Výrobci motorů mají do pátku předložit svůj návrh na řešení situace kolem příliš drahých a složitých aktuálních pohonných jednotek. Zdá se však, že na nich nic měnit nechtějí, a tak Berniemu Ecclestoneovi a Jeanovi Todtovi nabízejí pouze nižší cenu.
Stejné pohonné jednotky za nižší cenuZadání ze strany FIA bylo jasné: chceme levnější, jednodušší, hlasitější a výkonnější motory! Pokud do 15. ledna nepřijdete s rozumným návrhem, prosadíme nezávislý, levný motor. Ecclestone sice chtěl prosadit změny již od roku 2017, kdy dojde na úpravu pravidel pro aerodynamiku, na to ale již čas nezbývá.
Ke změně motorů ale možná nedojde ani od roku 2018. Podle současných čtyř výrobců motorů - Ferrari, Hondy, Mercedesu a Renaultu - by bylo lepší a levnější zůstat u současného formátu pohonných jednotek spíše než vyvíjet něco úplně nového.
Nechtějí se vzdát motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), který přispívá ke složitosti současných pohonných jednotek, jak bylo některými navrhováno. Místo toho navrhují cenu 325 milionů Kč (12 mil. Eur) a doufají, že to prezidentovi FIA bude stačit, i když ten původně trval na ceně nižší (10 mil. Eur). V současné době stojí ročně kolem 490 - 620 mil Kč (18 - 23 mil. Eur).
Standardizace dílůI on ale chtěl zachovat hybridní část motorů, čímž se trochu odlišuje od Ecclestonea, který kromě snížení ceny navíc trvá na jejich zjednodušení. Výrobci mají záměr domluvit na standardizaci některých společných částí. Nabízí se například baterie, motorgenerátory MGU-K či MGU-H nebo i turbodmychadlo. To by vedlo ke snížení nákladů na vývoj a výrobu a mohlo by to přispět i ke srovnání výkonnosti.
Požadavek na vyšší výkon bude díky dalšímu vývoji naplněn automaticky, hlasitější by motory měly být díky letošním úpravám v podobě separátní koncovky výfuku z obtokového ventilu.
Bude to stačit?Konkrétní detaily doručí výrobci motorů Mezinárodní automobilové federaci tento pátek 15. ledna. Je pravděpodobné, že se tím zejména Ecclestoneovi moc nezavděčí, protože tyto věci neřeší problém dodávek stejných specifikací (včetně softwaru a paliva) zákazníkům a to, aby se vždy dostalo na všechny.
Bernieho požadavky na nezávislý motor podporuje také Red Bull, který se letos málem ocitl bez motorů. Otázkou pak je, kdo by jeho vývoj zaplatil. Současní výrobci, kteří do svých hybridních pohonných jednotek vložili obrovské sumy, to odmítají. Podle Ferrari by to měl zafinancovat držitel komerčních práv - společnost FOM.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.