MONZA - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem zajel nejrychlejší kolo v prvním tréninku na Velkou cenou Itálie, jeho týmový kolega Nico Rosberg zaostal o téměř půl sekundy. Nejblíže byl Stříbrným šípům Sebastian Vettel s Ferrari, jeho ztráta už ale přesahovala 1,5 sekundy.
Týmy do Monzy dle očekávání přivezly nové aerodynamické balíky pro nízký přítlak, které využívají během sezóny pouze jednou. McLaren se vrací ke starému dlouhému nosu, který má nižší odpor a který v této konfiguraci poskytuje lepší aerodynamické vyvážení.
Kromě aerodynamických novinek přistoupily první dva týmy - Ferrari a Mercedes - k využití žetonů pro výkonnostní úpravy svých pohonných jednotek. Domácí stáj využila tři žetony, podle šéfa Arrivabeneho je nutné, aby byli konkurenceschopní, proto "zvýšili výkon a krouticí moment motoru."
Stříbrné šípy vše, co jim zbývalo. Hamilton to včera bagatelizoval s tím, že o velký výkonnostní pokrok nepůjde - podle něj má dojít "pouze" k zlepšení efektivity s novým palivem a spolehlivosti, takže budou moci motor více zatěžovat (jezdit déle v agresivním módu).
V neděli se na roštu kvůli výměnám motorů očekává spousta penalizací, již nyní víme, že postiženi budou Alonso, Button, Kvjat, Ricciardo a Sainz.
Teplota vzduchu ráno dosahovala 19 °C, dráha 23 °C. Jako první vyjel na trať Vettel se Stevensem, Alonsem a Nasrem. Z nováčků se do prvního tréninku zapojil pouze Palmer, jako obvykle odpočíval Grosjean. Jeho kolega Maldonado věří, že u Lotusu zůstane i příští rok bez ohledu na to, kdo bude jeho majitelem.
Alonso si hned stěžuje McLarenu, že nemá "moc výkonu." Podobnou stížnost svým inženýrům adresuje Rosberg: "Žádný výkon." Během prvních 10 min instalační kolo neabsolvoval pouze Carlos Sainz, jehož Toro Rosso řešilo problém s převodovkou.
První měřené kolo po 15 min zajel Verstappen (1:30,315), krátce nato jej překonali Kvjat (1:28,572), Maldonado (1:28,330) a Hamilton (1:27,616 a 1:25,653 min) - o půl sekundy rychleji než loni. Nejvyšší rychlost byla naměřena jeho týmovému kolegovi Rosbergovi, který ztrácel 9 desetin: přes 352 km/h. V závodě se ale očekávají rychlosti ještě vyšší. Soupeři v čele s Force Indií ztrácejí minimálně 5 km/h.
Po 26 min vyjel mimo trať Sainz v Parabolice a komisaři vyvěsili červené vlajky. "Nevím, proč mi auto ujelo, ale jsem OK." Piloti pak vrátili první sadu středně-tvrdých pneumatik Pirelli, na vyzkoušení těch měkkých si musí počkat až na odpoledne.
McLareny se v polovině nacházely až na 16. a 17. pozici. A i když jejich vůz MP4-30 vypadal stabilně v nájezdu do Parabolicy, maximální rychlost přitom byla o poznání nižší. Alonso včera pro španělské novináře uvedl, že McLaren má "jedno z nejlepších šasi na roštu" a může poskytnout důkaz na základě dat. Za nekonkurenceschopností podle něj vězí nedostatečný výkon pohonné jednotky. Půl hodiny před koncem začali mechanici vozy rozebírat, odstraňovali podlahu.
Po hodině se do čela na chvíli dostal Rosberg (1:25,423), ale Hamilton jej za pár sekund opět překonal (1:25,152). Velmi rychlé kolo předvedl také Hülkenberg, jenž se tento týden upsal Force Indii na další dva roky - 1:26,612 ho vyneslo na třetí příčku, o 4 tisíciny před Vettela. Piloti Stříbrných šípů se pak opět zlepšili, ale ke změně pořadí to nevedlo: Lewis 1:24,670; Nico 1:25,133 min.
V závěru se dokázal zlepšit Vettel s Ferrari (1:26,258), jeho ztráta ale dosahovala už skoro 1,6 sekundy. Třetí a čtvrtá příčka patří Hülkenbergovi (1:26,612) a Pérezovi (1:26,730) s Force Indií, Räikkönen s druhým Ferrari končí až za nimi (1:26,783 min) na šestém místě.
Maximální rychlosti: 1. Rosberg 352,0; 2. Hamilton 351,1; 3. Hülkenberg 347,4; 4. Pérez 345,5; 5. Vettel 341,9; 6. Maldonado 341,6; 7. Räikkönen 339,9; 8. Kvjat 339,1; 9. Palmer 339,0; 10. Ricciardo 338,8 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.