SUZUKA - ZASTÁVKY V BOXECH A PNEUMATIKOVÉ STRATEGIE; Ferrari v průběhu Velké ceny Japonska předvedlo absolutně nejrychlejší zastávku, která trvala rovné dvě vteřiny. Jaké strategie volili v závodě piloti?
Mechanici Scuderie v 28. pracovali bleskurychle, Kimiho přezutí patří k jedním z nejrychlejších v posledních letech vůbec. Druhá zastávka se již tolik nepovedla, trvala 3 sekundy. Práce na Vettelově voze byla bezchybná, obě přezutí trvala kolem 2,5 sekundy.
Pochvalu za výkony v Suzuce si zaslouží také Mercedes, který Hamiltona odbavil v 16. kole za 2,1 sekundy a v 31. kole za 2,6 sekundy. Povedené byly rovněž obě zastávky Rosberga: 2,4 a 2,7 sekundy.
Dobrou práci jsme zaznamenali na Kvjatově voze - všechny tři se vměstnaly do 2,7 sekund. V případě Ricciarda se Red Bullu podařila jen druhá zastávka (2,5 s), ta první byla více než dvakrát delší.
Výtečně si vedli u Sauberu, ovšem pouze v případě Ericssona - obě zastávky do 2,8 sekund, zatímco Nasr se u svých mechaniků nezdržel nikdy méně než 3,4 sekundy.
Jedna zastávka pod 3 sekundy byla k vidění také u Buttona (2,7 s), Hülkenberga (2,8 s) a Maldonada (2,6 s).
Strategie
Osmdesát procent pilotů zvládlo Velkou cenu Japonska vypsanou na 53 kol odjet na dvě zastávky, třikrát se v boxech ukázali jen Kvjat, Massa, Pérez (všichni tři kvůli kolizi v prvním kole) a Stevens, jenž tam strávil nejvíce času - přes 1:25 min. Do závodu startovali všichni na středně-tvrdé směsi, pouze Button pro začátek vyzkoušel tu tvrdou.
Hamilton během velké ceny využil středně-tvrdou - středně-tvrdou a tvrdou směs, tři piloti za ním zvolili odlišnou strategii: středně-tvrdou - tvrdou a tvrdou směs. Rosberg si podseknutím (dřívější zastávkou než přímý soupeř) pomohl k postupu na druhou příčku po horším startu, kdy se propadl na 4. místo.
Nejdelší stint na středně-tvrdé směsi jsme zaznamenali u Buttona - 25 kol (tj. 47,2 % závodu). Na tvrdé směsi zvládl Ricciardo 28 kol (52,8 % závodu). Teplota dráhy dnes byla nejvyšší za celý víkend (42 °C), což týmům kvůli nedostatku dat z pátku volbu strategií trochu zkomplikovalo.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.