Jak se vyjádřili jezdci a týmy po kvalifikaci na VC Japonska?
Nico Rosberg, 1. místoJsem zaprvé velmi šťastný, je to dobrý comeback pro tým po Singapuru, máme zde dobré auto, za což jsem vděčný. Myslím, že se mi moje kolo opravdu povedlo. Na zítra máme dobrou pozici.Pro dnešek jsme neměli dostatečnou přípavu, zítra se ještě můžeme dočkat nějakého překvapení.
Lewis Hamilton, 2. místoV prvním kolem jsem ztratil nějaký čas v 11. a v poslední zatáčce. Mé druhé kolo vypadalo dobře, cítil jsem se při něm dobře. Důležité je, jestli je Kvjat v pořádku.
Toto Wolff, výkonný ředitelNejdůležitější je, že je Daniil v pořádku, protože ten náraz byl velký, ale během nehody už ztratil hodně energie a jsme rádi, že je ok. Pro nás to byla dobrá kvalifikace, jsme zpět ve formě. Pracovali jsme na tom, takže jsme spokojeni. Co se nastavení týče, Lewis i Nico měli hodně podobné nastavení. Ráno nebyli spokojeni, dali úplně stejnou zpětnou vazbu a podobným průběhem tréninku. Je škoda, že v předposledním kole oba měli podobnou menší nepříjemnost a ztratili čas. Lewis mohl být rychlejší a stejně tak Nico. Nevíme, jak by to dopadlo, ale bylo to hodně těsné.
WILLIAMS
Valtteri Bottas, 3. místoDneska to byla velmi obtížná kvalifikace, normálně máme celý pátek na přípravu, ale teď ne, takže jsem vážně rád za 3. místo. Navíc to nám pomohlo v bitvě proti Ferrari a hlavně Red Bullu, Suzuka je oproti Singapuru hodně jiná, více nám sedne. Navíc jsme už na okruh přišli s nachystaným dobrým nastavením.
Felipe Massa, 5. místoByla to dobrá kvalifikace a zvládli jsme i ušetřit pneumatiky. Auto bylo konkurenceschopné, i když jsem neukázal plnou rychlost kvůli červeným vlajkám. Po tak velké nehodě je dobré vidět, že Daniil vyskočil z auta. Zítar to bude dlouhý závod a těším se, můžeme získat dobrý výsledek.
Rob Smedley, šéfinženýrDůležité je, že je Daniil ok, byl to tvrdý náraz. Bez červených vlajek jsme mohli být třetí a čtvrtí, což byl náš cíl. Byl to dobrý výkon od celého týmu a máme konkurenceschopné auto. Simulace závodů vypadají dobře a nyní musíme silnou kvalifikace využít a získat zítra více bodů než soupeři.
FERRARI
Sebastian Vettel, 4. místoByla to náročná kvalifikace, na začátku jsem se trápul s vyvážením, potom se to zlepšilo, auto jakoby ožilo. Byl jsem spokojen a bylo to fajn kolo, třetí místo by bylo maximem, na to jsem však zmeškal. Mercedes je, bohužel, zpět ve Formě, silní budou i u Williamsu a Red Bullu.
Kimi Räikkönen, 6. místoJe to trošku zklamání, měli jsme dobrou rychlost a auto se chovalo dobře. Mé kolo v Q3 bylo obstojné, pneumatiky ale neměli přilnavost, je to škoda, že jsem nemohl zajet další kolo, jsem si jistý, že to mohlo být lepší. Nikdo nejel za sucha, takže je to pro zítřek s velkými otazníky, snad vše uděláme správně a získáme pozice. Startujeme za ostatními, ale snad se podaří dobrý start.
RED BULL
Daniel Ricciardo, 7. místoNejdůležitější je, že je Dany ok. Neviděl jsem opakovaný záběr, jen jsem jel kolem, ale tým mi říkal, že je v pořádku. Co se kvalifikace týče, šlo to dobře, nemyslím, že sedmé místo odráží to, jak jsem byl s autem spokojen, protože si myslím, že jsme měli na první pětku. Ale i tak je to dobré. Strategii máme otevřenou, uvidíme, nejčastější asi bue dvouzastávková strategie, možné bude jet i na jednu.
Daniil Kvjat, 10. místoJsem v pořádku. Je to zklamání, udělal jsem chybu, dostal jsem se dvěma koly na trávu, byl to celkem logický konec. Musím se omluvit těm klukům, co budou muset opravit moje auto přes noc. Ještě nevím, co se ještě bude muset opravit na autě, ale bude toho zřejmě hodně.
