Zítra, tedy 17. června, vyprší termín pro podání přihlášky do tendru na dodávku pneumatik pro šampionát formule 1 na období 2017-2019. Zájem projevil i francouzský koncern Michelin, což mediím potvrdil ředitel Michelin Motorsport Pascal Couasnon
Francouzský výrobce pneumatik s typickým panáčkem jménem Bibendum ve znaku (mimochodem se jedná o jednoho z nejstarších maskotů na světě) poprvé vstoupil do F1 společně s automobilkou Renault v roce 1977. Jeho prestiž vzrostla o rok později, kdy jeho pláště začala používat značka Ferrari. Po odstoupení amerického GoodYearu na sklonku roku 1980 se Michelin stal nakrátko monopolním dodavatelem pneumatik pro F1, ale "dobrý rok" se po půlroční pauze opět vrátil. Druhý vstup francouzské značky do nejvyšší kategorie spadá do let 2001 - 2006. Mezi nepříliš příjemné zkušenosti patří například skandální Grand Prix USA 2005, kdy pilotům na michelinech nebylo po tréninkové nehodě R. Schumachera doporučeno z bezpečnostních důvodů startovat, takže závod jelo jen šest vozů na pneu Bridgestone. A jestliže první triumf získal Michelinu Carlos Reutemann na Ferrari v brazilském Jacarepaqua 1978, ten poslední s pořadovým číslem 102 se datuje do Japonska 2006, postaral se o něj Fernando Alonso.
"Zvažovali jsme vstup do F1, protože jsme mimo jiné zklamáni, jaké má dnes pneumatika v této kategorii postavení. Pokud chceme vypadat věrohodně, nemá smysl jen kritizovat nebo komentovat. Je potřeba udělat nějaký návrh a dojít k určitému řešení," zdůvodňuje zájem o F1 Couasnon.
"Teď nám už nikdo nemůže říci - Fajn, přátelé, hezky se vám to povídá, ale nejste schopni nic udělat. Tak teď tedy něco děláme," naráží ředitel Michelin Motorsport na výtky, že kromě kritiky konkurence nepodnikli Francouzi žádné konkrétní kroky.
Couasnon potvrdil, že návrh Michelinu je postaven na 18 palcových pneumatikách (stejné se používají ve formuli E) a materiálu na bázi kaučuku s delší životností. "Na těchto podmínkách trváme víc než kdy předtím," zdůraznil, podle jehož představ by se i pneumatiky F1 měly blížit špičkové technologii běžných silničních automobilů. Týmy se obávají, že větší kola by mohla mít vliv na zpomalení monopostů. Couasnon však prohlásil, že vstup do F1 pro Michelin připadá v úvahu pouze tehdy, že bude produkovat zmíněná osmnáctipalcová kola. "I kdybychom úspěšně prošli výběrovým řízením FIA a pak nám bylo nařízeno dělat třináctipalcová kola, jsme připraveni odmítnout!" stojí si za svým Couasnon.
"Chceme dosáhnout určité změny. Pneumatiky jsou nyní nějakým kusem, který po několika kolech zahodíte, a to pro pneumatikový průmysl není ta nejlepší vizitka. Dle našeho názoru existují i jiné varianty, jak zajistit zajímavý závod, třeba jak to diváci mohli vidět v Le Mans - pneumatiky vyrobené na bázi vysoké technologie a s dobrou přilnavostí, a přitom nepřijdete o show," vysvětluje Couasnon své záměry.
Bernie Ecclestone však není přesvědčen, že by návrat Michelinu do F1 byl přínosem, jak to ostatně uvedl minulý měsíc. Všemocný boss formule 1 si i zavtipkoval: "Chtěli by dělat gumy tvrdé jako kámen, které nasadíte v lednu a sundáte v prosinci, protože se bojí, že by se mohli ocitnout pod palbou kritiky." Bernie tak jasně vyslovil podporu Pirelli, což Couasnon komentoval: "Samozřejmě respektujeme, že pan Ecclestone má nějakou představu," a pokračoval dále: "Lidé říkají, že u Pirelli odvedli dobrou práci, jenže když jsem se bavil se zástupci týmů či některými piloty, zdaleka ne všichni o tom byli přesvědčeni. Touží-li někdo po větším počtu zastávek, existují způsoby, jak je zařídit, ale můžeme přitom mít pneumatiky, které se za každou cenu nezničí. Bude ale potřeba najít řešení, abychom učinili zadost pravidlům."
