Bývalý konstruktér Ferrari Nikolas Tombazis poprvé promluvil o svém vyhazovu. Italská stáj podle něj za letošní zlepšení může vděčit investicím a lidem, kteří na letošním voze začali usilovně pracovat ještě před provedením personálních změn.
Rozsáhlé personální změny a nečekané výpovědiTombazis, jenž byl nečekaně vyhozen na konci loňského roku novým šéfem Mauriziem Arrivabenem při rozsáhlých čistkách, po kterých museli odejít šéfové týmu Stefano Domenicali, Marco Mattiacci, prezident Luca di Montezemolo, šéf vývoje motorů Luca Marmorini a další.
Konstruktér řeckého původu nyní poskytl italským médiím otevřený rozhovor. S jistou dávkou hořkosti uvádí: "Nečekal jsem, že budu vyhozený. Předně - nesnažím se zbavit svých odpovědností, ale na voze pro rok 2014 jsem pracoval méně než na těch předchozích."
"Za druhé: auto pro rok 2015 bylo od roku 2008 první, na kterém jsem mohl hodně pracovat vlastníma rukama. Šlo také o první využití aktuálního aerodynamického tunelu. V této sezóně bychom se Mercedesu nevyrovnali, ale zlepšili bychom se. Ale tento pohled ti, kteří do Maranella přišli, nesdíleli," odhaluje bývalý konstruktér.
Přestože docházelo k mnoha změnám na vůdčích pozicích, svůj odchod nečekal: "Ferrari mě mohlo vyhodit jindy. Ale udělat to teď, to bylo nelogické. Očekával bych určité odlišné zacházení. Bylo mi líto Domenicaliho a také Montezemola. Vždy do mě vkládali velkou důvěru a jejich odchod z Ferrari byl šokem. Všichni dělají chyby, ale znovuzrození v roce 2015 zahájil původní personál."
Zastaralý tunel v MaranelluZa trápení v předchozích sezónách podle Tombazise mohl zastaralý aerodynamický tunel. Red Bull naproti tomu do svého vybavení hodně investoval, proto získal pod vedením Adriana Neweyho čtyři tituly v řadě za sebou.
"Od roku 2010 byl Red Bull vždy napřed, ale Fernando [Alonso] byl blízko tomu, aby je porazil. Pomohl by nám zisk titulu? Psychologicky ano. Ale od roku 2009 jsme nikdy neměli tu nejlepší formuli na roštu."
Důvody vysvětluje takto: "V roce 2008 jsme do konce bojovali s McLarenem, a v sezóně 2009 jsme kvůli tomu měli zpoždění. Scénář nabral nesprávný směr - věnovali jsme se ve vývoji aktuálnímu stroji na úkor toho budoucího. Byl jsem součástí tohoto špatného cyklu, jenž vyvolal dominový efekt, který zastavil až James Allison."
"Ten mi poskytl podmínky pro práci na voze pro rok 2015. ... lituji, že v prosinci scházela trpělivost počkat si na výsledky. Dalším kritickým hlediskem byla modernizace továrny - situaci změnil Pat Fry. Mluvím tedy o dvou osobách, které postihl odlišný osud," pokračuje Tombazis.
Rostoucí role aerodynamických tunelů a Alonsův promrhaný talent"Newey je genius, ale Red Bull nečelí stejnému tlaku, jakému jsme čelili my u Ferrari. Prostředí v týmu bylo špatné. Bylo to, jako byste měli pistoli za zády. Že jsme pak nebyli schopni vyvinout auto? Návrat širokých křídel od roku 2009 zvýraznil roli aerodynamický tunelů - a ten náš měl problémy," popisuje své pocity bývalý konstruktér Ferrari.
Bývalý šéf vývoje motorů Marmorini si stěžoval, že museli přistoupit na kompromisy kvůli požadavkům aerodynamického oddělení: "Luca se pak za to omluvil a vysvětlil, že jeho výroky byly zkresleny. Já jsem byl v roce 2013 hodně zaneprázdněný vývojem F138 a je pravda, že tam ke kompromisům došlo. Byly však drobné a netvořily ten základ ztráty na Mercedes."
Na kolik je letošní auto SF15-T jeho? "Nejsem superstar, která si nárokuje veškeré zásluhy - pracujete jako tým. Auto pro rok 2015 bylo stejně jako v předchozích případech navrženo o rok dříve. Ihned bylo rychlé. Já jsem na své pozici pracoval až do začátku prosince, kdy již bylo ve výrobě." Uznání za úspěchy se již Tombazis ale od nového vedení nikdy nedočkal.
Ten více než svého vyhazovu lituje toho, že s Alonsem nezískali mistrovský titul: "Nikdy jsme pro Fernanda neměli vítězné auto, což je špatné. Byl tím nejlepším jezdcem v poli, a možná znovu bude. Pomalu začala narůstat nedůvěra. Pokud ale měl stroj maximálně na páté místo, Fernando dojel na čtvrtém. Ferrari si ho mělo nechat.. i mě."
Originál kompletního rozhovoru Tombazise pro Corriere della Sera si můžete stáhnout zde (docx; 1,5MB).
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.