Renault, který loni dodával pohonné jednotky Red Bullu a Toro Rosso, uznává, že mu náprava jeho problémů během sezóny 2015 trvala příliš dlouho. O potížích s písty jsme již psali, nyní Rémi Taffin odhaluje další problém, který zaznamenali až při testech na dráze.
Před rokem během zimy provedl rozsáhlé změny zejména v oblasti hardware své pohonné jednotky, aby stáhl náskok Mercedesu. Mělo to ale i stinnou stránku - objevily se potíže se spolehlivostí a ovladatelnost byla na počátku rovněž mizerná.
"Trvalo to příliš dlouho, než se to vyřešilo. Mělo se to stihnout do prvního závodu, ale stihlo se to až pro pátý závod. Bylo to dáno některými hardwarovými změnami, pro které jsme se rozhodli mezi ročníky 2014 a 2015. Existuje jedna oblast, v níž jsme problém opravdu nezaznamenali," přiznává provozní ředitel Rémi Taffin.
"Tou byla ovladatelnost kolem 8 000 - 9 000 otáček. Během zimních testů šlo o vážný problém. My jsme se domnívali, že bychom to mohli případně napravit bez hardwarových úprav, ale to se prokázalo ještě složitější. Možná jsme tedy byli příliš velkými optimisty, pokud šlo o řešení tohoto problému," pokračuje zástupce Renaultu.
Vývojový směr si vybrali správně, i když některé změny v hardwaru pohonné jednotky podle něj zřejmě nebyly těmi nejlepšími: "Rozhodli jsme se provozovat náš motor s využitím odlišného hardwaru, což zřejmě nebylo to nejlepší rozhodnutí, které jsme kdy učinili. Nakonec jsme to ale rozchodili, což je dobré, protože z toho pramenila určitá výkonnost."
"Další věcí je náš problém s písty z počátku roku, kdy jsme to nečekali. Pracovali jsme na dynamometru a všimli si toho, takže jsme to museli řešit. Jde o celkem velký díl pro změnu konstrukce, proto si myslím, že to bylo klíčové. Když se podíváte na celou sezónu celkově, řekli byste: 'Á, to byla náročná sezóna,' možná v ní ale byly dvě věci, které z ní udělaly takovou, jakou jsme nečekali," říká provozní ředitel Renaultu Sport F1.
Šéf Red Bullu Christian Horner nedávno uvedl, že z počátku sezóny budou muset zřejmě "šlapat vodu." A podle Taffina to opravdu může ještě nějakou dobu trvat, než budou moci využít potenciál své pohonné jednotky.
"Ve výkonnosti si zkrátka musíme najít svou cestu. Dali jsme se do toho před několika měsíci a implementace vyžaduje celkem dost času. Když změníte způsob, jakým přemýšlíte o motoru a o tom, jak bude fungovat se zbytkem balíku, pak musíte projít celkem dost věcí, abyste zajistili, že budete mít ta správná řešení," dodává Taffin.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.