívají - bylo to trošku zvláštní, když jste neměli celou tu dobu volno. Ale na místě panovala dobrá nálada. Každý věděl, proč to dělá a opravdu to uklidilo palubu."
"Nejpříjemnější bylo, že to znamenalo, že když jsme se v novém roce vrátili zpět, tak jsme byli zpět dle haromonogramu - a vypadalo to, jakoby program tak byl vždy plánován. Byla to neuvěřitelná snaha."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.