Honda je přesvědčena, že díky svému intenzivnímu vývoji bude moci po letní přestávce dosahovat vyššího výkonu u své pohonné jednotky, která letos pohání monoposty McLarenu.
V úvodu letošní sezóny provázely japonskou automobilku velké problémy se spolehlivostí i s nedostatečným výkonem. Nyní věří, že bude moci dosáhnout velkého pokroku. Podle svého sportovního ředitele k tomu využije sedm zbývajících žetonů, které by měly přinést kýžené výsledky na dráze.
"Stále nám zbývá sedm žetonů, takže je použijeme ve druhé polovině sezóny po letním uzavření továren. Vyměníme mnoho dílů pro zvýšení výkonu, abychom měli dobrou rekuperaci a systémy. A myslím si, že v této sezóně ztrátu můžeme dohnat. To je cílem, který už sdílíme s týmem. Oba piloti znají náš plán a důvěřují nám," popisuje Jasuhisa Araj pro Motorsport.
Podle něj k velkému pokroku dojde díky vylepšení motoru s vnitřním spalováním (tzv. ICE). Vyšší výkon pak budou moci využít pro lepší rekuperaci energie.
"Spalování je pro dosažení výkonu velmi důležité. Zahrnuje to tedy změnu návrhu spalovací komory, časování ventilů a všeho pro lepší spalování. Je to hlavně v ICE, ale pro zvýšení výkonu musíme zapracovat i v dalších oblastech, jako je MGU-K, MGU-H a turbodmychadlo," pokračuje Japonec.
Pravidla soupeřům Mercedesu svazují ruce ve snaze snížit ztrátuProblémem jsou současná pravidla, která čím dál tím více limitují vývoj motorů. Pro zimní období po sezóně dostanou výrobci motorů již jen 25 žetonů. Honda je přesto optimistická: "Už máme dobrý plán. S žetony pro příští rok máme spoustu nápadů," říká Araj.
V příštím roce už FIA zavře skulinu v pravidlech a týmy tak nebudou moci během sezóny po 28. únoru čerpat žádné žetony. Honda by však uvolnění pravidel uvítala.
"Dal bych přednost tomu, aby se to datum posunulo, takže by zbývající žetony bylo možno využít v příštím roce. To by bylo velmi dobré pro všechny. Možná ve druhé polovině sezóny to prodiskutujeme s Mercedesem a s Ferrari," vysvětluje zástupce japonského výrobce.
Agresivní návrh se podle Hondy vyplatí, Mercedes nechce jen dohnatHonda částečně doplácí na agresivní design a malé rozměry své pohonné jednotky, které přispěly k problémům na počátku sezóny kvůli její složitosti. Tento přístup je podle ní z dlouhodobého hlediska výhodnější.
"Jiný způsob je zřejmě jedinou cestou k pódiím. Jde o celkem odlišný návrh. Například MGU-H a turbo představuje velmi kompaktní balík. A také samotné pohonná jednotka - vše je velmi těsně uspořádáno pro dobrý vliv na aerodynamiku. Také baterie a kontrolér je velmi, velmi malý s nízkým těžištěm pro vůz. My jsme k tomu tedy také přispěli," chválí se Araj.
Na otázku, zda byl tak agresivní přístup správný, na závěr odpovídá: "Naším cílem je překonat špičkový tým. Pokud bychom to dělali stejně, tak bychom ho jen dostihli. O tom to je.
Potřebovali jsme určité nápady pro skloubení návrhu spalování a hybridních systémů. Usilovně jsme se proto snažili. Někdy je návrh velmi složitý, ale věříme, že ten směr je jediným správným pro to, abychom špičkové týmy dostihli a překonali."
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.