Red Bull vážně hrozí odchodem z Formule 1 poté, co nemůže pro příští sezónu sehnat konkurenceschopné pohonné jednotky.
Mercedes již dávněji Red Bull odmítl, a tak Ferrari zůstalo jejich jedinou nadějí pro příští ročník Formule 1. Závodní tým v Maranellu ale zatlačil na předsedu Sergia Marchionneho a nakonec jim nabídlo jen rok staré motory.
"Snaží se s námi hrát. Ale my tu jejich hru hrát nebudeme. Je to urážkou nám nabízet motory z roku 2015, zatímco Sauber a Haas dostane pohonné jednotky pro rok 2016," láteří odborný poradce Red Bullu Helmut Marko.
Situace je o to komplikovanější, že se do skluzu dostává příprava vozu RB12. "Už teď máme zpoždění. Pro Toro Rosso je to ještě horší než pro Red Bull. Ale těžké to bylo již před dvěma týdny, takže máme hodně, hodně velké zpoždění," připouští šéf týmu Christian Horner.
"Současná situace je celkem kritická, protože jak tady sedíme, tak stále nemáme motor. Důležité pro nás je mít prvotřídní motor. Ze všeho nejdříve musíme ukončit situaci týkající s našim současným dodavatelem, ale Dietrich situaci zcela vyjasnil," pokračuje Horner.
Majitel Red Bull Dietrich Mateschitz za tohoto stavu přestává mít zájem o Formuli 1 a chce z ní oba týmy stáhnout, což potvrdil také nevýkonný ředitel Mercedesu Niki Lauda. "Mám pocit, že Mateschitz na to už moc netlačí. Nechává na tom pracovat Helmuta [Marka] a Christiana [Hornera], ale on už není tím lídrem, jakým býval v minulosti. Kdysi dělal všechno sám. Zdá se mi, že ztratil zájem, protože ho znám dlouho a normálně je mistrem toho všeho, ale momentálně se do toho nepouští... skončit v situaci, kdy je k dispozici pouze jeden motor, to je těžké."
Pokud by se Red Bull z F1 stáhl, klesla by atraktivita F1 a doplatil by na to i Mercedes. Nepřehodnotí ve Stuttgartu své zamítavé stanovisko? "Ne. Vedli jsme dlouhou interní diskusi. Nemusíme obcházet lidi kolem a prosit je, aby používali náš motor, je to naopak. Ale oni nás nikdy neoslovili, proto jsme o tom nepřemýšleli," prozrazuje Lauda. Mateschitzova averze vůči Mercedesu podle něj vedla k tomu, že je nikdy formálně nepožádal o motory.
Blíží se drahý konec?Co ale bude závodní tým Red Bullu dělat, když se Mateschitz rozhodne v F1 skončit? "Pak bychom byli v situaci, kdy bychom nemohli soutěžit. Určitě bychom se podívali na jiné aktivity. Milton Keynes je plné talentů a my bychom se museli podívat na to, kde je uplatnit," pokračuje Horner.
Odchod z F1 by ale nemusel být tak jednoduchý, Mateschitze by mohl přijít až na 11,5 miliardy Kč kvůli tomu, že se Ecclestoneovi zavázal k setrvání v F1 až do roku 2020, za což dostával v minulých sezónách velké odměny. Pro Red Bull tak může být nakonec finančně stravitelnější zůstat v F1 a vytěžit ze zmatku, do kterého se jeho závodní tým dostal.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.