Výrobci motorů mají do pátku předložit svůj návrh na řešení situace kolem příliš drahých a složitých aktuálních pohonných jednotek. Zdá se však, že na nich nic měnit nechtějí, a tak Berniemu Ecclestoneovi a Jeanovi Todtovi nabízejí pouze nižší cenu.
Stejné pohonné jednotky za nižší cenuZadání ze strany FIA bylo jasné: chceme levnější, jednodušší, hlasitější a výkonnější motory! Pokud do 15. ledna nepřijdete s rozumným návrhem, prosadíme nezávislý, levný motor. Ecclestone sice chtěl prosadit změny již od roku 2017, kdy dojde na úpravu pravidel pro aerodynamiku, na to ale již čas nezbývá.
Ke změně motorů ale možná nedojde ani od roku 2018. Podle současných čtyř výrobců motorů - Ferrari, Hondy, Mercedesu a Renaultu - by bylo lepší a levnější zůstat u současného formátu pohonných jednotek spíše než vyvíjet něco úplně nového.
Nechtějí se vzdát motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který přispívá ke složitosti současných pohonných jednotek, jak bylo některými navrhováno. Místo toho navrhují cenu 325 milionů Kč (12 mil. Eur) a doufají, že to prezidentovi FIA bude stačit, i když ten původně trval na ceně nižší (10 mil. Eur). V současné době stojí ročně kolem 490 - 620 mil Kč (18 - 23 mil. Eur).
Standardizace dílůI on ale chtěl zachovat hybridní část motorů, čímž se trochu odlišuje od Ecclestonea, který kromě snížení ceny navíc trvá na jejich zjednodušení. Výrobci mají záměr domluvit na standardizaci některých společných částí. Nabízí se například baterie, motorgenerátory MGU-K či MGU-H nebo i turbodmychadlo. To by vedlo ke snížení nákladů na vývoj a výrobu a mohlo by to přispět i ke srovnání výkonnosti.
Požadavek na vyšší výkon bude díky dalšímu vývoji naplněn automaticky, hlasitější by motory měly být díky letošním úpravám v podobě separátní koncovky výfuku z obtokového ventilu.
Bude to stačit?Konkrétní detaily doručí výrobci motorů Mezinárodní automobilové federaci tento pátek 15. ledna. Je pravděpodobné, že se tím zejména Ecclestoneovi moc nezavděčí, protože tyto věci neřeší problém dodávek stejných specifikací (včetně softwaru a paliva) zákazníkům a to, aby se vždy dostalo na všechny.
Bernieho požadavky na nezávislý motor podporuje také Red Bull, který se letos málem ocitl bez motorů. Otázkou pak je, kdo by jeho vývoj zaplatil. Současní výrobci, kteří do svých hybridních pohonných jednotek vložili obrovské sumy, to odmítají. Podle Ferrari by to měl zafinancovat držitel komerčních práv - společnost FOM.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.