ABÚ ZABÍ - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího o výkonech jednotlivých vozů můžeme vyčíst z časů dosahovaných v sektorech a z maximálních rychlostí kvalifikace? A jaké strategie můžeme očekávat v zítřejším závodě?
V úvodu si stručně připomeňme konfiguraci okruhu. První sektor v Abú Zabí obsahuje úvodní středně rychlou levotočivou zatáčku, po níž následují velmi rychlá pasáž se zatáčkami, které se projíždějí v rychlostech nad 250 km/hod.
Druhý sektor začíná pomalou sekcí s vracečkou na velmi dlouhou rovinku mezi zatáčkami 7. a 8. s první DRS zónou, v jejímž závěru se měří maximální rychlosti (speed trap). Po zpomalovací šikaně 8/9 přichází na řadu další dlouhý úsek s druhou DRS zónou, na jehož konci před 11. zatáčkou prostřední část končí.
Třetí sektor je technicky náročným, obsahuje celou řadu pomalých a středně rychlých zatáček, kde je zapotřebí dobré ovladatelnosti vozu, mechanické přilnavosti a trakce pro výjezd z nich.
Nejvyšší rychlost (tzv. speed trap) se měří 150 metrů před zatáčkou č. 8. Podrobnější technické informace o okruhu Jas Marina najdete zde.
Rosberg zakončil sezónu ve velkém stylu - Hamiltona poráží pošesté za sebou, když byl po celý víkend v součtu sektorů nejrychlejší. Dnes jej jeho týmový kolega ani nikdo jiný nepředčili v žádné části okruhu Jas Marina - jeho náskok byl patrný zejména ve třetím sektoru.
Navíc na dráze nechal více než Lewis - ideální kolo dali v Q3 dohromady jen Bottas, Massa, Räikkönen a Ricciardo. Jediný, kdo se v poslední části nezlepšil, byl Kvjat s Red Bullem.
Rakouský tým překvapil ve třetím sektoru, kde Ricciardo dokonce předčil Hamiltona a potvrdil, že se v oblasti šasi mohou Mercedesu rovnat. Kvjat byl Australanovi vyrovnaným soupeřem pouze v úvodních dvou sektorech.
V poslední části byly i přes výkonnostní deficit silné McLareny - včera zde Alonso dosáhl pátého nejrychlejšího času, dnes žel své ostré kolo musel kvůli defektu přerušit. Jeho týmový kolega Button ale drží osmou příčku, když předčil Manory, Saubery, ale i Lotusy, Tora Rossa a Williamsy. Překvapivě moc ve třetím sektoru ztrácel Maldonado, který by jinak mohl pomýšlet na postup do Q3.
V prvním sektoru skončil před Hamiltonem i Massa s Williamsem, který dosahoval nejvyšší rychlosti na rovinkách - Valtteri Bottas jel v Q1 338,1 km/h - o 3,7 km/h méně než minulý rok (týmy volí více přítlaku, což je efektivnější z pohledu času na kolo).
Prvních šest příček patří Mercedesu, Ferrari ale neztrácelo moc. Nasr i Vettel lehce přes 4 km/h. Sauber má ale o poznání nižší přítlak, což je například vidět z rychlosti měřené na cílové čáře kousek za poslední zatáčkou, kterou rudé vozy z Maranella projížděly podstatně rychleji.
Velká odstup dnes byl ale na speed trapu patrný mezi zbývajícími dvěma motoráři: Renaultem a Hondou. Verstappen s Toro Rosso totiž za Massou zaostával o 14,7 km/h, Alonso až 26,8 km/h a Button postoupivši do Q2 dokonce až 27,9 km/h.
Honda je slabá, na rovinkách jejímu ERS dochází energie. To už je opravdu velká propast, kterou by se za současných pravidel nedala dohnat ani s tou nejlepší aerodynamikou.
Pneumatiky a strategieSuper-měkká pneumatika, na které vyjely Mercedesy netradičně hned v úvodu kvalifikace, dnes byla o 1,2 sekundy rychlejší než měkká. Kvůli tomu byla notně preferovanější a pro závod nezbyla nikomu z první desítky žádná nepoužitá sada - výjimkou je pouze Räikkönen.
Opotřebení pneumatik i degradace byly v souladu s tím, co očekávalo Pirelli - týmy díky vývoji dráhy po včerejšku neměly problém s drolením ani s puchýři. Proto si zítra zřejmě většina z nich vystačí s dvouzastávkovou strategií.
Po startu na super-měkké směsi se očekává přezutí na měkkou v 10. a v 32. kole Velké ceny Abú Zabí vypsané na 55 kol. Papírově nejrychlejší je třízastávková strategie (start na super-měkké s přezutím na měkkou v 7., 23. a v 39. kole) - vyžaduje to však mít rychlé auto, se kterým se bude dát předjíždět na trati v případě provozu.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.