Veto Ferrari vede FIA k úsilí o prosazení standardního motoru

Ferrari uplatnilo právo veta poprvé v historii F1
Ferrari uplatnilo právo veta poprvé v historii F1, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 27. října 2015 6:20
Sdílej:

Ferrari při nedávném zasedání využilo své právo veta a zamítlo rozpočtové stropy pro motory. To se stalo hlavním impulsem pro Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby začala ve Formuli 1 prosazovat standardizovaný motor.

Bernie Ecclestone, který je také pro zavedení podstatně levnějších motorů, v Austinu uvedl, že se s prezidentem FIA Jeanem Todtem shoduje a že se v pondělí dočkáme oficiálního oznámení z Paříže.

"FIA ve shodě s FOM navrhovala na poslední schůzce Strategické skupiny princip stanovení maximální ceny za motor a převodovku pro klientské týmy. O těchto opatřeních se hlasovalo a většina byla pro," stojí v prohlášení FIA.

" Ale Ferrari se rozhodlo jít proti tomu a využilo právo veta, které je dlouho zakotveno v dohodách, kterými se řídí F1. V zájmu šampionátu se FIA rozhodla, že nepodnikne právní kroky vůči Ferrari za využití svého práva veta," zdůvodňuje FIA.

V podstatě tím uznává, že Ferrari má v F1 výsadní postavení, když může zamítnout kterékoliv navrhované technické pravidlo, na kterém se shodnou všichni ostatní. Má se ale za to, že toto právo využilo poprvé v historii sportu navzdory situaci, kdy vysoké ceny za hybridní pohonné jednotky likvidují týmy. V původním návrhu stálo, že výrobce nesmí aktuální specifikaci prodávat za více než 12 milionů dolarů a rok starou specifikaci za více než 8 milionů dolarů.

Jak na to?

FIA proto přichází s novým plánem: od roku 2017 prosadit standardizovanou a levnou pohonnou jednotku. Jak to hodlá provést? "FIA zahájí s akcionáři konzultace, které se budou týkat možného zavedení klientského motoru, jenž bude dostupný od roku 2017."

"Po těchto konzultacích by mohli být vyzváni zájemci k účasti v tendru na tento klientský motor, jehož cena bude mnohem nižší než u současných pohonných jednotek.

S podporou FOM bude FIA pokračovat ve svých snahách o zajištění udržitelnosti dlouhodobého vývoje šampionátu a poohlédne se po řešeních, která by to pomohla dosáhnout. Žádá všechny týmy o pozitivní příspěvek k úspěšnosti tohoto přístupu prostřednictvím návrhů a iniciativ v zájmu šampionátu a jeho dlouhodobého pokračování," stojí v závěru oficiální zprávy FIA.

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.