RAKOUSKO - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg začíná víkend na Red Bull Ringu nejlépe. Svého týmového kolegu předčil o tři desetiny. McLaren měl na Alonsově voze opět problémy, Španěl i přes nasazení nových dílů stál déle než hodinu. Dramatické okamžiky zažil v boxech šéf Ferrari Maurizio Arrivabene, kterého málem přejel Felipe Massa.
Před dopoledním tréninkem meteorologové hlásili 20% možnost dešťové přeháňky. Týmy do něj nasadili závodní piloty, výjimkou byl Palmer u Lotusu, který nahradil Grosjeana.
V 8:00 vyrazili na trať jako první Kvjat následovaný Ericssonem a Räikkönenem, o čtyři minuty později vykoukl také Alonso s modernizovaným McLarenem (Button jezdí se starší konfigurací) a s vylepšenou pohonnou jednotku - za její nasazení ale bude Španěl v neděli potrestán, protože se jedná už o pátý letošní kus (totéž se týká obou pilotů Red Bullu).
Honda Španělovi kromě motoru také úložiště energie, čeká jej tedy již 15 trestných míst. Při návratu do boxů ale náhle přestal zrychlovat a zůstal na neutrálu. Díky tomu, že je boxová ulička směrem z kopce, dojel až mechanikům, kteří jej nemuseli tlačit. Nové díly a opět problém.
Felipe Massa na měkkých pneumatikách v úvodu tréninku(foto: Williams F1 Team)
Po devíti minutách všichni nainstalovali své vozy, které zmizely v garáži, a na chvíli se rozhostilo ticho. Po čtyřech minutách ho přerušil Nasr se svým Sauberem a vydal se vstříc prvním měřeným časům - ten první měl hodnotu 1:18,021 min.
Krátce po něm se do čela dostal Massa s Williamsem, který do Rakouska přinesl také několik významných vylepšení - 1:14,271 min. Poté ho překonal jeho stájový kolega Bottas (1:14,160) a na první pokus s přehledem Rosberg s Mercedesem - 1:12,791 min, jenž se v dalším pokusu zlepšil na 1:10,840 a 1:10,401 min - Hamilton zaostával o 1,1 s.
Na dráze za první zatáčkou zůstal stát - zřejmě kvůli převodovce - Vettel: "Přišel jsem o pohon, přišel jsem o pohon po zařazení čtvrtého rychlostního stupně," hlásil rádiem. Traťové komisaře žádal o přidržení vozu, aby z něj mohl vystoupit. Räikkönen se mezi tím dostal na třetí příčku - 1:11,673 min.
Look before you cross, Maurizio...! Ferrari boss Arrivabene takes evasive action as Massa approaches #AustrianGP #FP1 pic.twitter.com/bJHYzjsxfO
— Formula 1 (@F1) June 19, 2015
Okamžik hrůzy zažívá šéf Ferrari Arrivabene, který se příliš nerozhlíží a přechází boxovou uličkou v momentě, kdy od mechaniků vyráží Massa. Ten na poslední chvíli dupne na brzdy, aby zabránil srážce. O pár min později se setkávají v boxech poté, co Brazilec vystoupil z vozu, předchozí události se krátce zasmáli.
Alonso si musel počkat až do poloviny tréninku, než Honda opět nastartovala jeho motor (garáž opustil až po dalších 25 min). Buttonovi na čelo schází 2,5 sekundy, hodně se trápí se zahříváním měkkých pneumatik - super-měkké si vyzkouší až odpoledne. Kvůli vibracím musí dříve do boxů.
V té době krouží pouze Saubery. Nasr si stěžuje na to, že přišel o výkon, ale zůstává na dráze, která patří s 12% stoupáním k nejprudším v kalendáři. Technici mezitím hledají řešení.
Jenson Button na Red Bull Ringu (foto: McLaren)
Na rovinkách je zatím nejrychlejší Maldonado, jež dosáhl 323,5 km/h. Nováček Palmer je s druhým Lotusem o 0,069 s rychlejší. O překonání Rosberga se neúspěšně pokouší jeho týmový kolega (1:10,709), v dalším pokusu Hamilton prudce probržďuje.
Rosberg si po hodině a výjezdu mimo trať v poslední zatáčce stěžuje na svůj Stříbrný šíp: "Záď je teď horší. Zkuste přijít na to, proč." Poslední změna v nastavení mu nesedí: "Jde o celkem významný rozdíl a nikde žádný užitek."
Na třetí příčku se před Räikkönena překvapivě posouvá Kvjat (1:11,642 min), který bude v neděli také startovat zezadu. Domácí okruh kvůli dlouhým rovinkám Red Bull muc sedět nemá.
Počty ujetých kol v 1. tréninku
Alonso se 14 min před koncem konečně zapsal měřenými časy (1:16,843 a 1:14,896 min) předchozí potíže se McLarenu podařilo vyřešit. Kromě něj se v závěru zlepšili i další piloti a na třetí místo se dostal znovu Räikkönen (1:11,202 min), na pátou příčku vyskočil Nasr (1:11,633).
Na Mercedesy soupeři v prvním tréninku neměli, nejblíže jim bylo Ferrari. Třetí je Williams, ten však tradičně začíná s větším množstvím paliva.
Maximální rychlosti (v km/h): 1. Maldonado - 323,5; 2. Rosberg - 320,2; 3. Palmer - 319,3; 4. Hamilton - 318,5; 5. Pérez - 318,2; 6. Nasr - 318,1; 7. Hülkenberg - 318,1; 8. Massa - 317,9; 9. Ericsson - 317,7; 10. Räikkönen - 316,8.
Přehled všech časů: PDF.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.