Mladík z Holandska, Max Verstappen, který s Toro Rosso podepsal smlouvu na závodění v F1 už ve svých 16 letech, předvedl v úvodní sezoně v F1 několik fantastických výkonů, umlčel kritiky a teď se mu dostává odměny.
Dnes už 18 letý syn bývalého pilota Formule 1, Jose Verstappena, získal na každoročním udávání cen Federation Internationale de l'Automobile (FIA) v Paříži ceny v kategoriích osobnost roku, nováček roku a akce roku. Samotná FIA řekla, že je to poprvé, co si někdo odesl více než jednu s šampionátem nepřímo spojenou cenu za stejnou sezonu.
O udělení ceny pro osobnost roku rozhodují světová media z různých šampionátů pod hlavičkou FIA, tedy včetně například rally nebo WEC. O ceně pro mladíka sezony rozhoduje FIA jezdecká komise, v jejímž čele je Brazilec Emerson Fittipaldi.
Kategorii Akce roku (Action of the Year) rozhoduje globální hlasování fanoušků motorsportu. Verstappen tuto kategorii ovládl za svůj předjížděcí manévr na Felipe Nasra v zatáčce Blanchimont během Grand Prix Belgie. Ještě se sluší dodat, že tu samou trofej Max vyhrál už vloni za jeden z jeho manévrů ve Formuli 3.
"Je to hezké vyhrát Akci roku už podruhé, protože si předjíždění na trati opravdu užívám. Je velkou ctí vyhrát Nováčka roku [Rookie of the Year], o kterém rozhoduje komise jezdců a musím říci, že získat dvě čtvrtá místa v úvodní sezoně v F1 je víc, než jsem čekal," říká Max Verstappen.
"Osobnost roku [Personality of the Year]? Nejsem si jistý, proč jsem ji vyhrál, ale je hezké vědět, že mě media mají ráda," dodal mladík, jehož příchod do F1 byl tak časný, že FIA následně změnila pravidla a stanovila 18 let jako minimální věk pro získání superlicence.
Verstappen letos také získal ze všech mladíků nejvíce bodů (hned 49), když získal dvě čtvrtá místa (Maďarsko a USA). Celkově tak obsadil 12. místo, Felipe Nasr získal byl jen o místo horší, když v celkovém hodnocení získal 27 bodů.
Cenu promotéra Formule 1, Bernieho Ecclestona, získalo Mexiko, které se letos do kalendáře vrátilo po 23 letech a v jehož ochozech v den závodu bylo 135 000 fanoušků. "Mexičtí fanoušci jsou unikátní. Tato cena je pro Mexiko," řekl promotér, Alejandro Soberon.
Na tomto galavečeru obdržel cenu za svůj třetí titul mistra světa také Lewis Hamilton. "Je tařka nemožné vyjádřit slovy, co to znamená být trojnásobným mistrem světa," řekl Brit.
Šéf Williamsu James Vowles věří, že Formule 1 je blízko příchodu nové americké hvězdy. Podle něj mají Spojené státy čím dál větší vliv na sport jak komerčně, tak z pohledu jezdeckého talentu.
Martin Brundle se zaměřil na to, jak Max Verstappen závodí proti Landu Norrisovi a Oscaru Piastrim. Podle něj je v těchto duelech patrný vzájemný respekt i promyšlenější strategie než vůči jiným soupeřům.
Christian Horner se domnívá, že nové motorové regule pro příští sezónu přinesou Mercedesu výrazné výzvy, a podobný pohled sdílí i řada dalších v paddocku. Jeho názor podpořil i Ford, který očekává, že změny zásadně ovlivní výkonnost týmů.
Mick Schumacher nadále usiluje o návrat do Formule 1 a do své blízkosti přizval zkušeného poradce Dirka Müllera. Ten věří, že Schumacher je dnes mentálně i jezdecky dál než při svém debutu a má šanci znovu prorazit.
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.