Bývalý konstruktér Ferrari Nikolas Tombazis poprvé promluvil o svém vyhazovu. Italská stáj podle něj za letošní zlepšení může vděčit investicím a lidem, kteří na letošním voze začali usilovně pracovat ještě před provedením personálních změn.
Rozsáhlé personální změny a nečekané výpovědiTombazis, jenž byl nečekaně vyhozen na konci loňského roku novým šéfem Mauriziem Arrivabenem při rozsáhlých čistkách, po kterých museli odejít šéfové týmu Stefano Domenicali, Marco Mattiacci, prezident Luca di Montezemolo, šéf vývoje motorů Luca Marmorini a další.
Konstruktér řeckého původu nyní poskytl italským médiím otevřený rozhovor. S jistou dávkou hořkosti uvádí: "Nečekal jsem, že budu vyhozený. Předně - nesnažím se zbavit svých odpovědností, ale na voze pro rok 2014 jsem pracoval méně než na těch předchozích."
"Za druhé: auto pro rok 2015 bylo od roku 2008 první, na kterém jsem mohl hodně pracovat vlastníma rukama. Šlo také o první využití aktuálního aerodynamického tunelu. V této sezóně bychom se Mercedesu nevyrovnali, ale zlepšili bychom se. Ale tento pohled ti, kteří do Maranella přišli, nesdíleli," odhaluje bývalý konstruktér.
Přestože docházelo k mnoha změnám na vůdčích pozicích, svůj odchod nečekal: "Ferrari mě mohlo vyhodit jindy. Ale udělat to teď, to bylo nelogické. Očekával bych určité odlišné zacházení. Bylo mi líto Domenicaliho a také Montezemola. Vždy do mě vkládali velkou důvěru a jejich odchod z Ferrari byl šokem. Všichni dělají chyby, ale znovuzrození v roce 2015 zahájil původní personál."
Zastaralý tunel v MaranelluZa trápení v předchozích sezónách podle Tombazise mohl zastaralý aerodynamický tunel. Red Bull naproti tomu do svého vybavení hodně investoval, proto získal pod vedením Adriana Neweyho čtyři tituly v řadě za sebou.
"Od roku 2010 byl Red Bull vždy napřed, ale Fernando [Alonso] byl blízko tomu, aby je porazil. Pomohl by nám zisk titulu? Psychologicky ano. Ale od roku 2009 jsme nikdy neměli tu nejlepší formuli na roštu."
Důvody vysvětluje takto: "V roce 2008 jsme do konce bojovali s McLarenem, a v sezóně 2009 jsme kvůli tomu měli zpoždění. Scénář nabral nesprávný směr - věnovali jsme se ve vývoji aktuálnímu stroji na úkor toho budoucího. Byl jsem součástí tohoto špatného cyklu, jenž vyvolal dominový efekt, který zastavil až James Allison."
"Ten mi poskytl podmínky pro práci na voze pro rok 2015. ... lituji, že v prosinci scházela trpělivost počkat si na výsledky. Dalším kritickým hlediskem byla modernizace továrny - situaci změnil Pat Fry. Mluvím tedy o dvou osobách, které postihl odlišný osud," pokračuje Tombazis.
Rostoucí role aerodynamických tunelů a Alonsův promrhaný talent"Newey je genius, ale Red Bull nečelí stejnému tlaku, jakému jsme čelili my u Ferrari. Prostředí v týmu bylo špatné. Bylo to, jako byste měli pistoli za zády. Že jsme pak nebyli schopni vyvinout auto? Návrat širokých křídel od roku 2009 zvýraznil roli aerodynamický tunelů - a ten náš měl problémy," popisuje své pocity bývalý konstruktér Ferrari.
Bývalý šéf vývoje motorů Marmorini si stěžoval, že museli přistoupit na kompromisy kvůli požadavkům aerodynamického oddělení: "Luca se pak za to omluvil a vysvětlil, že jeho výroky byly zkresleny. Já jsem byl v roce 2013 hodně zaneprázdněný vývojem F138 a je pravda, že tam ke kompromisům došlo. Byly však drobné a netvořily ten základ ztráty na Mercedes."
Na kolik je letošní auto SF15-T jeho? "Nejsem superstar, která si nárokuje veškeré zásluhy - pracujete jako tým. Auto pro rok 2015 bylo stejně jako v předchozích případech navrženo o rok dříve. Ihned bylo rychlé. Já jsem na své pozici pracoval až do začátku prosince, kdy již bylo ve výrobě." Uznání za úspěchy se již Tombazis ale od nového vedení nikdy nedočkal.
Ten více než svého vyhazovu lituje toho, že s Alonsem nezískali mistrovský titul: "Nikdy jsme pro Fernanda neměli vítězné auto, což je špatné. Byl tím nejlepším jezdcem v poli, a možná znovu bude. Pomalu začala narůstat nedůvěra. Pokud ale měl stroj maximálně na páté místo, Fernando dojel na čtvrtém. Ferrari si ho mělo nechat.. i mě."
Originál kompletního rozhovoru Tombazise pro Corriere della Sera si můžete stáhnout zde (docx; 1,5MB).
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.