SILVERSTONE - TÝMOVÍ KOLEGOVÉ; Jak se vyvíjely duely týmových kolegů během závodního víkendu ve Velké Británii? Kdo měl navrch v kvalifikaci, kdo v závodě a jaké je průběžné skóre?
Hamilton s Mercedesem v domácím prostředí vybojoval své letošní osmé pole position, čímž překonal Vettela v počtu kvalifikačních vítězství - nyní jich má Brit nejvíce ze všech aktivních pilotů: 46. Před ním jsou již jen Ayrton Senna s 65 a Michael Schumacher s 68 triumfy.
Své nejrychlejší kolo zajel hned v prvním pokusu v Q3, při druhých jízdách pražilo slunce a teplota středně-tvrdých pneumatik se dostávala nad horní limit provozního rámce. Rosberg ve druhém pokusu v Q3 o půl sekundy pomalejší.
Druhý nejrychlejší vůz do Silverstone přivezl Williams. Ten již v Rakousku představil velký balík aerodynamický vylepšení, kterému ale britský okruh s mnoha rychlými zatáčkami vyhovoval více. Massa porazil svého týmového kolegu Bottase nejtěsnějším rozdílem ze všech - rozhodlo 64 tisícin sekundy.
Ferrari přivezlo nové přední křídlo, podlahu a brzdové kanálky, balík byl ale velmi citlivý na boční větry v Copse. Räikkönen se s ním dočkal svého prvního vítězství nad Vettelem v tomto roce. Německému čtyřnásobnému mistrovi světa narušili přípravu na rychlé kolo Massa a Rosberg. Najížděl do něj s nižším tlakem v pneumatikách a zablokoval kola, což jej stálo cenný čas.
Red Bull při testech v Rakousku udělal velký pokrok ve snaze překonat letošní změny v oblasti nosu a přední části podlahy (přechod na rychleji se opotřebovávající titanové šrouby, které mu neumožňují tak vysoký sklon). V rychlých zatáčkách byl velmi konkurenceschopný, ztrácel ale v těch pomalejších a jako obvykle i na rovinkách. Auto mělo nové přední křídlo podobné mercedesu, navrch s ním měl Kvjat. Ricciardovi komisaři velmi rychlé kolo škrtli kvůli tomu, že se dostal všemi čtyřmi koly mimo dráhu.
Verstappen měl u Toro Rosso drobný softwarový problém ovlivňující dávkování výkonu pohonné jednotky s Sainzovi podlehl o 0,431 sekundy. Se Španělem po devíti kvalifikacích prohrává už 3:6.
U Force Indie, která nasadila nové auto VJM08 B-specifikace, byl úspěšnější Hülkenberg. Jedinou měkčí sadu v Q3 si žel nechal až pro druhou jízdu, kdy byla dráha pomalejší. Péreze i tak zdolal o více než půl sekundy a vede 7:2.
Lotusům svědčilo množství rychlých zatáček méně, ani jeden z nich se do závěrečné části neprobojoval. Letos poosmé byl rychlejší Grosjean, který svého týmového kolegu válcuje stejně jako Hamilton u Mercedesu 8:1.
Sauber se trápí s rozpočtem a zaostává i ve vývoji. Ericsson sice postoupil do Q2, ale Nasr vypadl už v první části. McLareny jim "už" dýchají na záda. Oba jejich vozy MP4-30 jezdily s novým nosem a dalšími aerodynamickými vylepšeními. Žel motor Honda zůstává v hodně konzervativním módu kvůli obavám o spolehlivost, proto omezili také počet kol v trénincích. Alonso o čtvrt sekundy předčil Buttona a srovnal na 3:3.
U Manoru se hodně trápil Merhi, ve svém posledním pokusu dostal smyk a na Stevense ztratil přes 2 sekundy, což je ostudou. Se zkušenějším Britem prohrává 2:5.
Závod
Závod ovlivnila přeháňka a Hamiltonova volba zajet do boxů pro přechodné pneumatiky v kole v okamžiku, kdy začalo hustě pršet. Rosberg uvedl, že kdyby déšť vydržel půl kola, Lewise by porazil, a že jeho týmový kolega měl zkrátka štěstí.