Christian Horner, šéf týmuVelká nehoda, ale jsme ok, když jsme se dozvěděli po rádiu, že je Daniil v pořádku. Auto je navrženo, aby takovým nárazům odolalo. Daniil možná dostane úplně nové šasi, nechceme podstupovat nějaké riziko. Auto pořádně zkontrolujeme, ale půjdeme na jistotu, takže Daniil bude nejspíše startovat z boxů.
LOTUS
Romain Grosjean, 8. místoNepředpokládal jsem, že bych se mohl dostat do Q3, byli jsme 1,5 s mimo tempo. Do Q3 jsem se dostal opravdu povedeným kolem. Do svého druhého kola jsem se nedostal kvůli Daniilovi. Důležité je, že je v pořádku. 8. místo je velmi dobré na trati, na níž musíte být odvážní. Odvedli jsme skvělou práci, s autem jsem opravdu spokojený.
Pastor Maldonado, 13. místoDoufal jsem v Q3, a i když jsme byli blízko, nepovedlo se. Trápil jsem se ve dvou zatáčkách, což mi zkomplikovalo mé rychlé kolo. Potřebuji se v tom zlepšit. Ušetřili jsme sadu měkčích pneumatik pro závod, což může být klíčové pro zisk bodů, degradace zde byla vysoká.
Alan Permare, ředitel traťových operacíVypadá to, že přes noc zaprší, ale v závodě by nemělo, to znamená normální stategii. To znamená, že jsme v nastavení omezení ovlivněnými jízdami v pátek.
FORCE INDIASergio Pérez, 9. místoNení to špatné, může z toho být dobrý závod. Je škoda, že jsem v Q3 nezajel kolo, ale hlavní je, že je Daniil ok. Možná bych byl před Romainem, kdybych vyjel, ale snad se před něj dostaneme na startu, protože si myslím, že to bude zítra náš hlavní souper (Lotus). Bude to těžké, máme kolem sebe pár rychlých aut, ale tady nikdy nevíte, co se přihodí a otázkou je i počasí. Bude důležitá i práce s pneumatikami.
Nico Hülkenberg, 11. místoJe to samozřejmě zklamání dedostat se do top 10 jen tak těsně, ale nemohu si dnes na výkon stěžovat. Myslím, že mé kolo bylo dobré a jel jsem na limitu. Bohužel to nestačilo, ale vím, že to bylo to nejlepší. Je těžké předvídat, co se zítra stane, je to těsné a bude to těžké dostat se na body. Čekal jsem, že budu výš kvůli penalizaci, zvlášť, když se tu těžko předjíždí. Bude zajímavé sledovat, jak nedostatek jízdy v tréninku ovlivní ostatní, my jsme dnes s nastavením odvedli dobrou práci, ale i tak je zde ještě spousta otazníků.
Robert Fernley, zástupce šéfa týmuVčera celý den pršelo a dnes ráno to nevypadalo slibně, ale pracovali jsme tvrdě a šli s oběma vozy správným směrem. Checo se dostal do první desítky a má dobrou šanci a pěkný závod. Bohužel červená vlajka znemožnila další zlepšení. Nico udělal pokrok, ale těsně mu uniklo místo v top desítce. A čeká jej boj i kvůli jeho penalizaci, i tak by měl být schopen bojovat o body. V Suzuce se nedá nic předvídat, i když by bylo sucho, tenhle okruh trestá chyby a musíme být připraveni na každou příležitost.
TORO ROSSO
Carlos Sainz, 12. místoSkončit v Q2 je opravdu zklamání, protože dnes by bylo snadné dostat se do top desítky. Naneštěstí v druhé části kvalifikace jsem dostal vibrace do předních pneumatik, což znamenalo, že jsem nemohl vylepšit svůj čas a postoupit do Q3. Bylo těžké přizpůsobit se po jízdách na mokré trati. Měl jsem pouze 20 kol na naučení se okruhu a zvládl jsem to do Q2, kdy jsem se cítil opravdu pohodlně a věděl jsem, které stopy zaujmout. Byl jsem proto připraven se do Q3 dostat a nezvládnout to byla hamba. Plán na zítřek je skončit na bodech. Mám k dispozici sadu nových středně tvrdých pneumatik, což by mělo trochu pomoct. Také mám dobré auto, takže jsem přesvědčen, že to zítra bude skvělý závod.
Max Verstappen, 15. místoZtratil jsem výkon, auto jednoduše zastavilo za vlásenkou. Nemohl jsem nic dělat. Je to velké zklamání, stalo se to už několikrát, navíc auto vypadá hodně dobře. Zítra by mohlo klidně zapršet, každopádně doufám v body.
