Plán Mezinárodní automobilové federace na zavedení alternativních motorů ve Formuli 1 od roku 2017 dostal v úterý na zasedání Komise F1 další trhlinu.
FIA chtěla přivést nezávislého motoru, který by dodával levné 2,5litrové V6 bi-turbo motory s výkonem kolem 870 koní pro všechny týmy, které by projevily zájem. Silně proti jsou však nejsilnější dvě automobilky: Ferrari a Mercedes, jehož šéf Toto Wolff tento záměr přirovnal k "vydírání."
Při včerejším jednání v Paříži návrh prošel Strategickou skupinou, kde k prosazení stačí většina hlasujících spíše než jednomyslný souhlas. A protože FIA i FOM, které šéfuje Bernie Ecclestone - odpůrce současných hybridů, mají k dispozici každý šest hlasů, zatímco ostatních šest členských týmů (Ferrari, Force India, McLaren, Mercedes, Red Bull a Williams) pouze po jednom, neměl v této fáze prezident FIA Jean Todt žádný problém (s Ecclestonem měli 12 z 18 hlasů).
Podle německých médií tentokrát ale narazili při druhém hlasování v Komisi F1. Jakákoliv změna pravidel vyžaduje 18 z 24 hlasů. Mezi členy zde patří kromě týmů, FIA a FOM také zástupci sponzorů, okruhů a Pirelli.
Podle FIA to ale neznamená konec jejich plánu na zavedení alternativních motorů. Naděje vkládá do hlasování Světové rady motorsportu. Obvykle je podmínkou, aby návrh prošel Komisí F1, FIA chce v tomto případě ale použít výjimku vycházející z článku o "vyšší moci," protože je podle ní ohrožená samotná budoucnost sportu.
Současní výrobci motorů navíc shodně připustili, že současné hybridní motory nejsou pro královskou třídu motorsportu dostatečně atraktivní. Proto hovořili o možném přechodu od roku 2018 na jiné pohonné ústrojí, které by vzbudilo větší zájem veřejnosti a bylo méně složité - Ferrari například zmínilo V8 motory s jednoduchým KERSem.
Má se za to, že Mezinárodní automobilová federace své záměry dále přiblíží tento týden. Při hledání zájemců o dodávky alternativních motorů se jí přihlásili čtyři výrobci motorů: AER, Ilmor, Mecachrome a RML (Cosworth se nepřihlásil).
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.