FIA se domnívá, že se před sezónou 2014 dopustila chyb při stanovování nových pravidel týkajících se motorů pro šampionát Formule 1.
Současné pohonné jednotky spotřebovávají o více než čtvrtinu méně paliva než předchozí atmosférické V8 motory, špičkovou efektivitu spalování a obsahují pokročilé technologie, zákaznické týmy ale vycházejí na více než 550 milionů korun ročně (20 mil. eur), a kvůli tomu se dostávají do finančních potíží.
Ferrari minulý měsíc vetovalo návrh na snížení ceny na 325 milionů korun (12 mil. eur) kvůli svobodným obchodním principům a Mercedes si i za současné situace stěžuje, že na výrobě hybridních pohonných jednotek prodělává velké množství peněz.
Prezident FIA Jean Todt teď lituje, že před rokem 2014 nestanovili limit ceny, za kterou by je současní výrobci mohli ostatním týmům poskytovat: "Nebylo navrženo žádné omezení, což byla zřejmě chyba. To neznamená, že by bylo omezení nákladů přijato, protože jsme šest let navrhovali určitá omezení, která žel nikdy nebyla přijata."
Todt také lituje toho, že do pravidel nezanesli minimální množství týmů, které by výrobci museli zásobovat, byla-li by po jejich produktech poptávka. Současná pravidla stanoví maximální počet tří zákaznických týmů, pro jejich zvýšení je zapotřebí povolení FIA.
Na to momentálně doplácí Red Bull ve snaze nalézt co nejlepší motor pro příští rok. Honda sice dodává své pohonné jednotky pouze McLarenu, ale nic v pravidlech ji nemůže donutit k tomu, aby přijala rakouský tým pod svá křídla.
"Mělo to být v pravidlech, ale nebylo to do nich zahrnuto. S tím, jak jsou napsána, nemůžete dodávat většímu počtu týmů než tři. Není tam ale zapsán minimální počet týmů, které musíte zásobovat," komentuje Todt.
Neochota výrobců pohonných jednotek (tj. Ferrari, Hondy, Mercedesu a Renaultu) poskytnout dostatečnou slevu na své produkty vede FIA a Bernieho Ecclestonea ke snaze přivést do F1 nezávislého dodavatele levného motoru od roku 2017.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.