AUSTIN - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku před Velkou cenou Spojených států předvedl Nico Rosberg, Lewis Hamilton skončil čtvrtý. Mezi duo Mercedesu se vklínily Red Bully - Daniil Kvjat s Danielem Ricciardem. Fernando Alonso s novým motorem Honda byl na rovnce čtvrtý nejrychlejší, kddyž dosáhl 320 km/h.
Do prvního tréninku se s Manorem připravoval domácí Alexander Rossi. Jeho monopost byl zkrášlen americkou vlajkou vyvedenou na bočnicích zadního křídla. Z testovacích pilotů dostává šanci Raffaele Marciello u Sauberu, zaskakuje za Felipeho Nasra.
Jako první se na dráhu v 17 hod našeho času vydal Ericsson na pneumatikách do deště (označeny modře), po pár sekundách se za ním vydali piloti Ferrari a Williamsu se stejným druhem pneumatik. Piloti v úvodu tvrdí, že jsou podmínky na dráze celkem ucházející.
Ferrari nasazuje nový motor, ale ne užší a výkonnější vývojovou verzi pro rok 2016, pouze čerstvou specifikaci, která byla představena v Monze. Důvod je prostý: ujetá vzdálenost na těch předchozích pohonných jednotkách. Nová verze na dynamometru údajně ještě nedosahuje kýžených výsledků, navíc je k ní třeba novou převodovku, což by znamenalo propad o dalších 5 míst k deseti trestným, které dostanou v neděli.
Po 6 min si Maldonado stěžuje na potíže s převodovkou - po dvou přeřazeních nahoru mu zařadila neutrál. Mechanici mu ji poté mění, Venezuelan se zřejmě nevyhne penalizaci (+5 míst). Všichni piloti se po jednom instalačním kole vracejí do boxů, přechodné pneumatiky (značeny zeleně) si zkoušejí Ericsson ve svém druhém pokusu a Button hned při svém prvním výjezdu.
McLaren zde má nový aerodynamický balík (přední křídlo, podlaha), s novým motorem Honda jezdí ale jen Alonso. V paddocku se vážně hovoří o tom, že Red Bull začal o dodávkách motorů pro příští sezónu jednat s Hondou. McLaren tuto smlouvu ale může vetovat. Bude se mu to zamlouvat? Pořád je ale pravděpodobnější, že rakouský tým si vybere motor Renaultu, byť i neznačený. V poslední době také nabírá hodně specialistů na motory. Je možné, že se bude snažit v budoucnu postavit vlastní pohonnou jednotku.
Ericsson se po dlouhé rovince řítí rychlostí 300 km/h a po 11 min zaznamenává první měřené kolo: 2:01,087 min na přechodných pneumatikách.
Po 18 min zvládá Rosberg kolo za 1:55,102 min na přechodných pneumatikách, na rovince dosahuje 302 km/h. Za sucha se ale piloti budou blížit až 340 km/h.
Po 22 min dostává Räikkönen pokyn, aby zajel do boxů, protože má problém s brzdami. Na rovince je v té chvíli nejrychlejší - 309 km/h. Na okruhu se začala objevovat suchá stopa a všichni přešli na přechodné pneumatiky.
Bottas po půl hodině málem porazil své mechaniky poté, co při zastavování dostat nedotáčivý smyk. Ti však pohotově uskočili, naštěstí se nikomu nic nestalo a Fin se jim rádiem hned omlouval.
Rosberg po 40 min zaznamenal zlepšení na 1:53,989 min (315,2 km/h), za něj se zařadily oba Red Bully, které váhají s nasazením nového motoru Renaultu - podle simulací by jim měl přinést jen 0,15 s na kolo. Hamilton figuroval až na čtvrtém místě. Na rovince byl lídr šampionátu ale druhý nejrychlejší (314,7 km/h).
37 min před koncem komisaři pilotům konečně povolili používat DRS. Alonso poté na rovince překonal i Mercedesy, když dosáhl rychlosti 320 km/h a desátého času (1:57,230 min). Jeho nový motor zní jinak než starší specifikace za zády Buttona. Nejblíže byl Španělovi Bottas s 317 km/h. Valtterimu náležela 14. pozice (1:57,740 min).
Sauber letos dosahuje nekonzistentních výkonů, občas je úplně vzadu, občas vpředu kolem pátého místa. Jeho piloti to včera vysvětlovali tím, že jejich monopost má z různých důvodů velmi úzké rozpětí nastavení, při kterém funguje.
Ke konci se blížila další přeháňka a piloti přílišnou aktivitou nehýřili - kroužili jen Bottas a Alonso. Pilot McLarenu se zlepšil na 1:56,839, mladík Williamsu na 1:57,318 min.
Nejrychlejší čas tedy zůstal Nicovi Rosbergovi, Mercedes i v Austinu vypadá nejlépe. Piloti jezdili až do konce na přechodných pneumatikách, počasí jim tedy příliš nepřálo. Podmínky nemají být lepší ani ve druhém tréninku ani v sobotu.
Maximální rychlosti: 1. Massa 326; 2. Raikkonen 323; 3. Bottas 322; 4. Alonso 320; 5. Ericsson 317; 6. Marciello 316 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Výsledky:
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.