Mezinárodní automobilová federace potvrdila, že její návrh na alternativní motor od roku 2017 včera neprošel komisí F1. Na čem se se současnými výrobci pohonných jednotek dohodla a jak bude dále postupovat?
Zamítnutí alternativních motorů se očekávalo vzhledem ke složení Komise F1, poměru hlasů a potřebné většině. Proti bylo 13 hlasů, mezi ně patřili i významní sponzoři Philip Morris či Rolex. Force India a Manor se zdrželi, pro byly oba týmy Red Bullu. Odpůrci z řad současných výrobců pohonných jednotek ale souhlasili s tím, že se pokusí řešit oblasti, na které Jean Todt a Bernie Ecclestone cílili se svým návrhem.
Na návrh Nikiho Laudy představí do 15. ledna 2016 Mezinárodní automobilové federaci své nápady s tím, že první schůzka se kvůli tomu uskuteční už tento týden v Abú Zabí, kde se pojede poslední závod letošní sezóny. Mimo jiné budou muset počítat s dodávkami svých motorů pro stanovený minimální počet týmů, bude-li to zapotřebí. Red Bull si od roku 2017 může dělat zálusk na kýžené pohonné jednotky Ferrari či Mercedesu, kteří mu signalizovali možnou pomoc.
FIA ve svém prohlášení uvádí: "Schůzka potvrdila čtyři věrohodné vyjádření zájmu o výrobu a dodávku levnějších alternativních zákaznických motorů. Komise F1 hlasovala proti tomu, aby se v této fázi pokračovalo v této volbě. Může to ale být přehodnoceno poté, co výrobci pohonných jednotek představí své návrhy Strategické skupině."
Ferrari, Honda, Mercedes a Renault nyní dají hlavy dohromady a budou řešit náklady a záruky dodávek pro týmy v F1. Dosáhli tedy Todt a Ecclestone svou hrozbou na zavedení alternativních motorů svého cíle?
Oficiální zpráva z jednání uvádí: "Zúčastněné strany souhlasily s postupem na řešení několika klíčových oblastí, které se týkají dodávek pohonných jednotek v F1. K těm patří:- garance dodávek pohonných jednotek týmům- potřeba snížit náklady zákaznických týmů na pohonné jednotky- zjednodušení technické specifikace pohonných jednotek- zlepšení zvuku."
"Výrobci ve spojení s FIA svůj návrh na řešení výše uvedených bodů představí do 15. ledna 2016. Bude zahrnovat stanovení minimálního počtu týmů, které musí výrobce zásobovat, čímž se zajistí, že všechny týmy budou mít přístup k pohonné jednotce.
Budou rovněž navržena opatření pro snížení nákladu na dodávku hybridních jednotek pro zákaznické týmy, stejně jako vylepšení jejich zvuku. Všichni akcionáři souhlasili s tím, že se ve vývoji zaměří nejdříve na sezónu 2017 a nejpozději na 2018. První schůzka mezi FIA a výrobci pohonných jednotek na toto téma se uskuteční tento týden při Velké ceně Abú Zabí," stojí v prohlášení FIA.
Yuki Tsunoda zaznamenal v Rakousku svůj nejhorší závod, kdy ho výrazně zpomalila degradace pneumatik a nedokázal najít příčinu propadu. Tým Red Bull i Christian Horner varují, že je potřeba rychle situaci řešit kvůli velkému rozdílu v tempu oproti Verstappenovi.
Ačkoliv má Max Verstappen platný kontrakt s Red Bullem až do roku 2028, jeho jméno se v souvislosti s Mercedesem objevuje stále častěji. Opakované náznaky i zákulisní debaty znovu rozdmýchaly otázku, zda by čtyřnásobný šampion mohl změnit barvy dříve, než by kdokoli čekal.
Lewis Hamilton usiluje o rekordní osmý titul mistra světa. Podle Bernieho Ecclestona však nemá v letošní sezóně příliš velké šance.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.