ABÚ ZABÍ - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o výkonech jednotlivých vozů můžeme vyčíst z časů dosahovaných v sektorech a z maximálních rychlostí kvalifikace? A jaké strategie můžeme očekávat v zítřejším závodě?
V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.
Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek s druhou DRS zónou, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.
Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.
Nejvyšší rychlost (tzv. speed trap) se měří 150 metrů před zatáčkou č. 8. Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.
Rosberg zakončil sezónu ve velkém stylu - Hamiltona poráží pošesté za sebou, když byl po celý víkend v součtu sektorů nejrychlejší. Dnes jej jeho týmový kolega ani nikdo jiný nepředčili v žádné části okruhu Jas Marina - jeho náskok byl patrný zejména ve třetím sektoru.
Navíc na dráze nechal více než Lewis - ideální kolo dali v Q3 dohromady jen Bottas, Massa, Räikkönen a Ricciardo. Jediný, kdo se v poslední části nezlepšil, byl Kvjat s Red Bullem.
Rakouský tým překvapil ve třetím sektoru, kde Ricciardo dokonce předčil Hamiltona a potvrdil, že se v oblasti šasi mohou Mercedesu rovnat. Kvjat byl Australanovi vyrovnaným soupeřem pouze v úvodních dvou sektorech.
V poslední části byly i přes výkonnostní deficit silné McLareny - včera zde Alonso dosáhl pátého nejrychlejšího času, dnes žel své ostré kolo musel kvůli defektu přerušit. Jeho týmový kolega Button ale drží osmou příčku, když předčil Manory, Saubery, ale i Lotusy, Tora Rossa a Williamsy. Překvapivě moc ve třetím sektoru ztrácel Maldonado, který by jinak mohl pomýšlet na postup do Q3.
V prvním sektoru skončil před Hamiltonem i Massa s Williamsem, který dosahoval nejvyšší rychlosti na rovinkách - Valtteri Bottas jel v Q1 338,1 km/h - o 3,7 km/h méně než minulý rok (týmy volí více přítlaku, což je efektivnější z pohledu času na kolo).
Prvních šest příček patří Mercedesu, Ferrari ale neztrácelo moc. Nasr i Vettel lehce přes 4 km/h. Sauber má ale o poznání nižší přítlak, což je například vidět z rychlosti měřené na cílové čáře kousek za poslední zatáčkou, kterou rudé vozy z Maranella projížděly podstatně rychleji.
Velká odstup dnes byl ale na speed trapu patrný mezi zbývajícími dvěma motoráři: Renaultem a Hondou. Verstappen s Toro Rosso totiž za Massou zaostával o 14,7 km/h, Alonso až 26,8 km/h a Button postoupivši do Q2 dokonce až 27,9 km/h.
Honda je slabá, na rovinkách jejímu ERS dochází energie. To už je opravdu velká propast, kterou by se za současných pravidel nedala dohnat ani s tou nejlepší aerodynamikou.
Pneumatiky a strategieSuper-měkká pneumatika, na které vyjely Mercedesy netradičně hned v úvodu kvalifikace, dnes byla o 1,2 sekundy rychlejší než měkká. Kvůli tomu byla notně preferovanější a pro závod nezbyla nikomu z první desítky žádná nepoužitá sada - výjimkou je pouze Räikkönen.
Opotřebení pneumatik i degradace byly v souladu s tím, co očekávalo Pirelli - týmy díky vývoji dráhy po včerejšku neměly problém s drolením ani s puchýři. Proto si zítra zřejmě většina z nich vystačí s dvouzastávkovou strategií.
Po startu na super-měkké směsi se očekává přezutí na měkkou v 10. a v 32. kole Velké ceny Abú Zabí vypsané na 55 kol. Papírově nejrychlejší je třízastávková strategie (start na super-měkké s přezutím na měkkou v 7., 23. a v 39. kole) - vyžaduje to však mít rychlé auto, se kterým se bude dát předjíždět na trati v případě provozu.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.