Red Bull podle svého šéfa Christiana Hornera míří do sezóny 2016 posílen letošním trápením. Ohlíží se za pozitivními stránkami uplynulého ročníku i za rozčarováním majitele Dietricha Mateschitze.
V sezóně 2015 se rakouská stáj trápila s nespolehlivým a nekonkurence- schopným motorem Renault. Předčasně mu vypověděla smlouvu a poté, co se nedokázala dohodnout s Mercedesem a s Ferrari dokonce hrozila odchodem z F1. Veškeré těžkosti ji však jen posílily.
"Abych k vám byl upřímný - šlo o náročný rok. Ale nepřízeň osudu někdy skupinu stmelí. Cítím, že tým má k sobě blíže, než tomu kdykoliv bylo, z pohledu týmu si proto nemyslím, že by šlo o špatný rok. Měli jsme velmi dobré strategie. Naše zastávky patřily k nejlepším v boxové uličce," vyzdvihuj Horner pozitiva letošní sezóny.
"Ve vývoji šasi jsme ostatní předčili a využili jsme tři příležitosti, které se nám v Monaku, v Maďarsku a v Singapuru naskytly. Ve dvou z těchto případů jsme se dostali na druhý stupeň na pódiu," připomíná šéf závodního týmu Red Bullu stříbro Daniila Kvjata z Maďarska a Daniela Ricciarda ze Singapuru.
"Jako tým jsme pod povrchem - kdybyste se provrtali dolů a podívali na to, jak jsme fungovali - odváděli velmi dobrou práci. Určité věci, které byly mimo naši zodpovědnost, nemůžeme kontrolovat," odkazuje Horner na pohonnou jednotku Renaultu. "Můžete si dělat starosti pouze o věci, které kontrolovat můžete."
V obtížných okamžicích se mu dokonce zdálo, že majitel Dietrich Mateschitz zcela ztratil zájem o F1: "Dietricha F1 dost rozčarovala, což bylo pochopitelné. Jak směrem, kterým se sport ubíral, tak smlouvami, o kterých věřil, že byly uzavřeny, ale které byly porušeny."
"Nevyhnutelně byl F1 velmi naštvaný a rozmrzelý. Ale když se podíváte na to, co do sportu investoval prostřednictvím dvou týmů, okruhu, všech těch programů pro mladé jezdce, pak je tím prvním a největším fanouškem sportu," oceňuje Horner přístup svého šéfa Mateschitze.
"Myslím, že si v jednu chvíli myslel, že je z F1 vytlačován. A pokud lidé Red Bull v F1 nechtějí, proč by v ní měl působit a financovat to, co skupina utrácí? Vidí naše závazky vůči lidem a nakonec je bojovníkem. Je soutěživým chlapem a chce vidět tým zpět na čele roštu. Ale pokud jde o jeho motivaci v F1, pak během léta byl docela vytočený kvůli tomu, co se událo," dodává Horner.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.