Couasnon cítí, že přechod na jediného dodavatele pneumatik v roce 2008 nebyl nejšťastnějším řešením. On sám má dojem, že nastala vhodná doba opět prosadit Michelin do F1. "Milujeme sport. Netvrdím, že jsme neomylní, ale rozhodně jsme schopni chodu formule 1 prospět a přinést určitou inovaci."
Pouze ti kandidáti, jejichž návrh bude v souladu s technickými a bezpečnostními pravidly předložen FIA, postoupí do finálního výběru, který proběhne 17. července.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.
Úřadující šampion Max Verstappen ovládl chaotický první trénink Velké ceny Kanady. Na kluzkém montrealském okruhu si nejlépe poradil s náročnými podmínkami s Williamsy v zádech.
Yuki Tsunoda zatím v barvách Red Bullu dosud nepřekročil deváté místo a před Velkou cenou Kanady přiznává, že potřebuje zlepšit výkony. Montreal vnímá jako ideální příležitost k restartu sezony a návratu do boje o body.
Max Verstappen před Velkou cenou Kanady přiznal, že další vítězství na tomto okruhu je tentokrát nepravděpodobné, a varoval před silou Mercedesu. Podle něj se konkurence výrazně přibližuje a letošní sezona bude mnohem těsnější než v minulosti.
Francouzský nováček Isack Hadjar naznačil, že by rád dokončil svou první sezonu ve Formuli 1 v barvách Racing Bulls. Po slibném začátku ročníku 2025 si buduje silnou pozici v týmu a svými výkony si říká o dlouhodobější důvěru vedení stáje. Hadjar tak dává jasně najevo, že si svou šanci v F1 hodlá udržet až do konce sezony a ideálně i dál.
Aston Martin momentálně drží devátou příčku v pořadí konstruktérů. Tým se zatím potýká s konzistentností výsledků, které nestačí na posun do vyšších pater tabulky. Přestože se občas daří sbírat důležité body, konkurence je silná a Martinům zatím chybí stabilita potřebná pro výraznější zlepšení v průběhu sezóny.
George Russell označil případný závodní zákaz pro Maxe Verstappena za oprávněný a připomněl, že pravidla musí platit pro všechny stejně bez ohledu na jméno. Verstappen má na kontě 11 trestných bodů a Russell zdůraznil, že pokud někdo překročí čáru, musí nést důsledky svých činů.
Lando Norris odmítl, že by Max Verstappen měl po incidentu se Georgem Russellem měnit svůj styl jízdy, a zdůraznil, že právě jeho agresivita patří k jeho úspěchům. Podle Norrise je Verstappenův přístup tím, co dělá Formuli 1 vzrušující, a nemá důvod ho zásadně měnit.
Max Verstappen čelí před závody v Kanadě a Rakousku hrozbě zákazu startu kvůli 11 trestným bodům, ale zůstává klidný a odmítá měnit svůj styl jízdy. Incident s Georgem Russellem ve Španělsku označil za chybu, kterou však nechce dále pitvat.
Lewis Hamilton vyjádřil jasnou podporu šéfovi Ferrari Frédéricovi Vasseurovi, jehož pozice byla v poslední době předmětem spekulací. Podle něj je Vasseur skvělý lídr, kterému plně důvěřuje a s nímž má dlouhodobě dobrý vztah.
S rostoucím tlakem na Freda Vasseura Ferrari zvažuje možné změny ve vedení týmu. Novým kandidátem na jeho místo je Antonello Coletta, což svědčí o nejistotě a snaze zlepšit výkonnost stáje.