Technický šéf James Key je u Toro Rosso aktuálně klíčovou postavou. Dobře si je toho vědom také Franz Tost, který o Brita nechce za žádnou cenu přijít.
Jméno Jamese Keye má u Toro Rosso velmi dobrý zvuk. Technický šéf, který pro italský tým dělá od září 2012, platí za duševního otce vzestupu týmu a u ostatních týmů v poli vzbuzuje odpovídající zájem. Key má ale platnou smlouvu s Toro Rosso a týmový šéf, Franz Tost, teď dle předpokladů oznámil, že ji technický ředitel také naplní.
"Samozřejmě, že ho mají na radaru i některé ostatní týmy," říká Franz Tost pro 'Formula1.com'. "Ale naštěstí má u nás smlouvu a já doufám, že ji bude respektovat. Proč by měl chtít jít k nějakému jinému týmu, když by u Toro Rosso mohl mít dobrou budoucnost? Už dlouho jsme se nedostali na náš limit, naši výkonnost budeme dále zlepšovat."
Nedávno Tost řekl, že Key má na aktuálním úspěchu týmu Toro Rosso velký podíl, protože Brit byl odpovědný za sestavení aktuálního týmu technických inženýrů u Toro Rosso. Jen dodejme, že vozy Toro Rosso platí po stránce vozu za velmi kvalitní, brzdí je ale pohonné jednotky Renault.
"Doufám, že u nás zůstane, aby se staral o svoji skupinu a shrábnul úspěchy, kterých on a jeho tým v budoucnu dosáhnou," pokračuje Tost. Aktuálně má Toro Rosso po deseti závodech sezony na kontě už 31 bodů, což je o bod více než vloni za celou sezonu. I přesto Tost ví, že úspěch nemusí mít dlouhého trvání.
"Formule 1 se mění velmi rychle. Roli hraje tolik aspektů: Jezdecký styl vašich pilotů, technické změny a změny ve filozofii. Tento učební proces nikdy nekončí. Pro technického šéfa záleží vše na tom, jak rychle dokáže postavit svoje rozdílná oddělení. Mluvíme zde o aero oddělení, designovém oddělení, oddělení pro výkonnost vozidla a oddělení závodních inženýrů.
To potřebuje čas. A vzhledem k tomu, že každý dělá chyby, je sezona občas už na začátku pryč, když designéři udělají chybu. Mezi květnem a červnem se rozhoduje o designové filozofii auta pro příští rok. Když se zde udělá chyba, tak už může být auto ztraceno," pokračuje Tost.
Kromě toho ví, že všechny týmy musí po rozsáhlých změnách pravidel začínat od nuly. Vždy tedy může být lépe, ale také hůře. "Záleží to na tom, jak moc byl designér zapojen do změn v pravidlech. Občas má designér zvláštní nápady a pak chce, aby změny šly ve směru, o kterém věří, že bude mít výhodu. To patří ke hře," dodává Franz s úsměvem.
Minimálně na autě pro rok 2015 tedy Key a jeho skupina, zdá se, moc chyb neudělali. V Maďarsku vyjel nováček Max Verstappen čtvrté místo. Během léta jsme ale mohli slyšet spekulace o tom, že Key míří do Red Bullu. Ty už ale rázně ukončil sám šéf Red Bullu, Christian Horner.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.