Nico Rosberg odstavil svůj hořící monopost ve 4. zatáčce nikoliv kvůli poruše motoru, ale kvůli selhání jeho chlazení.
Mercedes sice přijel do Itálie s novými pohonnými jednotkami, na jejichž vylepšení vyčerpal všech svých 7 letošních žetonů, jenže ten musel po trénincích z Rosbergova vozu ven kvůli úniku kapaliny z chladicího systému a kontaminaci pohonné jednotky. "Budeme ji muset v příštích dnech prohlédnout a rozhodnout se, jestli ji v budoucích závodech ještě budeme moci využít," potvrdil německý tým.
A tak zatímco Lewis Hamilton prožíval naprosto bezproblémový víkend s novým výkonnějším motorem, jeho týmový kolega usilující o zvrat ve vývoji šampionátu čelil před kvalifikací vážnému problému: "Víkend byl pro mě velmi náročný. Kvůli problémům s mým vozem jsem nemohl bojovat o vítězství." Rosberg dostal opotřebovaný motor, u kterého v Monze hraje roli kůň pod kapotou.
"S každým ujetým kilometrem ztrácíte trochu výkonu. Monza je tratí, kde záleží na výkonu nejvíce, potřebujete dobrý motor. Proto je velkým zklamáním, že k tomu dochází zrovna tady. Jde opravdu o velký kompromis," smutnil pilot Mercedesu. Podle technického ředitele Paddyho Lowea kvůli degradaci motoru ztrácel kolem 0,1 - 0,2 sekundy v každém kole.
Přesto po nevydařeném startu jel dobrý závod. Díky podseknutí při prvních zastávkách se dostal před oba Williamsy a v závěru stíhal Vettela. Jenže tři kola před koncem se mu z vozu zakouřilo a on musel svůj monopost bezmocně odstavit.
Na vině ale nebyl starý motor, ale další závada chladiče. "Motor jel svůj šestý závod, takže toho měl hodně najeto. Ale nakonec nešlo o motor, který selhal, ale o únik v chladicím systému, jenž způsobil odstoupení Nica," bránil sportovní ředitel Toto Wolff rozhodnutí použít starý motor místo nasazení nového a penalizace.
Před závadou se podle něj neobjevil ani náznak, že by musel Rosberg skončit předčasně: "Ne, nedostali jsme žádné varování. Trochu jsme mu ke konci závodu přidali ve snaze dostihnout Sebastiana [Vettela], a pak přišel jeho konec," dodává Wolff.
Zašel Mercedes příliš daleko ve snaze dostat Nica na druhé místo poté, co se mu podařilo stáhnout náskok Vettela na 1,2 sekundy? Po svém odstoupení na vedoucího Hamiltona ztrácí německý pilot 7 závodů před koncem již 53 bodů. I kdyby tedy všechny zbývající závody vyhrál a jeho týmový kolega dojel za ním na druhém místě, k zisku titulu mu to stačit nebude.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.