Aktualizováno 24.6. v 7:20 - RAKOUSKO - SPEILBERG, 1. DEN; Záložní jezdec Mercedesu, Pascal Wehrlein, vyhrál úvodní den testů. Antonio Fuoco s Ferrari havaroval, takže narušil testovací program Scuderie. Ježdění ovlivnil déšť - týmy se proto dohodly na mimořádném prodloužení testovacího dne.
1:11,005 min. je hodnota nejrychlejšího času prvního dne testů v Rakousku. Tento čas zajel tovární jezdec Mercedesu pro DTM a jeho záložní pilot pro F1, Pascal Wehrlein. O 0,187 s byl pomalejší Esteban Ocon s Lotusem.
Ráno, když testy začaly, tak pršelo. Jedinými, kdo zajely instalační kolo, byly Ferrari a McLaren. Oba jezdci měli nazuty pneumatiky do mokra. Poté trať zela prázdnotou - následně byly vyvěšeny dokonce na půl hodiny červené vlajky.
Očekávalo se, že bude pršet až do odpoledeních hodin, a tak se začalo debatovat o možném prodloužení testů o jeden den - exkluzivně jsme psali zde. Nakonec se ale týmy nedohodly.
Po obědě to byl znovu McLaren a Stoffel Vandoorne, který se jako první osmělil. Za ním vyrazilo na trať Ferrari a Antonio Fuoco a Toro Rosso v rukou Maxe Verstappena. Podmínky se rychle zlepšovaly, a tak brzy na řadu přišly přechodné pneumatiky a následně suchá směs.
Mladík Ferrari, Fuoco, poctivě kroužil na trati a vedl tabulku s ujetými kilometry, avšak tři hodiny před koncem (v 17:00 hod) havaroval. Dle našeho zdroje přímo na dráze došlo k chybě při podřazování do první zatáčky. Zablokovaná zadní kola poslala monopost vstříc obrubníku o který Ital zlomil přední křídlo. Auto se stalo neovladatelným a následoval náraz do zdi. Připravujeme fotofokumentaci z nehody.
I tak ale Antonio obsadil čtvrtou příčku, třetí byl závodní pilot Toro Rosso, který se svými 97 okruhy ujel nejvyšší vzdálenost. Asi hodinu před koncem znovu začalo lehce pršet, avšak šlo o krátkou přeháňku. Po ní na trať ještě vyrazili Ocon s Lotusem, Wolffová s Williamsem a Gasly s Red Bullem - časy však už nezlepšily.
Až velmi pozdě vyjel Sauber, který pro dnešek nasadil dalšího mladíka z juniorského programu Ferrari, Raffaele Marcielloa. Švýcarská stáj vyjela poprvé až tři hodiny před koncem testů.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.