Formuli 1 hrozí podle zástupce šéfa Force Indie, Roberta Fernleyho, nebezpečí, a proto by měla podniknout rázné kroky. Upozorňuje na problémy na obou stranách startovního roštu.
"Jedna věc, která nám dělala minulý rok největší obavy, se znovu objevuje. Máme bídný Lotus pod velkým finančním tlakem, což se snad vyřeší. Je to ale skutečně příznakem smluv, které máme, že týmy jako Lotus, Force India a Williams nedostávají kvůli rozdělování příjmů dost peněz," popisuje Fernley pro Motorsport.
"A na druhém konci, kde peníze plynou, se bojíme také toho, že se v rozmaru Red Bull zkrátka rozhodne odejít, což také hrozí. To jsou dvě rozdílné věci, které mi opravdu dělají starosti. A myslím si, že páteří F1 jsou nezávislé týmy, jak pořád tvrdíme. Bez nich se budete trápit," pokračuje zástupce Force Indie, která letos drží pátou pozici v šampionátu konstruktérů a zažívá tak svou nejlepší sezónu ve své osmileté historii.
Nemilosrdný svět F1"Podle mě to bude smutné, pokud Red Bull odejde, protože toho pro F1 udělali mnoho dobrého. Ale F1 je větší než Red Bull a bude pokračovat. Za šest měsíců nikdo nebude ani vědět, kdo Red Bull byl. A to je normální věc, s Force Indií by to bylo stejné, pokud by odešla. Během pár týdnů by to bylo: Force India kdo?" přibližuje Fernley tvrdý svět Formule 1.
"Musíte přijmout to, že F1 je taková. Z tohoto pohledu jde o nemilosrdný sport. Ale o týmy, které jsou vytlačovány, bychom přicházet neměli. Pokud se tým rozhodne odejít z jakýchkoliv vlastních důvodů - ať už je to rozhodnutí správní rady automobilky, protože je nasycena a chce odejít dělat něco jiného, nebo jde o individuální rozhodnutí, jako v případě Red Bullu, protože nemůže působit na úrovni, na jaké by chtěl, to řídit nemůžeme.
Ale můžeme kontrolovat udržování jádrového byznysu, kterým jsou nezávislé týmy," myslí si Fernley, podle kterého by F1 měla táhnout za jeden provaz a takovým týmům pomáhat.
Účastnit se F1 nebo soutěžit?"Pokud chcete v F1 spíše soutěžit než se ji účastnit, pak to momentálně musíte dělat za určitou cenu. Můžeme být buď Manorem, který se účastní, nebo Lotusem, Force Indií, Torem Rossem či Williamsem, které soutěží. Ten kousek uprostřed má svou cenu.
Na světovém trhu sponzoringu neexistuje příjem, který by dokázal vynahradit ty rozdíly. A fakt, že to všechno končí na jedné straně pole, je to, co způsobuje škodu.
Pokud by tedy odměny byly rozdělovány lépe a zabavíme se hloupého procesu vládnutí Strategické skupiny, pak bychom možná mohli začít pozorovat návrat určité stability," dodává Fernley.
Kvůli vedení F1 a rozdělování peněz již Force India se Sauberem podali stížnost u Evropské unie. Podle nich dochází k porušování soutěžního práva.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.