Oficiální prohlášení FIA a závazek výrobců motorů předložit vlastní návrh

Teď je řada na současných výrobcích motorů - s čím přijdou v polovině ledna 2016?
Teď je řada na současných výrobcích motorů - s čím přijdou v polovině ledna 2016?, foto: Mercedes AMG F1 Team
PH 25. listopadu 2015 06:40
Sdílej:

Mezinárodní automobilová federace potvrdila, že její návrh na alternativní motor od roku 2017 včera neprošel komisí F1. Na čem se se současnými výrobci pohonných jednotek dohodla a jak bude dále postupovat?

Zamítnutí alternativních motorů se očekávalo vzhledem ke složení Komise F1, poměru hlasů a potřebné většině. Proti bylo 13 hlasů, mezi ně patřili i významní sponzoři Philip Morris či Rolex. Force India a Manor se zdrželi, pro byly oba týmy Red Bullu. Odpůrci z řad současných výrobců pohonných jednotek ale souhlasili s tím, že se pokusí řešit oblasti, na které Jean Todt a Bernie Ecclestone cílili se svým návrhem.

Na návrh Nikiho Laudy představí do 15. ledna 2016 Mezinárodní automobilové federaci své nápady s tím, že první schůzka se kvůli tomu uskuteční už tento týden v Abú Zabí, kde se pojede poslední závod letošní sezóny. Mimo jiné budou muset počítat s dodávkami svých motorů pro stanovený minimální počet týmů, bude-li to zapotřebí. Red Bull si od roku 2017 může dělat zálusk na kýžené pohonné jednotky Ferrari či Mercedesu, kteří mu signalizovali možnou pomoc.

FIA ve svém prohlášení uvádí: "Schůzka potvrdila čtyři věrohodné vyjádření zájmu o výrobu a dodávku levnějších alternativních zákaznických motorů. Komise F1 hlasovala proti tomu, aby se v této fázi pokračovalo v této volbě. Může to ale být přehodnoceno poté, co výrobci pohonných jednotek představí své návrhy Strategické skupině."

Ferrari, Honda, Mercedes a Renault nyní dají hlavy dohromady a budou řešit náklady a záruky dodávek pro týmy v F1. Dosáhli tedy Todt a Ecclestone svou hrozbou na zavedení alternativních motorů svého cíle?

Oficiální zpráva z jednání uvádí: "Zúčastněné strany souhlasily s postupem na řešení několika klíčových oblastí, které se týkají dodávek pohonných jednotek v F1. K těm patří:- garance dodávek pohonných jednotek týmům- potřeba snížit náklady zákaznických týmů na pohonné jednotky- zjednodušení technické specifikace pohonných jednotek- zlepšení zvuku."

"Výrobci ve spojení s FIA svůj návrh na řešení výše uvedených bodů představí do 15. ledna 2016. Bude zahrnovat stanovení minimálního počtu týmů, které musí výrobce zásobovat, čímž se zajistí, že všechny týmy budou mít přístup k pohonné jednotce.

Budou rovněž navržena opatření pro snížení nákladu na dodávku hybridních jednotek pro zákaznické týmy, stejně jako vylepšení jejich zvuku. Všichni akcionáři souhlasili s tím, že se ve vývoji zaměří nejdříve na sezónu 2017 a nejpozději na 2018. První schůzka mezi FIA a výrobci pohonných jednotek na toto téma se uskuteční tento týden při Velké ceně Abú Zabí," stojí v prohlášení FIA.

Stalo se