Měl Mercedes štěstí s nepotrestáním? Proč měly pneumatiky odlišný tlak?

Pneumatika Pirelli na voze Mercedesu
Pneumatika Pirelli na voze Mercedesu, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 7. září 2015 6:10
Sdílej:

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, k čemu došlo během závodní neděle v Itálii. Proč komisaři začali vyšetřovat z podezření, že obchází technické předpisy týkajících se tlaků a teplot pneumatik? Jak došlo k tomu, že měly nižší než povolený tlak (19,5 PSI)?

Toto, kdy jste si uvědomili, že máte problém s tlakem v pneumatikách na obou vozech – jak se k vám ta informace dostala a jak jste zareagovali? Toto Wolff: Myslím, že to bylo 10 nebo 15 minut před koncem [závodu], když jsme od komisařů dostali informaci o tom, že jsou prošetřovány tlaky v pneumatikách naměřené na našich vozech. Bez dalších informací.

Můžeš vysvětlit, co se před závodem stalo s ohřívacími dekami pneumatik? Zahřívaly normálně? TW: Dodržovali jsme procedury, na kterých jsme se dohodli s Pirelli. Měli jsme pneumatiky v dekách a tlak jsme kontrolovali s Pirelli. Kluk od Pirelli je tedy vždy s námi, a tlaky byly znatelně nad minimum, protože bezpečnost je pro nás důležitá.

Nasadili jsme ty pneumatiky na auto a z nějakého důvodu – možná jedna vychladla – byl u jedné z našich pneumatik nalezen odlišný tlak. Šlo o velmi drobnou odchylku. Nemám ponětí o tom, co se přihodilo – jestli fungovala nebo byla odpojena. Celé se to točí kolem procedur: kdy dochází k měření?

Proč byl tak velký rozdíl mezi Lewisovým a Nicovým autem? A proč jste ke konci závodu dali Lewisovi pokyn, aby pořádně zabral?TW: Abych byl upřímný, tak nevím, proč byl rozdíl tak velký. A pokud má jedna pneumatika odlišný tlak než ostatní, tak vás to nakonec může přijít ve výkonnosti draho.

Proč jsme Lewisovi řekli, aby zabral? K tomu došlo tehdy, když jsme obdrželi informaci, že dochází k vyšetřování tlaků u našich pneumatik. Nechápali jsme, co se děje, ale mysleli jsme si, že by mohly přijít penalizace. Abychom získali trochu náskok, tak jsme je požádali o to, aby přidal.

Proč byste chtěli odpojit zahřívací deku příliš brzy a je třeba změnit předzávodní procedury týkající se pneumatik?TW: Pokud pneumatiky neodpojíte od generátoru, pak byste za každou z nich potřebovali čtyři a všude byste měli plno kabelů. Normální procedurou tedy je - a myslím, že to dělají všechny týmy - že pneumatiky udržujete teplé, odpojíte je a nasadíte na auto. Podle mě to je o proceduře měření. Kdy to měřit?

Ale když FIA 5 min před začátkem závodu přijde na to, že Lewisova pneumatika nemá správný tlak, pak stále máte dost času to napravit. Proč jste to neudělali?TW: To je jednoduché - protože jsme tu informaci nedostali.

Když jste s komisaři po závodě hovořili, došlo na nějakou chvíli k tomu, že byste pomysleli na vyloučení ze závodu? Nebo bylo od počátku jasné, že máte pádné argumenty, díky kterým si je získáte na svou stranu?TW: Popsali jsme jim procedury, kterých jsme se drželi, a tato procedura se zdála tou nejlogičtější a nejbezpečnější. A myslím si, že tomu porozuměli.

Kdo se sešel s komisaři? Ty a kdo ještě?TW: Nebyl jsem u komisařů. Šel tam Paddy [Lowe, technický ředitel] s dvěma svými šéfinženýry.

Odpojili jste zahřívací deky tak, jak to děláte obvykle?TW: Ano.

Cynici by si mohli myslet, že jste záměrně nastavili tlak v pneumatikách, aby splňoval požadavek na ten minimální, a pak jste ho nechali klesnout, jakmile pneumatiky ochladly, čímž byste získali výhodu.TW: Proč byste to pak ale dělali pouze u jedné pneumatiky? Po Spa jsme velmi intenzívně spolupracovali s Pirelli na tom, aby tyto pneumatiky byly bezpečné - a teď byste měli udělat něco tak směšného? A proč jen u jednoho auta? To není cynické, to je hovadina!

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.