RAKOUSKO - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg začíná víkend na Red Bull Ringu nejlépe. Svého týmového kolegu předčil o tři desetiny. McLaren měl na Alonsově voze opět problémy, Španěl i přes nasazení nových dílů stál déle než hodinu. Dramatické okamžiky zažil v boxech šéf Ferrari Maurizio Arrivabene, kterého málem přejel Felipe Massa.
Před dopoledním tréninkem meteorologové hlásili 20% možnost dešťové přeháňky. Týmy do něj nasadili závodní piloty, výjimkou byl Palmer u Lotusu, který nahradil Grosjeana.
V 8:00 vyrazili na trať jako první Kvjat následovaný Ericssonem a Räikkönenem, o čtyři minuty později vykoukl také Alonso s modernizovaným McLarenem (Button jezdí se starší konfigurací) a s vylepšenou pohonnou jednotku - za její nasazení ale bude Španěl v neděli potrestán, protože se jedná už o pátý letošní kus (totéž se týká obou pilotů Red Bullu).
Honda Španělovi kromě motoru také úložiště energie, čeká jej tedy již 15 trestných míst. Při návratu do boxů ale náhle přestal zrychlovat a zůstal na neutrálu. Díky tomu, že je boxová ulička směrem z kopce, dojel až mechanikům, kteří jej nemuseli tlačit. Nové díly a opět problém.
Felipe Massa na měkkých pneumatikách v úvodu tréninku(foto: Williams F1 Team)
Po devíti minutách všichni nainstalovali své vozy, které zmizely v garáži, a na chvíli se rozhostilo ticho. Po čtyřech minutách ho přerušil Nasr se svým Sauberem a vydal se vstříc prvním měřeným časům - ten první měl hodnotu 1:18,021 min.
Krátce po něm se do čela dostal Massa s Williamsem, který do Rakouska přinesl také několik významných vylepšení - 1:14,271 min. Poté ho překonal jeho stájový kolega Bottas (1:14,160) a na první pokus s přehledem Rosberg s Mercedesem - 1:12,791 min, jenž se v dalším pokusu zlepšil na 1:10,840 a 1:10,401 min - Hamilton zaostával o 1,1 s.
Na dráze za první zatáčkou zůstal stát - zřejmě kvůli převodovce - Vettel: "Přišel jsem o pohon, přišel jsem o pohon po zařazení čtvrtého rychlostního stupně," hlásil rádiem. Traťové komisaře žádal o přidržení vozu, aby z něj mohl vystoupit. Räikkönen se mezi tím dostal na třetí příčku - 1:11,673 min.
Look before you cross, Maurizio...! Ferrari boss Arrivabene takes evasive action as Massa approaches #AustrianGP #FP1 pic.twitter.com/bJHYzjsxfO
— Formula 1 (@F1) June 19, 2015
Okamžik hrůzy zažívá šéf Ferrari Arrivabene, který se příliš nerozhlíží a přechází boxovou uličkou v momentě, kdy od mechaniků vyráží Massa. Ten na poslední chvíli dupne na brzdy, aby zabránil srážce. O pár min později se setkávají v boxech poté, co Brazilec vystoupil z vozu, předchozí události se krátce zasmáli.
Alonso si musel počkat až do poloviny tréninku, než Honda opět nastartovala jeho motor (garáž opustil až po dalších 25 min). Buttonovi na čelo schází 2,5 sekundy, hodně se trápí se zahříváním měkkých pneumatik - super-měkké si vyzkouší až odpoledne. Kvůli vibracím musí dříve do boxů.
V té době krouží pouze Saubery. Nasr si stěžuje na to, že přišel o výkon, ale zůstává na dráze, která patří s 12% stoupáním k nejprudším v kalendáři. Technici mezitím hledají řešení.
Jenson Button na Red Bull Ringu (foto: McLaren)
Na rovinkách je zatím nejrychlejší Maldonado, jež dosáhl 323,5 km/h. Nováček Palmer je s druhým Lotusem o 0,069 s rychlejší. O překonání Rosberga se neúspěšně pokouší jeho týmový kolega (1:10,709), v dalším pokusu Hamilton prudce probržďuje.
Rosberg si po hodině a výjezdu mimo trať v poslední zatáčce stěžuje na svůj Stříbrný šíp: "Záď je teď horší. Zkuste přijít na to, proč." Poslední změna v nastavení mu nesedí: "Jde o celkem významný rozdíl a nikde žádný užitek."
Na třetí příčku se před Räikkönena překvapivě posouvá Kvjat (1:11,642 min), který bude v neděli také startovat zezadu. Domácí okruh kvůli dlouhým rovinkám Red Bull muc sedět nemá.
Počty ujetých kol v 1. tréninku
Alonso se 14 min před koncem konečně zapsal měřenými časy (1:16,843 a 1:14,896 min) předchozí potíže se McLarenu podařilo vyřešit. Kromě něj se v závěru zlepšili i další piloti a na třetí místo se dostal znovu Räikkönen (1:11,202 min), na pátou příčku vyskočil Nasr (1:11,633).
Na Mercedesy soupeři v prvním tréninku neměli, nejblíže jim bylo Ferrari. Třetí je Williams, ten však tradičně začíná s větším množstvím paliva.
Maximální rychlosti (v km/h): 1. Maldonado - 323,5; 2. Rosberg - 320,2; 3. Palmer - 319,3; 4. Hamilton - 318,5; 5. Pérez - 318,2; 6. Nasr - 318,1; 7. Hülkenberg - 318,1; 8. Massa - 317,9; 9. Ericsson - 317,7; 10. Räikkönen - 316,8.
Přehled všech časů: PDF.
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.