Mercedes do Itálie přivezl svou novou pohonnou jednotku. Soupeřům po analýze jejich výkonů spadla brada - její výkon označují za děsivý.
Síla 7 žetonů se projevila v prvním tréninkuZástupci německého týmu zastírali, že se nejedná o velký výkonnostní pokrok, ale spíše o prozkoumání nového směru vývoje, při němž by ve středně- až dlouhodobém horizontu k významnému nárůstu výkonu došlo.
Mercedesu zůstalo pro letošní rok 7 žetonů, které všechny využil pro vylepšení před Monzou. Jen připomenu, že na úpravy týkající se zvyšování spolehlivosti či zlevňování nákladů žetony čerpat nemusí - ty jsou určeny výlučně pro výkonnost. Tři žetony padly na změnu spalování, čtyři pro další věci, které ji měly podpořit.
Nový motor měli k dispozici pouze piloti továrního týmu, který s ním v pátek ukázal svaly - v prvním tréninku s ním Ferrari naložili přes 1,5 sekundy. V sobotu dopoledne se ale u Nica Rosberga objevil problém, proto mu nasadili starý motor, jenž měl za sebou už 5 závodů, a Lewisovi Hamiltonovi pro jistotu výkon snížili. Jeho vítězství v závodě stejně nikdo nedokázal ohrozit.
Drobné věci zapadly do sebe, výkon významně stouplDosahované maximální rychlosti na konci prvního tréninku a GPS data, které ostatní týmy zaznamenaly, že pohonná jednotka je mnohem výkonnější, než byla doposud. V prvním tréninku ji provozovali v agresivním módu, aby o ní nasbírali co nejvíce užitečných dat. Před druhým tréninkem její výkon opět snížili.
Na speed trapu Mercedes dosáhl 352 km/h, zatímco Force India, která v této oblasti později vládla, byla o 5 km/h pomalejší. Za výjezdem z Parabolicy jel Rosberg 327 a Hamilton 326 km/h a soupeři zde ztráceli minimálně 7 km/h. Přitom Stříbrné šípy jezdily s vyšším odporem než soupeři.
Podle zpráv z paddocku Mercedesy dosahovaly díky poslednímu vývoji až o 40 koní vyššího výkonu než doposud. K tomu pomohlo i pokrok, který dosáhl Petronas s novým palivem. Palivová technologie pomohla nabrat vývoji spalování velmi plodný směr, při němž došlo k prodloužení doby hoření a větší odolnosti vůči detonacím - tradičnímu problému přeplňovaných motorů.
"Mnoho drobných evolučních kroků přispělo k významnému pokroku. Všechno to do sebe krásně zapadá," pochvaloval si šéf vývoje motorů Andy Cowell. Potvrdil, že během prvního tréninku byl celý Brixworth na nohou, když "jsme vyhlíželi po jakýchkoliv problémech, abychom zkontrolovali, že neděláme něco příliš riskantního."
Mercedes novým motorem soupeře vyděsilCo na výkony nové pohonné jednotky Mercedesu říkají soupeři? "Vypadalo to v pátek celkem děsivě," uznává šéf Red Bullu Christian Horner. "U Rosberga měli nějaký problém, protože to vypadalo, jakoby výkon motoru trochu stáhli. Ale ten pokrok v pátek se zdál být docela významný, celkem znepokojující. Momentálně se nacházejí ve své vlastní lize."
Jeho tým bude příští rok s největší pravděpodobností pohánět Ferrari, které také dosáhlo pokroku. Na úpravu svého motoru vynaložilo tři žetony, což se podepsalo na zvýšení výkonu o 20 koní. V kvalifikaci Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel byli Mercedesu blíže - obsadili druhé a třetí místo před Rosbergem se starým, opotřebovaným motorem. V závodě ale na Hamiltona neměli, rozdíl byl opět větší.
"V kvalifikaci byli rozhodně blíže, než naznačoval pátek, ale v závodě jsme ke konci viděli, jakou měl Lewis rychlost na ojetých tvrdších gumách. Byla strašně dobrá. Domnívám se, že po celou velkou cenu jen řídil svůj náskok. Mají očividně nějaký náskok," dodává Horner.
Lando Norris má v plánu bojovat o titul mistra světa v roce 2025 a vyzvat Maxe Verstappena o sesazení z trůnu. Pokud se mu to podaří, nejen že překazí Verstappenovu snahu o pátý titul v řadě, ale také zhatí jeho ambice vyrovnat historický rekord Michaela Schumachera.
Velká cena Austrálie znamená pro tým Williams začátek nové kapitoly. S cílem vrátit se mezi lídry F1 je tento závod pro tým naprosto klíčový.
Nový ročník šampionátu Formule 1 se chystá odstartovat a s ním přicházejí nové naděje a očekávání, které každá nová sezóna přináší.
Max Verstappen by mohl i bez dominantního vozu bojovat o titul, i kdyby měl k dispozici druhý nebo třetí nejrychlejší auto. Loňské problémy Red Bullu neohrozily jeho výkon, a jeho schopnost přizpůsobit se novým podmínkám by mohla být klíčová v nadcházející sezóně. Helmut Marko zdůraznil, že ačkoli McLaren vykázal silnou konkurenceschopnost, skutečné měřítko výkonnosti se ukáže až v závodech, kde Red Bull stále spoléhá na Verstappenovu genialitu.
Každý start nové sezóny Formule 1 je napínavý, ale stejně tak budí emoce i návrat populárního seriálu Drive to Survive. Lando Norris si však nebral servítky a odhalil, co mu na nové řadě vadí.
Sezóna Formule 1 2025 bude poslední pod současným cyklem pravidel, přičemž i přesto se letos některé předpisy mění. Přinášíme vám přehled všech klíčových informací, které byste měli vědět před startem nadcházejícího ročníku.
Lewis Hamilton se domnívá, že je „nejlépe připravený, jak jen může být“, s ohledem na krátkou dobu, kterou strávil u Ferrari, před jeho závodní premiérou v Austrálii,.
Šéf týmu Cadillac F1 zdůraznil, že výběr amerického jezdce do týmu bude záviset výhradně na jeho sportovních schopnostech a zásluhách, nikoli na národnosti. Tým se chce soustředit na kvalitu a výkon, a jakýkoli jezdec, který bude mít potenciál přispět k úspěchu, bude vítán bez ohledu na jeho původ.
Na Race of Champions v Sydney vyjádřila skupina významných osobností Formule 1 svou podporu Michaelu Schumacherovi a vyzvala sedminásobného mistra světa, aby "pokračoval v boji" během jeho dlouhé a náročné rehabilitace.
Nová kapitola v kariéře Lewise Hamiltona, který se připojil k Ferrari, vyvolává celosvětovou pozornost.
Streamovací platforma F1 TV, která pokrývá všechny závodní víkendy Formule 1, přichází týden před první Velkou cenou s významnou novinkou. Fanoušci budou mít nyní možnost předplatit F1 TV Premium, které nabízí zcela nové funkce a vylepšení pro ještě lepší zážitek ze sledování závodů.
Jody Egginton, dlouholetý technický ředitel Racing Bulls, odchází z Formule 1. Po téměř 30 letech v motorsportu, během nichž významně přispěl k technologickému rozvoji týmu, se nyní zaměří na inovace mimo samotnou F1. Tento krok znamená konec jeho působení v šampionátu, ale zůstává součástí širší rodiny Red Bullu.