Déšť ovlivnil i výsledek Sebastiana Vettela, jenž se dostal před Williamsy volící konzervativní strategii. Ty výborně vystartovaly a v úvodu závodu dokonce vedly, nakonec se ale musely spokojit až se 4. a 5. místem. Perfektní odpich předvedl i Hülkenberg: "Možná nejlepší v mé kariéře." Proklouzl před obě Ferrari, Kvjata s Red Bullem a Sainze s Toro Rosso.
V zatáčce č. 3 došlo k hromadné havárii, kterou způsobil Ricciardo, jenž se zboku lehce dotkl Grosjeana. Francouz kvůli tomu narazil do svého týmového kolegy Maldonada. Alonso ve snaze zabránit kolizi dostal přetáčivý smyk a předním křídlem vyřadil Buttona, proto vyjel na dráhu safety car.
Po restartu Hamilton přehnal svůj pokus dostat se před Massu, po výjezdu mimo trať se před něj posunul Bottas, který cítil, že má lepší rychlost než brazilský týmový kolega. Williams mu dal povolení s ním závodit, k předjetí přes několik pokusů nedošlo.
Degradace pneumatik byla nízká, proto o dvou zastávkách přemýšleli pouze piloti, kteří uvízli v provozu - jako například oba jezdci Ferrari. Zkusili to i Ricciardo a Sainz, jenž Australan musel odstoupit po elektrickém problému s ERS a Španělovi motor náhle vypnul - také kvůli elektrickým problémům.
Při prvních zastávkách se Hamiltonovi podařilo podseknout obě Williamsy - zajel rychlé nájezdové kolo a mechanikům se výjimečně povedlo přezutí: 2,4 sekundy. Rosberga zbrzdil ve výjezdovém kole Massa s pomalou zastávkou (3,8 s), s novými pneumatikami se proto před něj dostal v dalším kole také z boxů vyjíždějící Bottas. Mercedes ho ihned informoval o změně strategie a přechodu "na plán B."
Sainz zůstal stát na nebezpečném místě, proto ředitelství závodu na 2 kole použilo virtuální safety car, který vozy zpomalí, ale odstupy mezi nimi zůstávají zmrazeny. Poté začalo v některých místech okruhu pršet, což evidentně nesvědčilo oběma Williamsům, přes které se hned prohnal Rosberg.
Räikkönen dostal přechodné pneumatiky příliš brzy - za jejich rychlé opotřebování ale může i smyk, který dostal mimo záběr kamer (viz video). Proto musel ke konci závodu ve 47. kole do boxů potřetí. Hamiltonova dřívější snaha podseknout Williamsy znamenala, že měl pneumatiky v hroším stavu (méně gumy), proto je nedokázal udržet dostatečně zahřáté.
To přispělo k tomu, že ve 43. kole, kdy jej Rosberg stahoval o 2 sekundy na kolo, raději náhle zajel do boxů a nasadil ty přechodné. Tímto šťastným tahem si zachránil závod. "Možná poprvé ve svém životě jsem se rozhodl správně," prohlásil Hamilton. Bylo to v okamžiku, kdy ještě nebylo naprosto jasné, která sada bude lepší. Ihned po přezutí se ale nebeské propusti otevřely, lilo po celé dráze.
Vettel najíždějící do Stowe déšť viděl, díky tomu rychle zareagoval - naproti tomu vozy stáje z Grove si daly ještě jedno kolo na hladkých gumách. Hülkenberg zůstal na dráze, Kvjat rovněž a dostal smyk.
Williamsy se odhodlaly k dvojité zastávce, to už ale bylo na čele vymalováno - Hamilton vedl o 9 sekund před Rosbergem, do konce zbývalo 7 kol. Bottas dostal po výjezdu z boxu ve Village smyk a ztratil další cenný čas, na pódium se díky dešti a správné volbě dostal Vettel (přezul ve stejném kole jako Hamilton), což bylo pro Williams zklamání.
Bodový stav šampionátu
V Silverstone Hamilton díky další výhře zvýšil svůj náskok na Rosberga o sedm bodů. V celkovém pořadí jsme se dočkali jediné změny: Bottas postoupil na čtvrtou příčku na úkor svého krajana Räikkönena.
Fotografie z Velké ceny Británie 2015 najdete zde.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.