Mercedes do Itálie přivezl svou novou pohonnou jednotku. Soupeřům po analýze jejich výkonů spadla brada - její výkon označují za děsivý.
Síla 7 žetonů se projevila v prvním tréninkuZástupci německého týmu zastírali, že se nejedná o velký výkonnostní pokrok, ale spíše o prozkoumání nového směru vývoje, při němž by ve středně- až dlouhodobém horizontu k významnému nárůstu výkonu došlo.
Mercedesu zůstalo pro letošní rok 7 žetonů, které všechny využil pro vylepšení před Monzou. Jen připomenu, že na úpravy týkající se zvyšování spolehlivosti či zlevňování nákladů žetony čerpat nemusí - ty jsou určeny výlučně pro výkonnost. Tři žetony padly na změnu spalování, čtyři pro další věci, které ji měly podpořit.
Nový motor měli k dispozici pouze piloti továrního týmu, který s ním v pátek ukázal svaly - v prvním tréninku s ním Ferrari naložili přes 1,5 sekundy. V sobotu dopoledne se ale u Nica Rosberga objevil problém, proto mu nasadili starý motor, jenž měl za sebou už 5 závodů, a Lewisovi Hamiltonovi pro jistotu výkon snížili. Jeho vítězství v závodě stejně nikdo nedokázal ohrozit.
Drobné věci zapadly do sebe, výkon významně stouplDosahované maximální rychlosti na konci prvního tréninku a GPS data, které ostatní týmy zaznamenaly, že pohonná jednotka je mnohem výkonnější, než byla doposud. V prvním tréninku ji provozovali v agresivním módu, aby o ní nasbírali co nejvíce užitečných dat. Před druhým tréninkem její výkon opět snížili.
Na speed trapu Mercedes dosáhl 352 km/h, zatímco Force India, která v této oblasti později vládla, byla o 5 km/h pomalejší. Za výjezdem z Parabolicy jel Rosberg 327 a Hamilton 326 km/h a soupeři zde ztráceli minimálně 7 km/h. Přitom Stříbrné šípy jezdily s vyšším odporem než soupeři.
Podle zpráv z paddocku Mercedesy dosahovaly díky poslednímu vývoji až o 40 koní vyššího výkonu než doposud. K tomu pomohlo i pokrok, který dosáhl Petronas s novým palivem. Palivová technologie pomohla nabrat vývoji spalování velmi plodný směr, při němž došlo k prodloužení doby hoření a větší odolnosti vůči detonacím - tradičnímu problému přeplňovaných motorů.
"Mnoho drobných evolučních kroků přispělo k významnému pokroku. Všechno to do sebe krásně zapadá," pochvaloval si šéf vývoje motorů Andy Cowell. Potvrdil, že během prvního tréninku byl celý Brixworth na nohou, když "jsme vyhlíželi po jakýchkoliv problémech, abychom zkontrolovali, že neděláme něco příliš riskantního."
Mercedes novým motorem soupeře vyděsilCo na výkony nové pohonné jednotky Mercedesu říkají soupeři? "Vypadalo to v pátek celkem děsivě," uznává šéf Red Bullu Christian Horner. "U Rosberga měli nějaký problém, protože to vypadalo, jakoby výkon motoru trochu stáhli. Ale ten pokrok v pátek se zdál být docela významný, celkem znepokojující. Momentálně se nacházejí ve své vlastní lize."
Jeho tým bude příští rok s největší pravděpodobností pohánět Ferrari, které také dosáhlo pokroku. Na úpravu svého motoru vynaložilo tři žetony, což se podepsalo na zvýšení výkonu o 20 koní. V kvalifikaci Kimi Räikkönen a Sebastian Vettel byli Mercedesu blíže - obsadili druhé a třetí místo před Rosbergem se starým, opotřebovaným motorem. V závodě ale na Hamiltona neměli, rozdíl byl opět větší.
"V kvalifikaci byli rozhodně blíže, než naznačoval pátek, ale v závodě jsme ke konci viděli, jakou měl Lewis rychlost na ojetých tvrdších gumách. Byla strašně dobrá. Domnívám se, že po celou velkou cenu jen řídil svůj náskok. Mají očividně nějaký náskok," dodává Horner.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.