Mercedes do Itálie přivezl svou novou pohonnou jednotku. Soupeřům po analýze jejich výkonů spadla brada - její výkon označují za děsivý.
Síla 7 žetonů se projevila v prvním tréninkuZástupci německého týmu zastírali, že se nejedná o velký výkonnostní pokrok, ale spíše o prozkoumání nového směru vývoje, při němž by ve středně- až dlouhodobém horizontu k významnému nárůstu výkonu došlo.
Mercedesu zůstalo pro letošní rok 7 žetonů, které všechny využil pro vylepšení před Monzou. Jen připomenu, že na úpravy týkající se zvyšování spolehlivosti či zlevňování nákladů žetony čerpat nemusí - ty jsou určeny výlučně pro výkonnost. Tři žetony padly na změnu spalování, čtyři pro další věci, které ji měly podpořit.
Nový motor měli k dispozici pouze piloti továrního týmu, který s ním v pátek ukázal svaly - v prvním tréninku s ním Ferrari naložili přes 1,5 sekundy. V sobotu dopoledne se ale u Nica Rosberga objevil problém, proto mu nasadili starý motor, jenž měl za sebou už 5 závodů, a Lewisovi Hamiltonovi pro jistotu výkon snížili. Jeho vítězství v závodě stejně nikdo nedokázal ohrozit.
Drobné věci zapadly do sebe, výkon významně stouplDosahované maximální rychlosti na konci prvního tréninku a GPS data, které ostatní týmy zaznamenaly, že pohonná jednotka je mnohem výkonnější, než byla doposud. V prvním tréninku ji provozovali v agresivním módu, aby o ní nasbírali co nejvíce užitečných dat. Před druhým tréninkem její výkon opět snížili.
Na speed trapu Mercedes dosáhl 352 km/h, zatímco Force India, která v této oblasti později vládla, byla o 5 km/h pomalejší. Za výjezdem z Parabolicy jel Rosberg 327 a Hamilton 326 km/h a soupeři zde ztráceli minimálně 7 km/h. Přitom Stříbrné šípy jezdily s vyšším odporem než soupeři.
Podle zpráv z paddocku Mercedesy dosahovaly díky poslednímu vývoji až o 40 koní vyššího výkonu než doposud. K tomu pomohlo i pokrok, který dosáhl Petronas s novým palivem. Palivová technologie pomohla nabrat vývoji spalování velmi plodný směr, při němž došlo k prodloužení doby hoření a větší odolnosti vůči detonacím - tradičnímu problému přeplňovaných motorů.
"Mnoho drobných evolučních kroků přispělo k významnému pokroku. Všechno to do sebe krásně zapadá," pochvaloval si šéf vývoje motorů Andy Cowell. Potvrdil, že během prvního tréninku byl celý Brixworth na nohou, když "jsme vyhlíželi po jakýchkoliv problémech, abychom zkontrolovali, že neděláme něco příliš riskantního."
Mercedes novým motorem soupeře vyděsilCo na výkony nové pohonné jednotky Mercedesu říkají soupeři? "Vypadalo to v pátek celkem děsivě," uznává šéf Red Bullu Christian Horner. "U Rosberga měli nějaký problém, protože to vypadalo, jakoby výkon motoru trochu stáhli. Ale ten pokrok v pátek se zdál být docela významný, celkem znepokojující. Momentálně se nacházejí ve své vlastní lize."
Jeho tým bude příští rok s největší pravděpodobností pohánět Ferrari, které také dosáhlo pokroku. Na úpravu svého motoru vynaložilo tři žetony, což se podepsalo na zvýšení výkonu o 20 koní. V kvalifikaci Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel byli Mercedesu blíže - obsadili druhé a třetí místo před Rosbergem se starým, opotřebovaným motorem. V závodě ale na Hamiltona neměli, rozdíl byl opět větší.
"V kvalifikaci byli rozhodně blíže, než naznačoval pátek, ale v závodě jsme ke konci viděli, jakou měl Lewis rychlost na ojetých tvrdších gumách. Byla strašně dobrá. Domnívám se, že po celou velkou cenu jen řídil svůj náskok. Mají očividně nějaký náskok," dodává Horner.
Poradce Cadillacu pro Formuli 1, Mario Andretti, vyzval fanoušky, aby brali za pravdu pouze oficiální informace týmu, zatímco stáj chystá oznámení složení jezdeckého dua pro sezonu 2026. Andretti tím reaguje na množící se spekulace a snaží se udržet kontrolu nad komunikací směrem k médiím i fanouškům.
Red Bull plánuje dokončit ročník 2025 s prakticky stejnou specifikací monopostu, jakou představil při Velké ceně Maďarska.
McLaren MCL39 se sice rychle zařadil mezi nejdominantnější vozy sezony 2025, ale zimní testy v Bahrajnu odhalily i jeho slabší stránku. Podle jezdců byl monopost na samotné hranici možností obtížně ovladatelný, což ukazuje, že cesta k současné formě nebyla bez komplikací.
Podle spekulací by Red Bull mohl do dohody o odchodu Christiana Hornera zařadit ustanovení, které by mu znemožnilo vrátit se do Formule 1 v jiné funkci. Pro stáj z Milton Keynes by šlo o preventivní krok, jak zabránit tomu, aby jejich bývalý šéf v budoucnu posílil konkurenci.
Esteban Ocon měl u Alpine těžké období, kdy ho problémy týmu omezovaly. V Haasu naopak našel tým, kde se otevřeně komunikuje a všichni spolupracují, což mu umožňuje jezdit tak, jak umí.
Lewis Hamilton se od svého příchodu do Ferrari v roce 2025 potýká s problémy, které budí velkou pozornost. Podle Juana Pabla Montoyi ale nemusí jít jen o výkon jezdce.
Sebastian Vettel podpořil návrat motorů V10 do Formule 1, které podle něj měly nezaměnitelný zvuk a charakter. „Nešlo jen o výkon, ale i o emoce, které dokázaly probudit v každém fanouškovi,“ řekl čtyřnásobný mistr světa.
Pilot Mercedesu upozorňuje, že dosavadní výsledky Andrey Kimiho Antonelliho ve Formuli 1 nemusí plně odrážet skutečný pokrok, kterého mladý nováček během své premiérové sezony dosáhl.
Cadillac se blíží k sestavení své první posádky pro debut ve F1 příští rok a zaměřuje se na kombinaci jezdeckých veteránů s bohatými zkušenostmi.
Sebastian Vettel zpochybnil chystaná pravidla F1 pro rok 2026. Podle něj nemusí zajistit slíbený pokrok ani udržitelnost a hrozí, že kvůli jejich složitosti získají výhodu jen určité týmy.
Po více než deseti letech od svého konce se tým Caterham opět dostává do centra pozornosti s možností návratu do Formule 1.
Bývalý inženýr Maxe Verstappena, Bradley Scanes, odhalil, že jezdec měl taktiku, jak znepříjemnit Lewisovi Hamiltonovi život. Verstappen podle něj využíval plánovaný „power trip“ k testování nervů soupeře.