MONZA - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem zajel nejrychlejší kolo v prvním tréninku na Velkou cenou Itálie, jeho týmový kolega Nico Rosberg zaostal o téměř půl sekundy. Nejblíže byl Stříbrným šípům Sebastian Vettel s Ferrari, jeho ztráta už ale přesahovala 1,5 sekundy.
Týmy do Monzy dle očekávání přivezly nové aerodynamické balíky pro nízký přítlak, které využívají během sezóny pouze jednou. McLaren se vrací ke starému dlouhému nosu, který má nižší odpor a který v této konfiguraci poskytuje lepší aerodynamické vyvážení.
Kromě aerodynamických novinek přistoupily první dva týmy - Ferrari a Mercedes - k využití žetonů pro výkonnostní úpravy svých pohonných jednotek. Domácí stáj využila tři žetony, podle šéfa Arrivabeneho je nutné, aby byli konkurenceschopní, proto "zvýšili výkon a krouticí moment motoru."
Stříbrné šípy vše, co jim zbývalo. Hamilton to včera bagatelizoval s tím, že o velký výkonnostní pokrok nepůjde - podle něj má dojít "pouze" k zlepšení efektivity s novým palivem a spolehlivosti, takže budou moci motor více zatěžovat (jezdit déle v agresivním módu).
V neděli se na roštu kvůli výměnám motorů očekává spousta penalizací, již nyní víme, že postiženi budou Alonso, Button, Kvjat, Ricciardo a Sainz.
Teplota vzduchu ráno dosahovala 19 °C, dráha 23 °C. Jako první vyjel na trať Vettel se Stevensem, Alonsem a Nasrem. Z nováčků se do prvního tréninku zapojil pouze Palmer, jako obvykle odpočíval Grosjean. Jeho kolega Maldonado věří, že u Lotusu zůstane i příští rok bez ohledu na to, kdo bude jeho majitelem.
Alonso si hned stěžuje McLarenu, že nemá "moc výkonu." Podobnou stížnost svým inženýrům adresuje Rosberg: "Žádný výkon." Během prvních 10 min instalační kolo neabsolvoval pouze Carlos Sainz, jehož Toro Rosso řešilo problém s převodovkou.
První měřené kolo po 15 min zajel Verstappen (1:30,315), krátce nato jej překonali Kvjat (1:28,572), Maldonado (1:28,330) a Hamilton (1:27,616 a 1:25,653 min) - o půl sekundy rychleji než loni. Nejvyšší rychlost byla naměřena jeho týmovému kolegovi Rosbergovi, který ztrácel 9 desetin: přes 352 km/h. V závodě se ale očekávají rychlosti ještě vyšší. Soupeři v čele s Force Indií ztrácejí minimálně 5 km/h.
Po 26 min vyjel mimo trať Sainz v Parabolice a komisaři vyvěsili červené vlajky. "Nevím, proč mi auto ujelo, ale jsem OK." Piloti pak vrátili první sadu středně-tvrdých pneumatik Pirelli, na vyzkoušení těch měkkých si musí počkat až na odpoledne.
McLareny se v polovině nacházely až na 16. a 17. pozici. A i když jejich vůz MP4-30 vypadal stabilně v nájezdu do Parabolicy, maximální rychlost přitom byla o poznání nižší. Alonso včera pro španělské novináře uvedl, že McLaren má "jedno z nejlepších šasi na roštu" a může poskytnout důkaz na základě dat. Za nekonkurenceschopností podle něj vězí nedostatečný výkon pohonné jednotky. Půl hodiny před koncem začali mechanici vozy rozebírat, odstraňovali podlahu.
Po hodině se do čela na chvíli dostal Rosberg (1:25,423), ale Hamilton jej za pár sekund opět překonal (1:25,152). Velmi rychlé kolo předvedl také Hülkenberg, jenž se tento týden upsal Force Indii na další dva roky - 1:26,612 ho vyneslo na třetí příčku, o 4 tisíciny před Vettela. Piloti Stříbrných šípů se pak opět zlepšili, ale ke změně pořadí to nevedlo: Lewis 1:24,670; Nico 1:25,133 min.
V závěru se dokázal zlepšit Vettel s Ferrari (1:26,258), jeho ztráta ale dosahovala už skoro 1,6 sekundy. Třetí a čtvrtá příčka patří Hülkenbergovi (1:26,612) a Pérezovi (1:26,730) s Force Indií, Räikkönen s druhým Ferrari končí až za nimi (1:26,783 min) na šestém místě.
Maximální rychlosti: 1. Rosberg 352,0; 2. Hamilton 351,1; 3. Hülkenberg 347,4; 4. Pérez 345,5; 5. Vettel 341,9; 6. Maldonado 341,6; 7. Räikkönen 339,9; 8. Kvjat 339,1; 9. Palmer 339,0; 10. Ricciardo 338,8 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.