Red Bull si v Brazílii poprvé vyzkouší vylepšenou pohonnou jednotku Renaultu, který ale nevyužil výsledky vývoje Maria Illiena. A vypadá to, že rakouský tým zůstane u francouzských motorů i příští rok.
V Brazílii si Red Bull poprvé vyzkouší vylepšený motor RenaultuRenault do Brazílie příští týden přiveze novou specifikaci své pohonnou jednotky a Red Bull ji má poprvé nasadit na dráze. Francouzský výrobce očekává, že výkon stoupne přibližně o 40 koní, což by se v časech na kolo mělo projevit zrychlením o 0,2 sekundy.
Mario Illien však vylučuje, že by šlo o vylepšení, s kterými přišel on. Podle něj jde o vlastní nápady Renaultu a výsledky paralelního vývoje, který probíhal ve Viry. Popírá rovněž popisované spory s Renaultem o duševní vlastnictví.
"Nevím nic o nějakých sporech. Také nemám žádné potuchy o tom, jaká vylepšení Renault zabudoval do svého opraveného motoru. Kromě toho si nedokážu představit, že by tak velký koncern, jako je Renault, podstoupil riziko a tajně do toho zapracoval i můj vývoj," uvádí Illien pro AMuS.
Tento švýcarský specialista na motory v létě upravil motor Renaultu na náklady Red Bullu. Původní výsledky sice nebyly lepší, ale po další práci na zaměřené na spalování již o 4 % předčily Renault. Ten se však rozhodl nevyužít jeho nápady, jak mylně informovala česká bulvární F1 média, ale jde si svou vlastní cestou.
Rakouský závodní tým přitom na souběžný vývoj Illiena vynaložili přes 55 milionů korun. Soustředili se přitom na hlavu válců, nikoliv na blok motoru, jak psala některá média: "Kdybychom se dotkli bloku, tak by nám 12 žetonů nestačilo."
Dementuje také zprávy, že by pracoval přímo v Milton Keynes, kde by dostal na starost motorové oddělení a že by měli plány na přepracování pohonné jednotky Renaultu pro příští rok. Projekt vlastního motoru již dříve zamítl majitel Dietrich Mateschitz - podle něj by stál moc peněz a kvůli složitosti technologií by to trvalo příliš dlouho, než by se dostali na úroveň Ferrari či Mercedesu.
Red Bull příští rok opět s Renaultem?Podle zákulisních zpráv bude Red Bull i příští rok pokračovat s Renaultem poté, co se ve středu dohodl na podmínkách spolupráce (smlouvu sice měli původně uzavřenou až do konce roku 2016, rakouský tým ji ale v létě zrušil). Motor ale nemá nést označení Renault.
Red Bull se podílí na vývoji hybridní části. Lidé v Milton Keynes během dvou let spolupráce s Renaultem již získali dostatek zkušeností v oblasti baterií a softwaru pro řízení energie - a podle nich jde o jedinou stránku, která na současných pohonných jednotkách funguje perfektně.
Podle britských médií bude motor Red Bullu příští rok využívat výsledky vývoje Illiena a připraví vlastní pohonnou jednotku vycházející z té současné: "Illienův vývoj bude tvořit základ motoru Red Bullu, zatímco motor Renaultu bude stavět na jejich vlastním úsilí."
To by znamenalo, že bychom se příští rok setkali s dvěma verzemi motoru Renault založenými na různých filozofiích spalování. Německá média ale tyto zprávy popírají. Má-li být Renault poslední záchranou a dostat Red Bull na závodní rošt, pak nebude cizí vývoj tolerovat.
Tomu by nasvědčovala i podporuja rakouského týmu směrem k jednoduššímu alternativního motoru a práce na něm by zajímala i Illiena. "To je ten správný tah, jak Formuli 1 učinit znovu atraktivní pro všechny. Motor, který je hlučný, výkonný, kterému každý rozumí a se kterým se dá vyhrávat," uvedl odborný poradce Helmut Marko.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.