SUZUKA - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas odpoledního tréninku za deštivých podmínek dosáhl Daniil Kvjat s Red Bullem. Těsně za ním skončil Lewis Hamilton s Mercedesem - scházelo mu jen 23 tisícin sekundy - třetí příčku obsadil jeho týmový kolega Nico Rosberg. Fernando Alonso musel měnit pohonnou jednotku, Valtteri Bottas šetřil pneumatiky. Přes náročné podmínky se tato část obešla bez havárií, i když Pastor Maldonado měl opět namále.
Odpolední trénink v Japonsku začal opět za mizerného počasí - obloha byla zatažená a stále pršelo, jen teploty byly o něco vyšší: 21 °C vzduch, 23 °C asfalt. Bez ohledu na to úžasní domácí fanoušci zaplnili tribuny a fandili svým oblíbeným pilotům a týmům.
Na dráhu se 3 min po rozsvícení zelených světel na konci boxové uličky vydal Daniil Kvjat, následoval jej Verstappen - oba na přechodných pneumatikách se zeleným proužkem. Pilot Red Bullu najel hned do měřeného kola a dosáhl času 1:49,374 min. Pokud se časy pohybují pod 1:51, mohou piloti přejít z mokrých na přechodné, pokud spadnou pod 1:47, mohou podle inženýrů dostat slicky.
Záhy se se Stříbrným šípem objevil Rosberg, který měl nasazené plné mokré pneumatiky s modrým označením - použil ty z dopoledního tréninku, které měly na svém kontě již 14 kol. Na konci prvního sektoru dosáhl rychlosti 285 km/h. Po 2 min přezouvá na přechodné a znovu se objevuje na dráze.
Po 19 min hlásí Sainz: "Slyším podivný zvuk ze zadní části vozu, vychází z motoru." Rosberg (1:48,300 min) s Hamiltonem (1:48,853 min) se v tu chvíli dostávají do čela na přechodných pneumatikách. Nico se dlouhou rovinkou řítil přes 306 km/h, zatáčkou 130R projel 271,8 km/h, Hamilton o 1,1 km/h rychleji.
Maldonado se opět postaral o zábavu - při pomalé jízdě první zatáčkou najednou vyjel do trávy v zatáčce č. 2. Zdálo se, že se příliš věnuje sledování displeje na volantu místo řízení. Před rokem v Číně zažil něco podobného, přitom zabočil doprava místo doleva.
Po první půlhodině začalo opět pršet, venku se neobjevili pouze Alonso a Bottas. Button vyjel na krátkou prohlídku. O jeho budoucnosti nemáme jasno - chce z F1 odejít? Z posledních rozhovorů se zdá, že ne. McLaren si ho chce zřejmě také ponechat, zatím se ale neshodli na dalších podmínkách týkajících se kontraktu a platu. Podle Jensona se řešení příliš brzy nedočkáme, jednání se ještě potáhnou.
"Nechci fanoušky samozřejmě nechat dlouho čekat, protože mě tak podporují. Prostřednictvím sociálních sítí se mi dostává úžasných komentářů - je to velmi, velmi zvláštní. Ale určité věci zkrátka zabírají trochu více času. Nejde o stejnou situaci jako minulý rok, je zcela odlišná. Jsem na velmi dobrém místě a s rozhodnutím budu spokojený. Bude to však vzájemné," popisuje Button.
Alonsovi před tréninkem odešel motor. McLaren místo zkoumání toho, co se pokazilo, raději mění celou pohonnou jednotku. Dostává starší kus, což by se mělo obejít bez penalizace na startovním roštu.
Button se dostává po 38 min na 12. příčku (1:51,861 min), na rovince byl o 10 km/h pomalejší než Mercedesy, má ale problém s nedotáčivostí. Po změně nastavení předního křídla "mi to připadá teď horší, jako bych měl ještě více nedotáčivosti." Verstappen si také stěžuje na "masivní nedotáčivost" svého Toro Rosso. Kvůli ní vyjel do mimo dráhu v pomalé vlásence.
Kvjat (1:48,277 min) z mateřského Red Bullu se po 40 min posouvá do čela, na přechodných pneumatikách dosahuje o 23 tisícin lepšího času než Rosberg. On-board video z tohoto nejrychlejšího kola druhého tréninku můžete shlédnout zde.
Nejpilnějším pilotem první poloviny byl Räikkönen, jenž zvládl 12 kol za mokra. Patří mu šestá příčka (1:50,319 min), Vettel je s druhým Ferrari před ním na pátém místě (1:50,268 min). Stěžuje si na silnější déšť a ve Spoon je příliš široký, do zatáčky najel příliš rychle.
Půl hodiny před koncem se na chvíli objevil Nasr a Ericsson (1:55,658 min) stěžující si na aquaplaning. Alonso na mokrých pneumatikách otestoval funkčnost namontované pohonné jednotky a předvedl několik měřených kol (1:57,087; 1:58,257 a 1:55,239 min), po nichž se propracoval na 17. příčku.
Kvůli houstnoucímu dešti byl však provoz velmi slabý. Projely se oba Mercedesy a Vettel. Buttonovi se nechtělo marnit čas na dráze, McLaren ho ale vyzval, aby na ní zůstal a pomohl s měřením průtoku paliva. Stěžovali si na aquaplaning i v rovných úsecích: "Rovinky jsou problémem - záď se na nich pohybuje." Pět min před koncem jsme se dočkali Räikkönen s Hülkenbergem, časy si už ale nikdo nezlepšil.
Odpoledne se neukázal pouze Bottase, který se rozhodl šetřit pneumatiky pro zbytek víkendu. Ani ve druhém tréninku jsme toho zajímavého tedy moc neviděli. Podmínky nám nedovolily vyhodnotit, jak na tom bude Ferrari ve srovnání s Mercedesem.
Jakýkoliv rozdíl v degradaci pneumatik bude pro výsledek nedělní velké ceny klíčový. Podle technického ředitele Mercedesu Paddyho Lowea by v Singapuru nebyli na čele, ani kdyby udělali vše správně. Ani po pátku v Japonsku si není jistý: "Stále se máme hodně co učit. Nebereme to za jistou věc, že tady budeme silní."
Pro týmy byl pátek v Japonsku frustrující, nasbírali jen omezené množství dat. Z dosažených časů lze těžko vyvozovat nějaké závěry o formě týmů, což Hamilton výstižně označil slangovým "diddly squat" (trochou bezcenného množství).
Nejvyšší rychlosti (speed trap za 130R): 1. Hamilton 272,9; 2. Kvjat 272,7; 3. Rosberg 271,8; 4. Vettel 269,7; 5. Ricciardo 269,5; 6. Hülkenberg 268,9; 7. Sainz 268,8; 8. Verstappen 266,9; 9. Pérez 266,5; 10. Maldonado 262,5 km/h.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.