Toro Rosso je pro návrh FIA a Bernieho Ecclestona na vstup nezávislého dodavatele motorů do Formule 1. Pro je i Force India, která v tomto případě hodlá hlasovat odlišně než Mercedes, který ji v současné době dodává své hybridní pohonné jednotky.
FIA v pondělí oznámila, že by chtěla vypsat tendr na vstup nezávislého dodavatele motorů, které by byly podstatně levnější než současné pohonné jednotky s vyspělým systémem pro rekuperaci energie (ERS) využívajícím dva motorgenerátory.
Většina současných automobilek působících v F1 s tím ale nesouhlasí, podle Ecclestonea by k zavedení alternativních motorů ale i přes jejich nesouhlas mohlo dojít již v roce 2017. K tomu by stačila většina hlasů ve Strategické skupině a v F1 komisi - pokud ovšem Ferrari opět neuplatní své právo veta.
Force India navzdory MercedesuPro získání většiny by bylo zapotřebí získat souhlas menších týmů. To zřejmě nebude problém, jak naznačují zástupci některých z nich. "Force India rozhodně podpoří myšlenku nezávislého motoru, jde pro F1 o správnou věc. V prostředí F1 vždy potřebujeme nezávislého dodavatele motorů," uvádí Rob Fernley, zástupce šéfa indického týmu.
"Tleskám jeho zavedení. Myslím si, že jde o absolutně správnou věc. Co to udělá a co to má udělat, na to si musíme počkat do té doby, než budeme znát veškeré okolnosti. Ale jako iniciativa jde o trefu do černého," chválí zástupce Force Indie, kterou svými pohonnými jednotkami zásobuje Mercedes, jenž je absolutně proti tomuto návrhu.
Získá dostatečnou podporu? "Myslím, že pokud jde o něco, co si přeje FIA i držitel komerčních práv, pak se tomu do cesty nemůže dostat moc věcí," pokračuje Fernley.
Toro Rosso také proK jejich návrhu se připojí i další menší týmy: "Musíme nelézt způsob, jak snížit náklady. Nejde o nic nového, co bych teď řekl - tvrdil jsem to už před dvěma lety. Tato nová pravidla [pro hybridní pohonné jednotky] jsou z technické stránky fantastická. Představují budoucnost technologie a to, kam se ubírají silniční vozy. Pro F1 jde o dobrý scénář," popisuje Franz Tost, šéf stáje Toro Rosso.
"Ale automobilky, které F1 využívají jako marketingový nástroj, mají jeviště pro předvádění svých špičkových technologií. A musí být způsob, jak týmy, které od nich motory dostávají, které jsou zákazníky, je dostávají za přijatelnou cenu.
Automobilky, které utrácejí 100 milionů dolarů více nebo méně, mají předvádění svých produktů po celém světě každý druhý víkend, tohle mají ve svých rozpočtech. Myslím, že pokud by si všichni chtěli společně sednout a řádně to projednat, pak můžeme nalézt řešení. Nyní se bude FIA a FOM snažit prosadit toto vyvážení výkonného motoru. Pro Toro Rosso jde o fantastickou myšlenku," dodává Tost.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.