Helmut Marko v rozhovoru pro oficiální stránky F1 rozebírá situaci Red Bullu a jejich možnosti. Přibližuje důvody rozchodu s Ferrari či zamítnutí Mercedesem. Očekává, že jim Ferrari poskytne zcela stejnou specifikaci pohonné jednotky? A co bude s Toro Rosso?
Helmute, zdá se, že je po spolupráci mezi Red Bullem a Renaultem. Po osmi mistrovských titulech to nemohlo být jednoduché hodit ručník do ringu. Můžeš vysvětlit důvod?Helmut Marko: Renault nedokázal poskytnout motor, který by nám umožnil jezdit vpředu. Je to jednoduché.
Vaše loňská sezóna byl těžká, věci se letos o něco zlepšily a vy jste měli dojem, že v roce 2016 nedojde ke skutečnému zlepšení... Stálo tohle za tím rozhodnutím?HM: Ano, bylo to loni, bylo to letos, a my nevidíme, že by příští rok mohli být vpředu s Mercedesem nebo s Ferrari.
Rozhodujícím faktorem tedy bylo to, že podle vás zastávají ve vývoji?HM: Ano. Nikdy nezapomínejte, že jsme zákazníky - platíme za produkt a nikdo nerad utrácí peníze za podřadné zboží. Bylo tedy na čase se rozhodnout.
Red Bull se chtěl dohodnout s Mercedesem, ale k tomu nedošlo. Proč? Měl Mercedes strach z příliš silné konkurence?HM: Na to se raději zeptejte Tota Wolffa. On je ten, kdo to ví.
Udělali jsme to - a jednoduchou bylo, že motor je nyní rozhodujícím faktorem v závodech F1 a že pracovali velmi tvrdě na tom, aby dosáhli svých úspěchů. Proto se rozhodli proti dodávkám Red Bullu, ale chtějí pokračovat ve svém model podpory nezávislých, soukromých závodních týmů (psali jsme zde).HM: Jo, jasné.
Je to to, co vám řekli?HM: Ano. A myslím, že to je pravda.
Takže příští rok budete závodit s pohonným ústrojím Ferrari?HM: to ještě není jisté, ale ano - v Monze jsme jednali s panem Marchionnem.
Ale když to nebude motor Ferrari, jaký jiný by to mohl být? Cesta k Mercedesu je uzavřená a Honda zřejmě teď nepředstavuje možnost.HM: Je tady možnost v F1 skončit.
Opravdu zvažujete takový scénář?HM: Ano, jde o možný scénář. Pokud nedostaneme motor, který nám umožní bojovat na samotné špici, pak raději skončíme.
Uvědomuje si to komunita v F1? To by zahrnovalo dva týmy.HM: Je to známé. Ale myslím si, že ne každý si uvědomuje, jaký dopad by to mělo.
Věříte jako zákazník, že dostanete stejnou A-specifikaci motoru jako tovární tým?HM: Kdybychom měli o pár koní méně, nedělali bychom si starosti. Nakonec si to můžete velmi snadno zkontrolovat prostřednictvím GPS dat a dalších parametrů, co vlastně dostáváte. Pravdou je, že motor - hardware - není skutečným problémem. Tím je software a stejné palivo.
Takže být zákazníkem jiného týmu není samo o sobě špatné?HM: Ne. Jako zákazník Renaultu jsme vyhráli osm titulů.
Co pro auto navrhované kolem motoru Renault znamená nová pohonná jednotka pro rok 2016 - obzvlášť k tomu, že brzy budete muset začít pracovat na změnách pro rok 2017?HM: To by nebyl problém. Máme schopné lidi a dobrá zařízení.
Je to otázkou nákladů?HM: To také ne, protože stejně musíte postavit nové šasi.
Bude smlouva s Ferrari zahrnovat také Toro Rosso?HM: to by byl ideální scénář. Z pohledu synergie a nákladů by to dávalo mnohem větší smysl.
A co Audi nebo Volkswagen? Dlouho se povídá o tom, že by mohli vstoupit do F1 a že byste s nimi mohli spolupracovat v mnoha dalších závodních sériích.HM: Nemyslím si, že by měli připravený v šuplíku koncept motoru. Ano, něco se o tom povídá, a samozřejmě by to bylo skvělé, kdyby se přidal další výrobce motorů. Ale momentálně to je všechno věštění z koule.
Chtěli jste, aby letos Red Bull skončil v šampionátu třetí a Toro Rosso páté. Stále se držíte této předpovědi?HM: Ne. Protože momentálně závodíme na okruzích kladoucích velký důraz na výkon motoru, tak nemáme nejmenší šanci. A po Singapuru, který pro nás byl opravdu výbornou bodovou sprchou, přichází na řadu série okruhů, které vyžadují výkon motoru: Suzuka, Soči, Austin a Brazílie.
A u Toro Rosso žel máme příliš mnoho problémů, takže to musíme konfrontovat s realitou. Pro Red Bull je reálné skončit na čtvrtém místě - a u Toro Rosso se ještě uvidí.
Vzhledem k tolika otevřeným otázkám musí být u vás piloti tím nejmenším problémem.HM: Protože si všichni vedou dobře. Mladíci odvádějí lepší práci, než jsme očekávali. Piloti nepatří mezi problémy na mém stole.
Můžeš nastínit obrázek budoucnosti Red Bullu? Ze střednědobého a dlouhodobého hlediska?HM: Můžu se podívat pouze na příští rok. Pokud nebudeme mít konkurenceschopný motor, pak pro Red Bull není v F1 žádná budoucnost. Opona může spadnout po Abú Zabí. To je názor pana Mateschitze. Ví, že to stojí stejné peníze závodit na čele jako v 'prémiové' pozici uprostřed pole - a k tomu již v další sezóně není svolný.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.