ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; V prvním tréninku byl na okruhu Jas Marina nejrychlejší Lewis Hamilton, který o 0,141 sekundy předčil svého týmového kolegu z Mercedesu, Nica Rosberga. Dobrou rychlost Ferrari potvrdil třetí příčkou Kimi Räikkönen, ztrácí už ale přes 7 desetin.
Do úvodního dějství v Abú Zabí zasáhl z testovacích pilotů pouze Jolyon Palmer u Lotusu, tradičně místo Romaina Grosjeana, u Manoru místo Alexandra Rossiho dostává tento víkend šanci opět Roberto Merhi. Slunečné počasí týmům přeje, teplota vzduchu dosahuje 28 °C, trať 35 °C.
McLaren přivezl spoustu nových dílů, podle Alonsa vůz MP4-30 tvoří z 50% součástky pro příští rok. Podle šéfa týmu Erica Boulliera jich tolik není, za zmínku ale stojí přepracované zadní zavěšení se zcela novým ramenem. Záď se pročistila, což by mělo zlepšit proudění vzduchu a zvýšit generovaný přítlak.
V 10 hod našeho času vyjeli na dráhu jako první Kvjat s Vettelem na měkkých pneumatikách - ty super-měkké budou piloti používat až ve druhém tréninku, který se pojede za reprezentativnějších podmínek při západu slunce - podobně jako kvalifikace a závod. Zatímco většina pilotů po jednom instalačním kole zamířila do boxů, pouze vozy Ferrari, Mercedesu a Red Bullu absolvovaly dvě.
Při výjezdu k prvním měřeným kolem se Hamilton táže: "Je má sedačka v normální pozici?" Ve svém Mercedesu se necítí pohodlně. "Je níže," odpovídá mu inženýr. Loni zde v úvodní části zaznamenal nejrychlejší kolo: 1:43,476 min.
Letos se prvním časem zapisuje jeho týmový kolega Rosberg: 1:55,130 min, na rovince jel 310 km/h. Druhý pokus je mnohem lepší, na rovince přidává 10 km/h a čas jde dolů o 10 sekund: 1:44,626 min. Hamilton je po prvních pokusech o 1,323 s, přestože na rovince dosáhl 328 km/h. Pro změnu si stěžuje na volant.
Williams čeká, že by se mu na okruhu Jas Marina mělo dařit. Konečně našel řešení problémů se svými maticemi, kvůli kterým dosahoval podprůměrných časů při zastávkách v boxech. Tento víkend ale nechce ni riskovat, proto ho nenasadí.
Nové bočnice předního křídla přivezla Force India, která patří na rovinkách k nejrychlejším - oba vozy jako první překonávají 330 km/h. Pérezovi po 20 min patří třetí příčka, o 1,72 s za Rosbergem.
Na čele se střídají piloti Mercedes: Hamilton nejprve dosahuje času 1:43,996 min, o chvíli později Rosberg 1:43,895 (- 0,101 s). Po půlhodině se piloti vracejí do garáží, aby vrátil Pirelli první sadu pneumatik, na níž déle jezdit nesmí. Mercedes měl na odtokové hraně spodní strany u horní klapky i hlavního profilu zadního křídla se zuby, po několika kolech ji odstranil. Jejím účelem je tvorba vírů a zlepšit aerodynamický výkon křídla.
Na trati se kvůli prasklině na vodním chlazení zatím neukázal Palmer s Lotusem, jehož vybavení dorazilo do Abú Zabí opět později. Poplatky za ně zaplatil opět Bernie Ecclestone, mechaniky čekala dlouhá noc, aby stihli připravit oba vozy. K našemu překvapení přivezla stáj z Enstone nový nos se špičkou podobnou Williamsu.
Horner mezitím potvrzuje, že Red Bull dořešil smlouvu na dodávku motorů pro příští rok: "Motor půjde vývojovou cestou, kterou jsme se ironicky chtěli ubírat před 12 měsíci," uvádí s tím, že zřejmě tedy uplatní výsledky výzkumu Maria Illiena. Jak se motor bude jmenovat, to ale stále neprozradil.
Ticho po 10 minutách přerušil Alonso a posunul se na 9. místo (1:46,600 min). Jeho týmový kolega Button si při svých jízdách stěžoval na to, že "příliš rychle ztrácíme zadní" pneumatiky. V pořadí figuroval hned za ním na 10. příčce.
Rosberg je v prvních dvou sektorech rychlejší, v tom třetím ale probrzdil, proto laťku nesnížil. Stěžuje si na nastavení svého brzdového systému. Daří se však Alonsovi, jenž postupuje na 7. pozici před Vettela - 1:45,865 min.
Räikkönen málem Španělovi v zatáčce č. 8 ustřelil přední křídlo a týmu hlásí: "Na rovinkách ztrácím trochu výkonu." Ferrari jej ujišťuje, že se na to podívají. Finovi přesto patří třetí místo za Stříbrnými šípy - 1:44,500 min. Po chvíli se pilotovi dostává odpovědi: "Ztráta výkonu, kterou jsi zaznamenal, byl chvilkový problém MGU-K." Podle techniků je už vyřešen.
Po hodině se Hamiltonovi daří překonat o 0,141 sekundy Rosberga: 1:43,754 min. Na titulu se tento víkend sice nic nezmění, podle Nica ale bude výsledek důležitý s ohledem na sezónu 2016. Na čtvrtou příčku postupuje Kvjat (+ 0,948 s).
Čtvrt hodiny před koncem se Massa s Williamsem dostává ze 17. na 10. místo, na rovince je sice nejrychlejší (332,9 km/h), jenže na Mercedes stále dost ztrácí: 1,679 s. Bottas se zlepšuje v prvním sektoru, ale zůstává dvanáctý (+1,98 s). Na rovince je o 6,7 km/h pomalejší.
Lotusu se po 80 min podařilo opravit závadu na chladicím okruhu Palmerova vozu, mladík si může alespoň na chvíli užít jízdu s monopostem F1. První kolo zvládá za 1:50,495 min, dalším pokusem se dostává před oba Manory: 1:47,552 min.
Týmy dnes představily záplavu novinek, což může být dáno částečně tím, že příští týden v úterý nesmí během 12hodinového testu pneumatik nasazovat žádné novinky. Zřejmě se tak snaží obejít pravidlo dané pro tento test s Pirelli, který se žel bude odehrávat za zavřenými dveřmi. Protože nás novináře k němu nepustí, doplatí na to fanoušci omezeným množstvím informací, navíc se zpožděním
Posledních pět min jsme se již žádného zlepšení nedočkali, sezónu dle očekávání zakončí v nejlepší formě Mercedes, jehož piloti obsadili první dvě příčky s náskokem 7 - 8 desetin před piloty Ferrari, mezi něž se vklínil Kvjat se svým Red Bullem. Výše by mohl být zítra Williams, který sice skončil v polovině tabulky, ale pro pátky obvykle volí konzervativnější program a vyšší množství paliva.
Maximální rychlosti: 1. Massa 332,9; 2. Hülkenberg 330,9; 3. Hamilton 330,8 km/h.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.