Technický šéf James Key je u Toro Rosso aktuálně klíčovou postavou. Dobře si je toho vědom také Franz Tost, který o Brita nechce za žádnou cenu přijít.
Jméno Jamese Keye má u Toro Rosso velmi dobrý zvuk. Technický šéf, který pro italský tým dělá od září 2012, platí za duševního otce vzestupu týmu a u ostatních týmů v poli vzbuzuje odpovídající zájem. Key má ale platnou smlouvu s Toro Rosso a týmový šéf, Franz Tost, teď dle předpokladů oznámil, že ji technický ředitel také naplní.
"Samozřejmě, že ho mají na radaru i některé ostatní týmy," říká Franz Tost pro 'Formula1.com'. "Ale naštěstí má u nás smlouvu a já doufám, že ji bude respektovat. Proč by měl chtít jít k nějakému jinému týmu, když by u Toro Rosso mohl mít dobrou budoucnost? Už dlouho jsme se nedostali na náš limit, naši výkonnost budeme dále zlepšovat."
Nedávno Tost řekl, že Key má na aktuálním úspěchu týmu Toro Rosso velký podíl, protože Brit byl odpovědný za sestavení aktuálního týmu technických inženýrů u Toro Rosso. Jen dodejme, že vozy Toro Rosso platí po stránce vozu za velmi kvalitní, brzdí je ale pohonné jednotky Renault.
"Doufám, že u nás zůstane, aby se staral o svoji skupinu a shrábnul úspěchy, kterých on a jeho tým v budoucnu dosáhnou," pokračuje Tost. Aktuálně má Toro Rosso po deseti závodech sezony na kontě už 31 bodů, což je o bod více než vloni za celou sezonu. I přesto Tost ví, že úspěch nemusí mít dlouhého trvání.
"Formule 1 se mění velmi rychle. Roli hraje tolik aspektů: Jezdecký styl vašich pilotů, technické změny a změny ve filozofii. Tento učební proces nikdy nekončí. Pro technického šéfa záleží vše na tom, jak rychle dokáže postavit svoje rozdílná oddělení. Mluvíme zde o aero oddělení, designovém oddělení, oddělení pro výkonnost vozidla a oddělení závodních inženýrů.
To potřebuje čas. A vzhledem k tomu, že každý dělá chyby, je sezona občas už na začátku pryč, když designéři udělají chybu. Mezi květnem a červnem se rozhoduje o designové filozofii auta pro příští rok. Když se zde udělá chyba, tak už může být auto ztraceno," pokračuje Tost.
Kromě toho ví, že všechny týmy musí po rozsáhlých změnách pravidel začínat od nuly. Vždy tedy může být lépe, ale také hůře. "Záleží to na tom, jak moc byl designér zapojen do změn v pravidlech. Občas má designér zvláštní nápady a pak chce, aby změny šly ve směru, o kterém věří, že bude mít výhodu. To patří ke hře," dodává Franz s úsměvem.
Minimálně na autě pro rok 2015 tedy Key a jeho skupina, zdá se, moc chyb neudělali. V Maďarsku vyjel nováček Max Verstappen čtvrté místo. Během léta jsme ale mohli slyšet spekulace o tom, že Key míří do Red Bullu. Ty už ale rázně ukončil sám šéf Red Bullu, Christian Horner.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.