Marko o motoru Ferrari: Kdybychom měli jen o pár koní méně... jde o software a palivo

Poradce Red Bullu Helmut Marko
Poradce Red Bullu Helmut Marko, foto: Red Bull Content Pool
Petr Hlawiczka 23. září 2015 15:50
Sdílej:

Helmut Marko v rozhovoru pro oficiální stránky F1 rozebírá situaci Red Bullu a jejich možnosti. Přibližuje důvody rozchodu s Ferrari či zamítnutí Mercedesem. Očekává, že jim Ferrari poskytne zcela stejnou specifikaci pohonné jednotky? A co bude s Toro Rosso?

Helmute, zdá se, že je po spolupráci mezi Red Bullem a Renaultem. Po osmi mistrovských titulech to nemohlo být jednoduché hodit ručník do ringu. Můžeš vysvětlit důvod?Helmut Marko: Renault nedokázal poskytnout motor, který by nám umožnil jezdit vpředu. Je to jednoduché.

Vaše loňská sezóna byl těžká, věci se letos o něco zlepšily a vy jste měli dojem, že v roce 2016 nedojde ke skutečnému zlepšení... Stálo tohle za tím rozhodnutím?HM: Ano, bylo to loni, bylo to letos, a my nevidíme, že by příští rok mohli být vpředu s Mercedesem nebo s Ferrari.

Rozhodujícím faktorem tedy bylo to, že podle vás zastávají ve vývoji?HM: Ano. Nikdy nezapomínejte, že jsme zákazníky - platíme za produkt a nikdo nerad utrácí peníze za podřadné zboží. Bylo tedy na čase se rozhodnout.

Red Bull se chtěl dohodnout s Mercedesem, ale k tomu nedošlo. Proč? Měl Mercedes strach z příliš silné konkurence?HM: Na to se raději zeptejte Tota Wolffa. On je ten, kdo to ví.

Udělali jsme to - a jednoduchou bylo, že motor je nyní rozhodujícím faktorem v závodech F1 a že pracovali velmi tvrdě na tom, aby dosáhli svých úspěchů. Proto se rozhodli proti dodávkám Red Bullu, ale chtějí pokračovat ve svém model podpory nezávislých, soukromých závodních týmů (psali jsme zde).HM: Jo, jasné.

Je to to, co vám řekli?HM: Ano. A myslím, že to je pravda.

Takže příští rok budete závodit s pohonným ústrojím Ferrari?HM: to ještě není jisté, ale ano - v Monze jsme jednali s panem Marchionnem.

Ale když to nebude motor Ferrari, jaký jiný by to mohl být? Cesta k Mercedesu je uzavřená a Honda zřejmě teď nepředstavuje možnost.HM: Je tady možnost v F1 skončit.

Opravdu zvažujete takový scénář?HM: Ano, jde o možný scénář. Pokud nedostaneme motor, který nám umožní bojovat na samotné špici, pak raději skončíme.

Uvědomuje si to komunita v F1? To by zahrnovalo dva týmy.HM: Je to známé. Ale myslím si, že ne každý si uvědomuje, jaký dopad by to mělo.

Věříte jako zákazník, že dostanete stejnou A-specifikaci motoru jako tovární tým?HM: Kdybychom měli o pár koní méně, nedělali bychom si starosti. Nakonec si to můžete velmi snadno zkontrolovat prostřednictvím GPS dat a dalších parametrů, co vlastně dostáváte. Pravdou je, že motor - hardware - není skutečným problémem. Tím je software a stejné palivo.

Takže být zákazníkem jiného týmu není samo o sobě špatné?HM: Ne. Jako zákazník Renaultu jsme vyhráli osm titulů.

Co pro auto navrhované kolem motoru Renault znamená nová pohonná jednotka pro rok 2016 - obzvlášť k tomu, že brzy budete muset začít pracovat na změnách pro rok 2017?HM: To by nebyl problém. Máme schopné lidi a dobrá zařízení.

Je to otázkou nákladů?HM: To také ne, protože stejně musíte postavit nové šasi.

Bude smlouva s Ferrari zahrnovat také Toro Rosso?HM: to by byl ideální scénář. Z pohledu synergie a nákladů by to dávalo mnohem větší smysl.

A co Audi nebo Volkswagen? Dlouho se povídá o tom, že by mohli vstoupit do F1 a že byste s nimi mohli spolupracovat v mnoha dalších závodních sériích.HM: Nemyslím si, že by měli připravený v šuplíku koncept motoru. Ano, něco se o tom povídá, a samozřejmě by to bylo skvělé, kdyby se přidal další výrobce motorů. Ale momentálně to je všechno věštění z koule.

Chtěli jste, aby letos Red Bull skončil v šampionátu třetí a Toro Rosso páté. Stále se držíte této předpovědi?HM: Ne. Protože momentálně závodíme na okruzích kladoucích velký důraz na výkon motoru, tak nemáme nejmenší šanci. A po Singapuru, který pro nás byl opravdu výbornou bodovou sprchou, přichází na řadu série okruhů, které vyžadují výkon motoru: Suzuka, Soči, Austin a Brazílie.

A u Toro Rosso žel máme příliš mnoho problémů, takže to musíme konfrontovat s realitou. Pro Red Bull je reálné skončit na čtvrtém místě - a u Toro Rosso se ještě uvidí.

Vzhledem k tolika otevřeným otázkám musí být u vás piloti tím nejmenším problémem.HM: Protože si všichni vedou dobře. Mladíci odvádějí lepší práci, než jsme očekávali. Piloti nepatří mezi problémy na mém stole.

Můžeš nastínit obrázek budoucnosti Red Bullu? Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska?HM: Můžu se podívat pouze na příští rok. Pokud nebudeme mít konkurenceschopný motor, pak pro Red Bull není v F1 žádná budoucnost. Opona může spadnout po Abú Zabí. To je názor pana Mateschitze. Ví, že to stojí stejné peníze závodit na čele jako v 'prémiové' pozici uprostřed pole - a k tomu již v další sezóně není svolný.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.