Phil Charles, hlavní závodní inženýrJe jasné, že to není kvalifikace, v jakou jsme doufali. Max začal celkem dobře a v Q1 se mu dařilo. Naneštěstí mu na konci první části selhala elektronika, což stále vyšetřujeme. Myslím si, že bez této nehody by měl slušnou kvalifikaci, protože byl lepší a lepší a auto mělo dobrý výkon. Carlos tady za mokra ještě nejel. Lepšil se kolo od kola, ale bohužel v Q2 měl malý problém s autem, takže si nemohl vylepšit čas. Je to škoda, protože odváděl dobrou práci.
McLAREN
Fernando Alonso, 14. místoŘíkal jsem klukům, že to bylo asi mé nejlepší kolo na tomto okruhu. Mohli bychom nasadit stovky jiných pneumatik, abychom to zopakovali, ale nepodařilo by se nám to zajet s tím časem. Zítra to však bez pochyb bude těžké. Za námi jsou rychlejší auta, Verstappen a Saubery. Uděláme maximum a snad se stane zázrak, abychom získali body.
Jenson Button, 16. místoNo, co na to říct, žluté vlajky. Bez nich bych se nejspíše dostal do další části kvalifikace. V prvním pokusu jsem neměl správný mód motoru, inženýři mě informují před rychlým kolem, ale teď se tak nestalo. Auto se dneska neřídilo dobře, nemohl jsem si dovolit žádnou chybu ani trošku jiný přítlak na předním křídle. Závod bude obtížný, kvůli vysokému tlaku se pneumatiky přehřívají už po jednom kole, myslím, že s tím budou mít problémy všichni.
Eric Boullier, sportovní ředitelFernando v Q2 zajel skvělé kolo, ale stačilo jen na 14. místo. To je frustrující, ale ukazuje to jeho odhodlanost, která je obdivuhodná. Musím se jménem týmu omluvit Jenosnovi. Máme řadu procedur před kvalifikací a ty jsme dnes nedodrželi. Muselo to být frustrující. Žluté vlajky v motorsportu dost věcí ovlivňují, ale my měli vše udělat jako vždy. I tak tým tvrdě pracoval, včera to nebylo jednoduché, ani jeden z pilotů nebyl spokojen s vyvážením, ale otočili jsme to, to je skvělé. Chybí nám 2,1s na nejrychlejšího, což je doposud nejmenší rozdíl. Zítra to bude náročné pro všechny, ale budeme se snažit.
SAUBER
Marcus Ericsson, 17. místoBylo to náročné. Hodně mě potrestala chyba v prvním kole, když jsem příliš tlačil na zadní pneumatiky, vjel na okraj tratě a ujela mi v zatáčce č.13. zadní část vozu. Neměl jsem tedy časové porovnání, potom jsem zajel dobré kolo a myslel si, že to zvládnu do Q2, ale objevily se žluté vlajky. Je to škoda, mohlo to být dnes lepší, musíme zítra zabojovat.
Felipe Nasr, 18. místoDnes jsme měli smůlu. Q2 bylo na dosah, ale mé nejlepší kolo přišlo, když se objevily žluté vlajky. Musíme do toho dát zítra vše. Není zde lehké předjíždět, takže musíme využít příležitostí, které se mohou naskytnout.
MANOR MARUSSIA
Will Stevens, 19. místoCelkově jsem spokojen, protože tréninky a jízdy byly omezeny počasím. Bylo důležité vyjet brzy, takže mě neovlivnily žluté vlajky. Zlepšijl jsem se, ale potom jsem musel zpomalit. Naše závodní rychlost vypadá dobře, takže se těším.
Alexander Rossi, 20. místoMít v obou mých kolech žluté vlajky, to je prostě velká smůla. Nikdy jsem to nezažil a byl jsem z toho v šoku a zklamaný. Pochopitelně jsem byl v limitu 107% a znám procedury, ale i tak to nebylo příjemné. Zatím jsme toho v suchu moc nenajeli, takže přípravy nebyly nejlepší, ale líbí se mi tento okruh a vím, že mohu ukázat víc.
John Booth, šéf týmuRáno to byl pozitivní trénink, kde jsme získali potřebné informace. Oba piloti vyjeli na obou sadách pneumatik a zvládli jsme přípravu na závod i kvalifikaci. Odpoledne už to nešlo podle představ, avšak nemohli jsme to ovlivnit. Oba vozy ovlivnily žluté vlajky a Alexander měl obzvlášť smůlu, protože jej to potkalo v obou kolech. Will alespoň dojel jedno měřené kolo, ale už se nemohl zlepšit. Do závodu čekáme pokrok díky ranní práci a snad to půjde dobře.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.