Red Bull si v Brazílii poprvé vyzkouší vylepšenou pohonnou jednotku Renaultu, který ale nevyužil výsledky vývoje Maria Illiena. A vypadá to, že rakouský tým zůstane u francouzských motorů i příští rok.
V Brazílii si Red Bull poprvé vyzkouší vylepšený motor RenaultuRenault do Brazílie příští týden přiveze novou specifikaci své pohonnou jednotky a Red Bull ji má poprvé nasadit na dráze. Francouzský výrobce očekává, že výkon stoupne přibližně o 40 koní, což by se v časech na kolo mělo projevit zrychlením o 0,2 sekundy.
Mario Illien však vylučuje, že by šlo o vylepšení, s kterými přišel on. Podle něj jde o vlastní nápady Renaultu a výsledky paralelního vývoje, který probíhal ve Viry. Popírá rovněž popisované spory s Renaultem o duševní vlastnictví.
"Nevím nic o nějakých sporech. Také nemám žádné potuchy o tom, jaká vylepšení Renault zabudoval do svého opraveného motoru. Kromě toho si nedokážu představit, že by tak velký koncern, jako je Renault, podstoupil riziko a tajně do toho zapracoval i můj vývoj," uvádí Illien pro AMuS.
Tento švýcarský specialista na motory v létě upravil motor Renaultu na náklady Red Bullu. Původní výsledky sice nebyly lepší, ale po další práci na zaměřené na spalování již o 4 % předčily Renault. Ten se však rozhodl nevyužít jeho nápady, jak mylně informovala česká bulvární F1 média, ale jde si svou vlastní cestou.
Rakouský závodní tým přitom na souběžný vývoj Illiena vynaložili přes 55 milionů korun. Soustředili se přitom na hlavu válců, nikoliv na blok motoru, jak psala některá média: "Kdybychom se dotkli bloku, tak by nám 12 žetonů nestačilo."
Dementuje také zprávy, že by pracoval přímo v Milton Keynes, kde by dostal na starost motorové oddělení a že by měli plány na přepracování pohonné jednotky Renaultu pro příští rok. Projekt vlastního motoru již dříve zamítl majitel Dietrich Mateschitz - podle něj by stál moc peněz a kvůli složitosti technologií by to trvalo příliš dlouho, než by se dostali na úroveň Ferrari či Mercedesu.
Red Bull příští rok opět s Renaultem?Podle zákulisních zpráv bude Red Bull i příští rok pokračovat s Renaultem poté, co se ve středu dohodl na podmínkách spolupráce (smlouvu sice měli původně uzavřenou až do konce roku 2016, rakouský tým ji ale v létě zrušil). Motor ale nemá nést označení Renault.
Red Bull se podílí na vývoji hybridní části. Lidé v Milton Keynes během dvou let spolupráce s Renaultem již získali dostatek zkušeností v oblasti baterií a softwaru pro řízení energie - a podle nich jde o jedinou stránku, která na současných pohonných jednotkách funguje perfektně.
Podle britských médií bude motor Red Bullu příští rok využívat výsledky vývoje Illiena a připraví vlastní pohonnou jednotku vycházející z té současné: "Illienův vývoj bude tvořit základ motoru Red Bullu, zatímco motor Renaultu bude stavět na jejich vlastním úsilí."
To by znamenalo, že bychom se příští rok setkali s dvěma verzemi motoru Renault založenými na různých filozofiích spalování. Německá média ale tyto zprávy popírají. Má-li být Renault poslední záchranou a dostat Red Bull na závodní rošt, pak nebude cizí vývoj tolerovat.
Tomu by nasvědčovala i podporuja rakouského týmu směrem k jednoduššímu alternativního motoru a práce na něm by zajímala i Illiena. "To je ten správný tah, jak Formuli 1 učinit znovu atraktivní pro všechny. Motor, který je hlučný, výkonný, kterému každý rozumí a se kterým se dá vyhrávat," uvedl odborný poradce Helmut Marko.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.