Představte si, že skládáte puzzle ze 16 tisíc dílů. Navíc puzzle, které jsou nejen extrémně náročné, ale také nemáte žádný prostor pro chybu, k tomu přičtěte šibeniční a takřka nereálné deadliny. Tak asi takto nějak vypadá stavba monopostu Formule 1.
McLaren nám pomocí svých webových stránek dává možnost nahlédnout do zákulisí svého týmu - konkrétně stavby monopostu Formule 1. Provozní ředitel McLaren Racing, Simon Roberts, nám popovídá o stavbě monopostu. Tento muž je zodpovědný za vedení harmonogramu monopostu MP4-31, nejnovějšího stroje stáje McLaren-Honda.
Komplexnost, jakou představuje sestavení 16 000 dílů, ze kterých se sestává závodní monopost, vyžaduje po Simonovi a jeho týmu pořádné plánování, které začíná celý rok před tím, než se auto poprvé dotkne země.
"O novém autě začínáme přemýšlet hned, když je odhaleno to předcházející. V tomto bodě ve skutečnosti nic nenavrhujeme anebo nevyrábíme, díváme se na aktuální program a přemýšlíme nad tím, jaké změny nebo vylepšení bychom mohli nebo měli dělat. Navíc budeme provádět další zkoumání a vývoj projektů, které budou vloženy do nového auta," začíná Simon Roberts.
Ve stejné době začíná návrhářský tým s prvním náčrtem strategie pro následující rok. Je třeba rozhodnout, co se bude dělat v rámci týmu a co se bude outsourcovat: "Když to vezmeme, tak už od začátku víme, že nebudeme schopni vše zvládnout v dostupném čase, o který se snažíme a se kterým stragicky plánujeme. Je jasné, že chceme udržet IP - kritické komponenty - pod svou střechou - šasi a přední křídla, například - ale je tu spousta dalších oblastí, které je pro nás pohodlnější zadat externě třetí straně. S dodavateli navíc máme blízké vztahy."
"V létě si určíme cenu, protože potřebujeme spoléhat na rychlost provedení, když přijde na zadání práce. Například když jsou uvolněny výkresy komponentu, tak chceme normálně přidělit práci ať interně nebo externě do 24 hodin. To je velice rychlý zvrat. To můžete dělat pouze tehdy, pokud máte zkušené dodavatele, kteří jsou vzdáleni jen na délku e-mailu nebo rychlého telefonátu."
Rychlost a plynulost dodavatelského řetězce je kritická - i přes jeho velikost a kapacitu, McLaren Racing se spoléha na 80 až 100 klíčových dodavatelů, kteří jsou neustále poptáváni. Navíc je tu dalších asi 150 firem, které jsou během sezony pravidelně využívány. Je tu také až neuvěřitelných 750 specializovaných dodavatelů, kteří jsou ve stavu, jak to Roberts nazývá, “credit card orders” [objednávky na kreditku] - jednotlivé komponenty, které jsou během sezony třeba jednou nebo dvakrát.
Vzhledem ke komplexnosti procesu je tedy jeho dohled značně složitý. "Abychom mohli zkompletovat auto, tak musíme sehnat asi 16 000 dílů," pokračuje Roberts. "Čistě z plánovacího pohledu tu není žádný důvod, proč bychom nemohli postavit auto ve lhůtě. Vše je sekvencováno tak, aby přicházelo na čas a dle rozvrhu se správnými dodacími časy. Ale BOM (Bill Of Materials - tok materiálu) není fixován, protože se vyvíjí souběžně s úsilím našeho R&D [výzkum a vývoj] a s tímto množstvím částí a množstvím dodavatelů, které máme, je nevyhnutelné, že se něco pokazí."
Dají se takovéto věci naplánovat? "Ne úplně - nikdy nevíte, který z těch 16 000 dílů se opozdí! Nebo budou možná dodány na čas, ale my během inspekce zjistíme, že je s nimi něco špatně. Nikdy není nějaká jen jediná oblast, která by nás zastavila, vždy tu bude nějaký náhodný 'lomoz' v průběhu celého procesu. A vy na to musíte reagovat."
V harmonogramu MP4-31 byla tato dobře naplánovaná cestička několikrát narušena dodatečnými změnami v kalendáři pro rok 2016. Původní návrh kalendáře totiž počítal s GP Austrálie na 10. dubna, pak byl ale závod posunut dopředu hned o tři týdny na 20. března.
"Náš celý stavební program na to nebyl připraven!" říká s úsměvem Roberts. "Takže jsme věděli, že tu máme k vyřešení problém. V otázce našeho návrhu a inženýrské kapacity je to relativně přímé přeplánovávací cvičení - na udělání práce je prostě méně času, takže každý pracuje o něco tvrději."
"Ale harmonogram stavby je kritický - musíte projít všemi bezpečnostními testy FIA a být připraveni na první zimní test, který byl také přesunut dopředu. Za takovýchto okolností to nemůžete pouze přeplánovat, musíte něco udělat jinak." Simon a jeho tým tak začali zkoumat možnost, že by se pracovalo na směny i přes vánoční prázdniny, aby dohnali vše potřebné.
"Jednoduše řečeno, do našeho programu jsme zařadili zpět asi osm směn během pěti dní - to je fantastické úsilí. Celkově v tom bylo zúčastněno asi 110 lidí a my se o naše vánoční pracovníky postarali konkurenceschopným balíčkem. Měli jsme relativně dobrou odezvu a lidé vypadali, že si to také užívají - bylo to trošku zvláštní, když jste neměli celou tu dobu volno. Ale na místě panovala dobrá nálada. Každý věděl, proč to dělá a opravdu to uklidilo palubu."
"Nejpříjemnější bylo, že to znamenalo, že když jsme se v novém roce vrátili zpět, tak jsme byli zpět dle haromonogramu - a vypadalo to, jakoby program tak byl vždy plánován. Byla to neuvěřitelná snaha."
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.