SOČI - 2. TRÉNINK; Nejrychlejšího času za hustého deště dosáhl ve druhém tréninku před Velkou cenou Ruska Felipe Massa s Williamsem, o další dvě desetiny za ním se umístil Sebastian Vettel s Ferrari. Pátou příčku obsadil Fernando Alonso, kterému Honda vrátila za záda starší pohonnou jednotku, penalizace ho v neděli nicméně nemine. Za nepříznivých podmínek vozy trávily více času v garáži než na dráze.
Odpolední trénink začal za deště, a tak se na trať nikdo moc nehrnul. Teplota vzduchu dosahovala 14 °C a trati 17 °C.
V padoku se hodně diskutuje o situaci Red Bullu. Ferrari nabízí motory pouze pro Toro Rosso. Rakouský tým má sice stále platný kontrakt s Renaultem až do konce roku, obě strany se ale soukromě v létě dohodly na rozchodu. Ale protože je Mercedes odmítl a Maranello je také neoblomné, je celkem možné, že příští rok budou pokračovat ve spolupráci.
Sportovní ředitel Toto Wolff během tréninku objasňuje pozici Mercedesu: "Situace se za poslední měsíce nezměnila. Rozhodli jsme se, že do této možnosti [dodávat motory Red Bullu] nepůjdeme. Nejsme připraveni na dodávku loňských motorů, proto to nemůžeme udělat. Existují jiní dodavatelé. Nejsem v Red Bullu a nevím o žádných diskusích. Red Bull je velmi důležitou součástí Formule 1. Situace musí být vyřešena, ale své osudy máme všichni v rukou."
FIA mezitím potvrdila 25 trestných pozic pro Alonsa za výměnu motoru s vnitřním spalováním (ICE, letos již 10.), turba (TC), motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H), baterií (ES) a řídicí elektroniky (CE). Španěl ale pro druhý trénink a zbytek víkendu dostává starší motor ze Spa a Suzuky. Novou specifikaci si vyzkoušeli pouze v prvním tréninku, podle Erica Boulliera jde o "slušný pokrok." Ke slovu se verze s vylepšenou spalovací komorou a novým výfukem dostane opět v Austinu.
O 20 míst dozadu poputuje za výměny komponent také Merhi s Manorem.
Podle Alonsa bude příští rok McLaren moci bojovat o vítězství, protože "problémy byly identifikovány jak na straně motoru, tak i na straně šasi. Po stránce aerodynamiky musíme pár věcí napravit, ale směr je naprosto správný. Z pohledu mechaniky připravujeme několik novinek pro zlepšení mechanické přilnavosti a spolehlivosti, protože jsme měli trochu moc odstoupení, které také potřebujeme vyřešit. Všechny problémy se podařilo pochopit, ale řešení žel vyžadují trochu času. Zima bude tím nejlepším obdobím pro využití tohoto pokroku."
Až po 20 min jsme se dočkali prvního vozu na dráze - šlo o Ferrari Sebastiana Vettela s pneumatikami do deště (modré zbarvení), které v rychlosti 300 km odvádějí 65 litrů vody za sekundu. Po jednom kole však míří zpět a zastavuje na konci boxové uličky. "Je tam celkem velký rozdíl ve stojící vodě. Od zatáčky č. 12 do zatáčky č. 2 je hodně vody, od zatáčky č. 2 do zatáčky č. 12 je trať jen mokrá," hodnotí Němec.
Po krátké přestávce se vrací na trať, následuje jej Alonso na přechodných pneumatikách - v druhém sektoru dosahuje o 2,7 s rychlejšího času než Vettel. Oba ale záhy míří do garáže. Massa mezitím vystupuje z vozu a Pérez konzumuje banán.
Po 10 min pauze na dráhu míří znovu Španěl s McLarenem, tentokrát na mokrých pneumatikách - na ty přechodné je stále moc vody. Před druhou zatáčkou jel 269 km/h a jako první zaznamenává měřený čas: 2:05,599 min. Na to reaguje Bottas a pouští se do průzkumu terénu se svým Williamsem, rovněž na mokrých pneumatikách. Ani ty nejsou ale ideální, protože velká část dráhy je jen lehce mokrá, takže se tam přehřívají.
Alonso se v dalším pokusu zlepšuje na 2:02,414 a 2:01,077, zatímco Bottas po druhém kole končí v garáži, přesně v polovině druhého tréninku. Fernando je u mechaniků po 6 okruzích.
Po 80 min zamířil ven čtvrtý pilot - Rosberg s Mercedesem vybaveným mokrými pneumatikami. Ve druhém kole se vrací do garáže, na dráze jej zastupují Hamilton a Ericsson, Sainz, Verstappen a Kvjat.
Sainz ve svém třetím kolo dosahuje času 2:05,973 min, Verstappen jej překonává téměř o 9 desetin (2:04,858 min), stále se však nachází 3,781 s za Alonsem. V druhých měřených pokusech oba zrychlují: Španěl s Toro Rosso na 2:03,805 a jeho holandský týmový kolega na 2:02,642 min.
Ericsson dostává oznámení, že se podmínky do konce tréninku již nelepší a že kvůli velmi nízkým teplotám pneumatik již nemá cenu jezdit. Pro jejich zahřátí by na to musel tlačit naplno, což by bylo zbytečným rizikem. Zítra nás tedy čeká velmi rušný třetí trénink.
23 min před koncem se Verstappen dostává do čela (2:00,806 min), Sainz je stále viditelně pomalejší (2:00,805). Počínání duo Tora Rossa si vyrážejí zblízka obhlédnout Pérez s Hülkenbergem, po instalačním okruhu se ale hned vracejí k mechanikům.
Totéž po nich za houstnoucího deště opakuje Button. Třináct minut před koncem se rozhodne navíc pro absolvování letmého kola - 2:07,812 min. Kola protáčí na rovince i při zařazené pětce.
Vyhodnocovat dnešní jízdy nemá kvůli dešti smysl, po zbytek víkend se naštěstí očekává hezké počasí. Více odhalí až třetí trénink, který budeme opět sledovat. Bude Ferrari dostatečně blízko na to, aby mohlo ohrozit Mercedes podobně jako v Singapuru, kde se jezdilo také na super-měkkých pneumatikách a na podobném asfaltu?
#F1 #RussianGP FP2 Best sectors of drivers who set lap times - @ValtteriBottas fastest, @MassaFelipe19 0.542s off pic.twitter.com/GHlQJEwxLs
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 9, 2015Maximální rychlosti: 1. Vettel 271; 2. Alonso 269; 3. Bottas 264; 4. Verstappen 261; 5. Rosberg 261; 6. Kvjat 257 km/h.
Přehled všech kol najdete zde (PDF).
Výsledky:
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.