Plány na velké zrychlení monopostů F1 od roku 2017 dostávají další vážné trhliny. Pirelli má obavy, že by vyšší přítlak nemusely zvládat jejich pneumatiky.
Původně mělo dojít ke zrychlení vozů o 5 až 6 sekund na kolo díky širším pneumatikám a upravené aerodynamice s vyšším důrazem na přísavný efekt a generovaný přítlak. Jenže monopolní výrobce pneumatik má obavy, že by vyšší síly v zatáčkách nemusely zvládat jeho pneumatiky. Proto je bude muset udělat odolnější a tudíž i pomalejší.
Proto nyní došlo na úpravy původního návrhu a nižší nárůst přítlaku. Vozy kvůli tomu budou podle odborníků pouze o tři sekundy rychlejší. Pirelli tvrdí, že týmům poskytlo data, která byla založena na propočtech z rané fáze definic vývoje pneumatik pro sezónu 2017.
Pneumatiky vyšší zátěž aerodynamiky nezvládnouV listopadu se přitom dohodli na rozšíření rozchodu kol z 1800 na 2000 mm, na širších pneumatikách, změn tvaru a velikosti předního a zadního křídla a na tvorbě vyššího přítlaku pomocí karosérie a přepracované podlahy s větším difuzorem. Dle odhadů se měl přítlak zvýšit o 25 - 60 %.
Jenže podle Pirelli by jejich pneumatiky zvládly pouze 10 - 15% nárůst přítlaku, přičemž by tlak v nich musel dosahovat až 27 PSI, tj. o 50 % více než týmy považují za normální. Vyšší tlak ale omezuje přilnavost a s tím klesá návratnost vyšší výkonnosti vozů, kterou částečně neguje.
Dalším problémem je to, že s nižší přilnavostí by větší zisky v čase na kolo vycházely z aerodynamiky, což znemožní těsné závodění a ztíží předjíždění. To jde proti záměru původních změn: zrychlit vozy a zvýšit atraktivitu i kvalitu závodění.
Mluvčí Pirelli k tomu pro BBC řekl: "Vzhledem k nové velikosti pneumatik navrhovaných pro rok 2017 si myslíme, že zátěžová kapacita pneumatik postavený podle současné konstrukce by se zvýšila kolem 10 %. Nikdo ale ještě neví, pro jakou strukturu se rozhodneme pro rok 2017. Vše bude propočteno mnohem pečlivěji, až začneme testovat."
Problémem italského výrobce pneumatik je to, že nemá aktuální vůz a za současných pravidel ani nemůže testovat. Na dohodu o řešení tohoto problému se stále čeká. FIA již ve zveřejněných pravidlech (článek 10.6) připravila prostor pro možnost testování: vyhradila si právo uspořádat až 6 dvoudenních testů pneumatik.
Bez nové podlahy a širší karosérie?Týmy se na posledních schůzce Technické pracovní skupiny FIA dohodly, že prozkoumají, jaký by mělo vliv, kdyby do hry nevstoupily dva klíčové prvky budoucích změn zvyšující přítlak: přepracovaná podlaha a širší karosérie. Red Bull je naštvaný, protože tím dochází k značnému odklonu od jeho původního návrhu na větší difuzor.
Šířka karosérie má tedy zůstat na současných 140 cm místo plánovaných 180 cm, zůstává i rozšíření rozchodu kol na 2 metry, změny tvaru a velikosti předního a zadního křídla a širší pneumatiky. Podle některých inženýrů nyní není možné určit, k jakému zrychlení dojde po těchto změnách, dokud nebude proveden ucelený výzkum. Cílem je dokončit sadu pravidel před tím, než v březnu začne závodní sezóna.
Je zajímavé, že minulý rok hned po zveřejnění prvních návrhů Mercedes dal veřejně najevo své obavy o to, zda to pneumatiky zvládnou. Podle nich by monoposty generovaly ten nejvyšších přítlak v historii a jezdily by s tím nejvyšším výkonem. Pirelli by se pak muselo vyrovnat se zátěží, které dosud nebyla vystavena žádná jiná pneumatika. Soupeři tyto obavy označili za liché - podle nich si chtěl úřadující mistr světa jen co nejdéle prostřednictvím stabilních pravidel udržet svou dominanci.
Někteří se nyní obávají o tom, že omezení pneumatik naruší veškeré snahy nových pravidel o zrychlení a že povedou k drahému výzkumu nových vozů, který by měl jen velmi malý vliv. Proto se objevil také návrh zahodit všechny zamýšlené změny, popřípadě zachovat jen širší rozchod kol, což většina týmů ale zamítla.
"Možná to půjde vyrobit zcela novou pneumatiku. O tomto procesu se hodně spekuluje, stále však jde o velmi ranou fázi," komentuje zástupce Pirelli, podle kterého cíl zrychlit auta o pět sekund byl zkrátka příliš ambiciózní - 4 sekundy by byly přijatelnější.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.