AUSTIN - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas prvního tréninku před Velkou cenou Spojených států předvedl Nico Rosberg, Lewis Hamilton skončil čtvrtý. Mezi duo Mercedesu se vklínily Red Bully - Daniil Kvjat s Danielem Ricciardem. Fernando Alonso s novým motorem Honda byl na rovnce čtvrtý nejrychlejší, kddyž dosáhl 320 km/h.
Do prvního tréninku se s Manorem připravoval domácí Alexander Rossi. Jeho monopost byl zkrášlen americkou vlajkou vyvedenou na bočnicích zadního křídla. Z testovacích pilotů dostává šanci Raffaele Marciello u Sauberu, zaskakuje za Felipeho Nasra.
Jako první se na dráhu v 17 hod našeho času vydal Ericsson na pneumatikách do deště (označeny modře), po pár sekundách se za ním vydali piloti Ferrari a Williamsu se stejným druhem pneumatik. Piloti v úvodu tvrdí, že jsou podmínky na dráze celkem ucházející.
Ferrari nasazuje nový motor, ale ne užší a výkonnější vývojovou verzi pro rok 2016, pouze čerstvou specifikaci, která byla představena v Monze. Důvod je prostý: ujetá vzdálenost na těch předchozích pohonných jednotkách. Nová verze na dynamometru údajně ještě nedosahuje kýžených výsledků, navíc je k ní třeba novou převodovku, což by znamenalo propad o dalších 5 míst k deseti trestným, které dostanou v neděli.
Po 6 min si Maldonado stěžuje na potíže s převodovkou - po dvou přeřazeních nahoru mu zařadila neutrál. Mechanici mu ji poté mění, Venezuelan se zřejmě nevyhne penalizaci (+5 míst). Všichni piloti se po jednom instalačním kole vracejí do boxů, přechodné pneumatiky (značeny zeleně) si zkoušejí Ericsson ve svém druhém pokusu a Button hned při svém prvním výjezdu.
McLaren zde má nový aerodynamický balík (přední křídlo, podlaha), s novým motorem Honda jezdí ale jen Alonso. V paddocku se vážně hovoří o tom, že Red Bull začal o dodávkách motorů pro příští sezónu jednat s Hondou. McLaren tuto smlouvu ale může vetovat. Bude se mu to zamlouvat? Pořád je ale pravděpodobnější, že rakouský tým si vybere motor Renaultu, byť i neznačený. V poslední době také nabírá hodně specialistů na motory. Je možné, že se bude snažit v budoucnu postavit vlastní pohonnou jednotku.
Ericsson se po dlouhé rovince řítí rychlostí 300 km/h a po 11 min zaznamenává první měřené kolo: 2:01,087 min na přechodných pneumatikách.
Po 18 min zvládá Rosberg kolo za 1:55,102 min na přechodných pneumatikách, na rovince dosahuje 302 km/h. Za sucha se ale piloti budou blížit až 340 km/h.
Po 22 min dostává Räikkönen pokyn, aby zajel do boxů, protože má problém s brzdami. Na rovince je v té chvíli nejrychlejší - 309 km/h. Na okruhu se začala objevovat suchá stopa a všichni přešli na přechodné pneumatiky.
Bottas po půl hodině málem porazil své mechaniky poté, co při zastavování dostat nedotáčivý smyk. Ti však pohotově uskočili, naštěstí se nikomu nic nestalo a Fin se jim rádiem hned omlouval.
Rosberg po 40 min zaznamenal zlepšení na 1:53,989 min (315,2 km/h), za něj se zařadily oba Red Bully, které váhají s nasazením nového motoru Renaultu - podle simulací by jim měl přinést jen 0,15 s na kolo. Hamilton figuroval až na čtvrtém místě. Na rovince byl lídr šampionátu ale druhý nejrychlejší (314,7 km/h).
37 min před koncem komisaři pilotům konečně povolili používat DRS. Alonso poté na rovince překonal i Mercedesy, když dosáhl rychlosti 320 km/h a desátého času (1:57,230 min). Jeho nový motor zní jinak než starší specifikace za zády Buttona. Nejblíže byl Španělovi Bottas s 317 km/h. Valtterimu náležela 14. pozice (1:57,740 min).
Sauber letos dosahuje nekonzistentních výkonů, občas je úplně vzadu, občas vpředu kolem pátého místa. Jeho piloti to včera vysvětlovali tím, že jejich monopost má z různých důvodů velmi úzké rozpětí nastavení, při kterém funguje.
Ke konci se blížila další přeháňka a piloti přílišnou aktivitou nehýřili - kroužili jen Bottas a Alonso. Pilot McLarenu se zlepšil na 1:56,839, mladík Williamsu na 1:57,318 min.
Nejrychlejší čas tedy zůstal Nicovi Rosbergovi, Mercedes i v Austinu vypadá nejlépe. Piloti jezdili až do konce na přechodných pneumatikách, počasí jim tedy příliš nepřálo. Podmínky nemají být lepší ani ve druhém tréninku ani v sobotu.
Maximální rychlosti: 1. Massa 326; 2. Raikkonen 323; 3. Bottas 322; 4. Alonso 320; 5. Ericsson 317; 6. Marciello 316 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Výsledky:
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.