Pro Austrálii nová směs, týmy si musí do týdne vybrat pneumatiky

Super-měkké a měkké pneumatiky Pirelli
Super-měkké a měkké pneumatiky Pirelli, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 10. prosince 2015 6:20
Sdílej:

V F1 vstoupila do hry nová pravidla pro pneumatiky. Pirelli o závodních víkendech nabídne tři směsi, piloti si můžou dvě vybrat. Své volby pro Velkou cenu Austrálie 2016 ale musí nahlásit už do čtvrtku 17. prosince 2015.

Z 13 dostupných sad pro každé auto o závodním víkend vybere Pirelli dvě pro závod a jednu pro kvalifikaci - zbylých 10 sad je na týmech, které si mohou vybírat ne ze dvou, ale ze tří směsí. Pro Austrálii nabízí super-měkkou, měkkou a středně-tvrdou, přičemž na té první se v Melbourne nikdy nejezdilo.

Nová auta ale ještě ani nevyjela, a už je pro ně třeba vybrat pneumatiky pro první závod. Podle sportovních pravidel pro rok 2016 totiž týmy musí svůj výběr Pirelli nahlásit s 14týdenním předstihem.

To by znamenalo, že konečný termín pro závodní víkend v Austrálii (18. - 20. března 2016) vyprší zítra, 11. prosince 2015. Kvůli novému systému a testu v Abú Zabí minulý týden ale týmy dostaly pro přemýšlení týden navíc - rozhodovat se mohou do příštího čtvrtku (16. 12. 2015). Volby pneumatik pro Velkou cenu Bahrajnu 2016 ale musí nahlásit už do 24. prosince 2015.

Pravidla FIA v článku 24.2 uvádějí: "Soutěžící musí FIA informovat o tom, jaké směsi suchých pneumatik by si u každého ze svých pilotů přáli používat, nejméně 8 týdnů předem v případě evropských podniků a 14 týdnu předem v případě zámořských podniků."

Protože předsezónní testy s novými vozy ale začínají v Barceloně až v únoru 2016, budou muset týmy při výběru směsí trochu riskovat. Vlastnosti svých vozů zatím znají jen ze simulací, jejich šetrnost k pneumatikám si v reálných podmínkách budou moci ověřit až za necelé dva měsíce.

Sportovní ředitel Pirelli, Paul Hembery, pro Autosport vysvětluje, proč je třeba si s výběrem tak pospíšit: "Jde zejména o přepravu. Nezapomínejte, že každý tým může volit odlišně, proto to může být mnohem, mnohem složitější. To je problém. Když jsme se rozhodovali my, věděli jsme, co chceme, ale nyní se složitost a výroba mění a my musíme zahájit kampaň, která se liší od toho, co jsme dělali v minulosti.

Pro Austrálii bychom pneumatiky posílali na začátku ledna, aby tam byly v březnu, abychom se v každém případě vyhnuli letecké přepravě. Ale nyní to s novými pravidly a s rozhodováním týmů znamená, že věci musíme podstatně uspíšit, abychom měli čas na výrobu."

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.