Mezinárodní automobilová federace potvrdila, že její návrh na alternativní motor od roku 2017 včera neprošel komisí F1. Na čem se se současnými výrobci pohonných jednotek dohodla a jak bude dále postupovat?
Zamítnutí alternativních motorů se očekávalo vzhledem ke složení Komise F1, poměru hlasů a potřebné většině. Proti bylo 13 hlasů, mezi ně patřili i významní sponzoři Philip Morris či Rolex. Force India a Manor se zdrželi, pro byly oba týmy Red Bullu. Odpůrci z řad současných výrobců pohonných jednotek ale souhlasili s tím, že se pokusí řešit oblasti, na které Jean Todt a Bernie Ecclestone cílili se svým návrhem.
Na návrh Nikiho Laudy představí do 15. ledna 2016 Mezinárodní automobilové federaci své nápady s tím, že první schůzka se kvůli tomu uskuteční už tento týden v Abú Zabí, kde se pojede poslední závod letošní sezóny. Mimo jiné budou muset počítat s dodávkami svých motorů pro stanovený minimální počet týmů, bude-li to zapotřebí. Red Bull si od roku 2017 může dělat zálusk na kýžené pohonné jednotky Ferrari či Mercedesu, kteří mu signalizovali možnou pomoc.
FIA ve svém prohlášení uvádí: "Schůzka potvrdila čtyři věrohodné vyjádření zájmu o výrobu a dodávku levnějších alternativních zákaznických motorů. Komise F1 hlasovala proti tomu, aby se v této fázi pokračovalo v této volbě. Může to ale být přehodnoceno poté, co výrobci pohonných jednotek představí své návrhy Strategické skupině."
Ferrari, Honda, Mercedes a Renault nyní dají hlavy dohromady a budou řešit náklady a záruky dodávek pro týmy v F1. Dosáhli tedy Todt a Ecclestone svou hrozbou na zavedení alternativních motorů svého cíle?
Oficiální zpráva z jednání uvádí: "Zúčastněné strany souhlasily s postupem na řešení několika klíčových oblastí, které se týkají dodávek pohonných jednotek v F1. K těm patří:- garance dodávek pohonných jednotek týmům- potřeba snížit náklady zákaznických týmů na pohonné jednotky- zjednodušení technické specifikace pohonných jednotek- zlepšení zvuku."
"Výrobci ve spojení s FIA svůj návrh na řešení výše uvedených bodů představí do 15. ledna 2016. Bude zahrnovat stanovení minimálního počtu týmů, které musí výrobce zásobovat, čímž se zajistí, že všechny týmy budou mít přístup k pohonné jednotce.
Budou rovněž navržena opatření pro snížení nákladu na dodávku hybridních jednotek pro zákaznické týmy, stejně jako vylepšení jejich zvuku. Všichni akcionáři souhlasili s tím, že se ve vývoji zaměří nejdříve na sezónu 2017 a nejpozději na 2018. První schůzka mezi FIA a výrobci pohonných jednotek na toto téma se uskuteční tento týden při Velké ceně Abú Zabí," stojí v prohlášení FIA.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.