SOČI - 2. TRÉNINK; Nejrychlejšího času za hustého deště dosáhl ve druhém tréninku před Velkou cenou Ruska Felipe Massa s Williamsem, o další dvě desetiny za ním se umístil Sebastian Vettel s Ferrari. Pátou příčku obsadil Fernando Alonso, kterému Honda vrátila za záda starší pohonnou jednotku, penalizace ho v neděli nicméně nemine. Za nepříznivých podmínek vozy trávily více času v garáži než na dráze.
Odpolední trénink začal za deště, a tak se na trať nikdo moc nehrnul. Teplota vzduchu dosahovala 14 °C a trati 17 °C.
V padoku se hodně diskutuje o situaci Red Bullu. Ferrari nabízí motory pouze pro Toro Rosso. Rakouský tým má sice stále platný kontrakt s Renaultem až do konce roku, obě strany se ale soukromě v létě dohodly na rozchodu. Ale protože je Mercedes odmítl a Maranello je také neoblomné, je celkem možné, že příští rok budou pokračovat ve spolupráci.
Sportovní ředitel Toto Wolff během tréninku objasňuje pozici Mercedesu: "Situace se za poslední měsíce nezměnila. Rozhodli jsme se, že do této možnosti [dodávat motory Red Bullu] nepůjdeme. Nejsme připraveni na dodávku loňských motorů, proto to nemůžeme udělat. Existují jiní dodavatelé. Nejsem v Red Bullu a nevím o žádných diskusích. Red Bull je velmi důležitou součástí Formule 1. Situace musí být vyřešena, ale své osudy máme všichni v rukou."
FIA mezitím potvrdila 25 trestných pozic pro Alonsa za výměnu motoru s vnitřním spalováním (ICE, letos již 10.), turba (TC), motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), baterií (ES) a řídicí elektroniky (CE). Španěl ale pro druhý trénink a zbytek víkendu dostává starší motor ze Spa a Suzuky. Novou specifikaci si vyzkoušeli pouze v prvním tréninku, podle Erica Boulliera jde o "slušný pokrok." Ke slovu se verze s vylepšenou spalovací komorou a novým výfukem dostane opět v Austinu.
O 20 míst dozadu poputuje za výměny komponent také Merhi s Manorem.
Podle Alonsa bude příští rok McLaren moci bojovat o vítězství, protože "problémy byly identifikovány jak na straně motoru, tak i na straně šasi. Po stránce aerodynamiky musíme pár věcí napravit, ale směr je naprosto správný. Z pohledu mechaniky připravujeme několik novinek pro zlepšení mechanické přilnavosti a spolehlivosti, protože jsme měli trochu moc odstoupení, které také potřebujeme vyřešit. Všechny problémy se podařilo pochopit, ale řešení žel vyžadují trochu času. Zima bude tím nejlepším obdobím pro využití tohoto pokroku."
Až po 20 min jsme se dočkali prvního vozu na dráze - šlo o Ferrari Sebastiana Vettela s pneumatikami do deště (modré zbarvení), které v rychlosti 300 km odvádějí 65 litrů vody za sekundu. Po jednom kole však míří zpět a zastavuje na konci boxové uličky. "Je tam celkem velký rozdíl ve stojící vodě. Od zatáčky č. 12 do zatáčky č. 2 je hodně vody, od zatáčky č. 2 do zatáčky č. 12 je trať jen mokrá," hodnotí Němec.
Po krátké přestávce se vrací na trať, následuje jej Alonso na přechodných pneumatikách - v druhém sektoru dosahuje o 2,7 s rychlejšího času než Vettel. Oba ale záhy míří do garáže. Massa mezitím vystupuje z vozu a Pérez konzumuje banán.
Po 10 min pauze na dráhu míří znovu Španěl s McLarenem, tentokrát na mokrých pneumatikách - na ty přechodné je stále moc vody. Před druhou zatáčkou jel 269 km/h a jako první zaznamenává měřený čas: 2:05,599 min. Na to reaguje Bottas a pouští se do průzkumu terénu se svým Williamsem, rovněž na mokrých pneumatikách. Ani ty nejsou ale ideální, protože velká část dráhy je jen lehce mokrá, takže se tam přehřívají.
Alonso se v dalším pokusu zlepšuje na 2:02,414 a 2:01,077, zatímco Bottas po druhém kole končí v garáži, přesně v polovině druhého tréninku. Fernando je u mechaniků po 6 okruzích.
Po 80 min zamířil ven čtvrtý pilot - Rosberg s Mercedesem vybaveným mokrými pneumatikami. Ve druhém kole se vrací do garáže, na dráze jej zastupují Hamilton a Ericsson, Sainz, Verstappen a Kvjat.
Sainz ve svém třetím kolo dosahuje času 2:05,973 min, Verstappen jej překonává téměř o 9 desetin (2:04,858 min), stále se však nachází 3,781 s za Alonsem. V druhých měřených pokusech oba zrychlují: Španěl s Toro Rosso na 2:03,805 a jeho holandský týmový kolega na 2:02,642 min.
Ericsson dostává oznámení, že se podmínky do konce tréninku již nelepší a že kvůli velmi nízkým teplotám pneumatik již nemá cenu jezdit. Pro jejich zahřátí by na to musel tlačit naplno, což by bylo zbytečným rizikem. Zítra nás tedy čeká velmi rušný třetí trénink.
23 min před koncem se Verstappen dostává do čela (2:00,806 min), Sainz je stále viditelně pomalejší (2:00,805). Počínání duo Tora Rossa si vyrážejí zblízka obhlédnout Pérez s Hülkenbergem, po instalačním okruhu se ale hned vracejí k mechanikům.
Totéž po nich za houstnoucího deště opakuje Button. Třináct minut před koncem se rozhodne navíc pro absolvování letmého kola - 2:07,812 min. Kola protáčí na rovince i při zařazené pětce.
Vyhodnocovat dnešní jízdy nemá kvůli dešti smysl, po zbytek víkend se naštěstí očekává hezké počasí. Více odhalí až třetí trénink, který budeme opět sledovat. Bude Ferrari dostatečně blízko na to, aby mohlo ohrozit Mercedes podobně jako v Singapuru, kde se jezdilo také na super-měkkých pneumatikách a na podobném asfaltu?
#F1 #RussianGP FP2 Best sectors of drivers who set lap times - @ValtteriBottas fastest, @MassaFelipe19 0.542s off pic.twitter.com/GHlQJEwxLs
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 9, 2015Maximální rychlosti: 1. Vettel 271; 2. Alonso 269; 3. Bottas 264; 4. Verstappen 261; 5. Rosberg 261; 6. Kvjat 257 km/h.
Přehled všech kol najdete zde (PDF).
Výsledky:
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?