Gallagher: Limit 12 mil. dolarů původně navrhl Cosworth. Proč jsou motory tak drahé?

Cosworth
Cosworth, foto: www.cosworthformula1.com
Petr Hlawiczka 10. července 2015 06:20
Sdílej:

Bývalý šéf Cosworthu Mark Gallagher se podivuje nad tím, že Mezinárodní automobilová federace nyní oznámila záměr omezit cenu motorů na 12 milionů dolarů (300 mil Kč), tedy na přesně na částku, kterou navrhovali oni. Proč jsou podle něj současné hybridní pohonné jednotky tak drahé?

Cosworth se z F1 stáhl na konci atmosférické éry v roce 2013, kdy dodával svůj 2,4 litrový osmiválec Marussii. Ještě v roce 2010 měl v F1 čtyři zákazníky: HRT, Lotus, Virgin a Williams. Do nových hybridních V6 turbomotorů s pokročilým ERS systémem se nakonec kvůli příliš vysokým nákladům a jejich složitosti nepustil.

V současné době přijde balík 1,6litrových V6 pohonných jednotek týmy na 17 - 22 milionů Eur, tedy v přepočtu až na 600 mil, zatímco atmosférické V8 motory byly ještě před 2 lety k mání za třetinu této částky. FIA proto kvůli vysokým cenám, které jsou pro menší týmy neúnosné, hodlá zasáhnout a stanovit jejich cenu na maximálně 12 milionů dolarů od roku 2017 (více zde).

Limit 12 milionů dolarů byl nápad CosworthuBývalý šéf Cosworthu Mark Gallagher se nyní podivuje nad tím, že FIA oznámila přesně tu částku, kterou před začátkem vývoje požadovala jeho společnost: "Je to zajímavé číst výroky v debatě o F1 motorech a sledovat pokusy o snížení ročních nákladů přesně na tu částku, kterou Cosworth navrhoval v roce 2010," kdy se formovala pravidla pro změnu formátu motorů.

Menším týmům se nelíbí přehnaně vysoká cena, do které si výrobci zahrnuli i náklady na vývoj ve snaze o co nejrychlejší návratnost investice. Šéfka Sauberu Moniša Kalterbornová kritizuje: "My jsme tyto motory nikdy nechtěli. Byly zavedeny na přání automobilek a nám je vnutili. Proto do nich nemůžou zahrnovat náklady na vývoj. Oni si tak dělají reklamu, ne my."

Výrobci usilují o návratnost do 3 let, cílem je ziskProč jsou podle Gallaghera současné pohonné jednotky tak drahé? "Jedním důvodem je to, že nevěří ve stabilitu pravidel. To znamená, že se společnosti snaží o návratnost nákladů na výzkum a vývoj do tří let."

To jim ale nevyčítá: "Další bod. Nebuďte na rozpacích z toho, že se společnosti vyrábějící motory snaží pokrýt náklady na výzkum a vývoj. Cílem výrobců motorů F1 je dosáhnout zisku."

To si se zpožděním uvědomila i Mezinárodní automobilová federace, která chce ceny pohonných jednotek omezit. Navrhovaná částka (12 mil. dolarů) se však nesetkává s pochopením Ferrari ani dominantního Mercedesu. Podle nich je příliš nízká a motory by tak museli dotovat, což nemají v plánu.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.