Dnes se již snad konečně dočkáme kvalifikace na VC USA, samotný závod se jede již za několik hodin.
Stěžejním tématem v Austinu je počasí. Teplota trati se ustálila na 16 °C a teplota vzduchu na 15 °C, vítr fouká rychlostí 31 km/h a relativní vlhkost je 99 %. Piloti musí použít pneumatiky do mokra, intermediálky budou povoleny až po oznámení FIA.
1. část kvalifikace
Téměř všichni piloti se vydávají na trať například mimo Vettela. Podle Romaina Grosjeana jsou podmínky na trati na hraně. Podle jiných zpráv má být současná situace ta nejlepší v první částí kvalifikace.
Pokud se počasí zásadně zhorší, může se stát, že pořadí na startu bude určeno podle pořadí z Q1. I proto jsou všichni piloti na trati.
Do čela jde při prvních pokusech Hamilton, ale nikdo jej nepřekoná, protože zde máme první červené vlajky! Jedná se o Sainze, který naboural do bariér. Jedná se o jeho chybu, dostal se příliš na promočený obrubník.
Traťoví komisaří již odklidili poškozený vůz Carlose Sainze a 15:15 zase startujeme! Doufejme, že mechanici Sainzovo auto stihnou opravit do závodu.
Všichni piloti jsou seřazeni na konci boxové uličky. Hülkenberg měl menší problémy s chlazením monopostu, protože na konci pit lane stál příliš dlouho, ale rozjel se bez problémů.
Podle všeho je teď déšť nejmenší za dobu Q1, piloti tak mají v podstatě jednu šanci, aby zajeli rychlé kolo. Všichni jsou pochopitelně na trati.
Nico Rosberg sice zaznamenal první dva nejrychlejší sektory, ale nakonec skončil 2. o 0,5 s za svým týmovým kolegou. Po těchto pokusech se na posledních pozicích drží Maldonado, Nasr, Sainz, Stevens a Rossi.
Hamilton se dostává do čela o necelé 2 s před Rosbergem. Do této mezery se vecpali oba piloti Red Bullu. Vettel se dotkl zdi v zatáče 10! Nebylo to nic divokého, ale zamířil do boxů. Rosberg jde do čela.
Když se dva perou, třetí se směje, do čela jde Ricciardo! Momentálně neprší, takže se časy neustále zlepšují. Na chvíli jej překonal Hamilton, ale zase se dostal do čela, na konec se před Hamiltona dostal ještě Rosberg.
Pernou chvilku si zažil Vettel, který seděl v boxech a musel jen sledovat, jak klesá v pořadí, nakonec se jeho propad zastavil na 15. místě, takže postupuje dále.
Do další části nepostupují: Ericsson, Nasr, Rossi, Stevens a Sainz.
2. část kvalifikace
Na konci boxové uličky zase stojí vláček aut, počasí by se mělo zlepšit a trvat tak po celou dobu 2. části kvalifikace. Na trati i Vettel.
Hamilton se dostává do čela o necelé 2 s před Rosbergem. Do této mezery se vecpali oba piloti Red Bullu.
Hüklenberg se dostal mimo trať, ale i nadále pokračuje. Po prvních pokusech se nejdříve dostaly do čela obě ferrari, ale po chvíli je nahradily mercedesy v čele s Nicem Rosbergem.
Mezi ferrari a mercedesy se dostávají i další auta, momentálně je 3. Ricciardo. Hamiltonovi se ani při 2. pokusu nepodařilo překonat Rosberga na 1. místě.
Největším problémem je zatáčka číslo 10, kde je mimo trať velké množství jezdů, mezi které můžeme zařadit třeba Buttona, Räikkönena či Kvjata.
Zatáčka číslo 10 nachytala i úřadujícího mistra světa, Lewise Hamiltona, který tam dostal hodiny.
Na vodě se tradičně trápí williamsy, oba se pohybují na hraně postupové desítky. Hůře jsou na tom lotusy, které jsou na konci první patnáctky. Nedaří se ani mclarenům, které jsou okolo lotusů.
Podle Vettela by se kvalifikace měla ukončit červenými vlajkami, na konci 2. části se již nikdo nedokáže zlepšit, takže na konci jsme neviděli ani rychlá kola. Za těchto podmínek 2. část končí.
Do Q3 nepostupují: Alonso, Bottas, Grosjean, Button a Maldonado.
3. část kvalifikace
Déšť se zhoršuje, Q3 by měla začít 15:58, ale na trati je safety car, který kontroluje stav trati. Možná se dočkáme odložení, čekáme na oficiální oznámení. Začátek 3. části kvalifikace odložen na 16:05 našeho času!
Komická situace nastala u Mercedesu, tým poslal oba jezdce čekat na konec boxové uličky, když se dozvěděl, že bude začátek kvalifikace odložen. Oba piloti vyjeli z garáže a ihned jim bylo nařízeno, aby zastavili, mechanici je tak museli tlačit zpět do garáže.
Kvalifikace nebude pokračovat, platí výsledky z Q2! Rosberg je tedy vítězem! Nezapomínejme na několik penalizací, které dostanou například piloti Ferrari.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.